آمار و ارقام نشان از افزایش آمار مبتلایان به بیماری آنفولانزای فصلی دارد. آمار 15 کشته به دلیل ابتلا به ویروس آنفولانزای جدید هم بیش از سال گذشته گزارش شده است. در این میان تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین آمار را در بین مبتلایان داشته اند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: امسال هم مثل سال های گذشته شاهد شیوع جدی آنفولانزای فصلی هستیم. با این حال خبرهای تلخی در این راستا شنیده می شود که حکایت از جان باختن تعدادی از هموطنانمان دارد.

به گزارش سلام نو، این آنفولانزا تنها در کشور ما پخش نشده و خاورمیانه و بخش هایی از اروپا هم درگیر آن هستند. آن طور که محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داده حدود سه هفته است که موج اول آنفلوانزای فصلی در کشور با شدت نسبتا بالایی آغاز شده و متاسفانه 15 نفر نیز جان خود را از دست داده اند. هرچند این رقم به صورت غیررسمی و از سوی برخی کاربران فضای مجازی بیشتر اعلام شده است.

متاسفانه شاهد شیوع این بیماری در بیشتر استان های کشور بوده ایم. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این باره اظهار کرده است:

ویروس آنفلوانزا به دو نوع H۱N۱ و H۳N۲ تقسم بندی می‌شود که موارد ابتلا به ویروس H۱N۱ بیشتر است. در سال جاری آنفلوانزای فصلی استان‌های بیشتری را در کشور درگیر کرده است که از میان استان‌های درگیر این بیماری استان‌های قزوین، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، سمنان، کرمانشاه، تهران، اصفهان و مازندران بیشترین آمار ابتلا به آنفلوانزا را به خود اختصاص داده‌اند که استان‌های گلستان و مازندران دارای بیشترین آمار مبتلایان هستند.

آمار و ارقام نشان از افزایش آمار مبتلایان به بیماری آنفولانزای فصلی دارد. آمار 15 کشته به دلیل ابتلا به ویروس آنفولانزای جدید هم بیش از سال گذشته گزارش شده است. در این میان تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین آمار را در بین مبتلایان داشته اند. اغلب کسانی که این ویروس آنها را از پا درآورده و از دنیا رفته اند افراد مسن و یا افراد دارای سابقه بیماری هستند. واکسینه نشدن و دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی نیز از دیگر دلایل از دنیا رفتن تعدادی از هموطنانمان است.

گفته می شود ویروس آنفولانزای جدید با ویروس آنفولانزای فصلی سال گذشته تفاوت هایی داشته است. شاید بهترین راه پیشگیری برای جلوگیری از این بیماری شست و شوی دست باشد. افرادی هم علائمی شبیه به این آنفولانزا را می بینند باید هنگام سرفه و عطسه بیشترین توجه را داشته و دستمال مورد استفاده را پس از یک بار استفاده به سطل آشغال بیندازند.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود پرهیز از هرگونه خود درمانی است. امری که شمار زیادی از مردم روی آن تاکید دارند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مبتلایان به ویروس آنفلوانزا باید از خود درمانی کردن پرهیز کنند، زیرا خود درمانی علائم این بیماری را تشدید می‌کند و حتی ممکن است فرد در بیمارستان بستری شود. مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای کورتون دار به مبتلایان به آنفلوانزا پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این بیماری ناشی از عفونتی ویروسی است و بهترین پیشنهاد برای افراد استفاده از دارو‌های استامینوفن ساده، نوشیدن مایعات گرم و استراحت در خانه است.

از آنجایی که شدت بیماری آنفولانزا امسال بیشتر از سال های گذشته است طبیعی است که نیاز به تشدید مراقبت‌های بهداشتی و درمانی نیز بیشتر احساس می شود. خوشبختانه آن طور که گفته می شود کمبودی در حوزه داروی آنفولانزا وجود ندارد و چالشی در این زمینه متوجه مردم نیست. واکسن آنفلوآنزا نیز در کشور به اندازه کافی وجود دارد و موردی از کمبود آن گزارش نشده است.

در عکس زیر راه هایی برای پیشگیری از آنفولانزای جدید آمده است که خواندنش خالی از لطف نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید