این لیست از غذاهای التهابی می­تواند به شما کمک کند، تصمیم بگیرید کدام غذاها را برای داشتن سلامتی بهتر انتخاب کنید. تحقیقات، التهاب مزمن را با بسیاری از موضوعات مهم بهداشتی، از جمله بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و آلزایمر پیوند می دهند.

هنگامی که صحبت از کاهش التهاب مزمن در بدن می­شود، کاهش مواد غذایی که ممکن است، باعث تحریک و تشدید التهاب شوند، به همان اندازه مهم است. در اینجا به برخی از این غذاها اشاره شده است.

1. شکر اضافی

مصرف قندهای اضافی، عامل اصلی التهاب در نظر گرفته می­شود و به نوبه خود پتانسیل فرد را برای بیماری­های مزمن مانند چاقی، دیابت و بیماری­های قلبی افزایش می­دهد. اما اضافه شدن قندها در محصولات غذایی به شدت رواج یافته است. شکر اضافه شده را می­توان در موادغذایی مانند، سس سالاد، ادویه جات، ترشی جات و غذاهای شور یافت.

نحوه جلوگیری یا به حداقل رساندن

قندهای اضافی، باید به ۶ قاشق چایخوری (حدود 24 گرم) در روز برای خانم ها و۹ قاشق چایخوری (حدود 36 گرم) برای آقایان محدود شود. البته پیگیری این امر ممکن است سخت باشد، اما می­توانید با چک کردن لیست مواد تشکیل دهنده، از میزان شکر اضافه شده، آگاهی پیدا کنید.

2. گوشت فرآوری شده

بیشتر گوشت های فرآوری شده مانند بیکن، هات داگ وسوسیس با نمک و نیترات مصنوعی غنی می شوند. این گوشت­ها اغلب از نظر چربی اشباع نیز غنی هستند. مصرف منظم گوشت­های فرآوری شده با افزایش ­خطر التهاب و برخی سرطان­ها مرتبط است.

از نظر علمی دقیقاً مشخص نیست که تهدید اصلی گوشت فرآوری شده از چه چیزی ناشی می­شود. بنابراین بهترین توصیه، محدود کردن مصرف کلی شما است. وقتی گوشت فرآوری شده مصرف می کنید، گوشت­های نپخته را انتخاب می کنید، این بدان معنی است که آن­ها فقط با نمک و نه با نیترات ها فرآوری شده اند.

3. غذاهای بسیار فرآوری شده

مصرف کنندگان می خواهند گزینه های غذایی سریع و مناسب داشته باشند و تولید کنندگان با ارائه وعده­ های غذایی آماده، بیشتر از همیشه به این قضیه پاسخ داده ­اند. اما این راحتی به چه قیمتی به دست می ­آید؟ مواد شیمیایی و ترکیباتی مانند رنگ های مصنوعی، طعم دهنده ها و مواد نگهدارنده غالباً به آن­ها اضافه می­شوند تا این محصولات به صورت پایدار ازنظر طعم وزیبایی در قفسه ها باقی بمانند. هر یک از این موارد می تواند بدن را تحریک کند و باعث التهاب شود. اگر بدن از قبل دارای التهاب باشد، ممکن است نسبت به این ذرات خارجی حساس شود و مشکلات را تشدید کند.

محصولات با تاریخ انقضا کوتاه­تر را انتخاب کنید، زیرا مواد افزودنی کمتری دارند. لیست مواد تشکیل دهنده را مورد توجه قرار دهید. به طور معمول، هرچه لیست کوتاه تر باشد، بهتر است. سپس، ببینید که آیا مواد را تشخیص داده اید یا خود هنگام طبخ از آن­ها استفاده می کنید.

4. کربن های تصفیه شده

خوردن ماکارونی، برنج سفید، نان و سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات که در درجه اول از آرد یا غلات تصفیه شده،  تشکیل شده اند، اثر سریع­تر و اغلب بیشتر بر قند خون می­گذارند. تحقیقات به طور مستقیم غذاهایی را تحت بررسی قرار داده اند که تأثیر بیشتری بر قند خون و افزایش التهاب دارند.

محصولات و غلات سبوس دار را انتخاب کنید و فراموش نکنید که غلات تنها منبع کربوهیدرات­های پیچیده نیستند. می­توانید آن­ها را از لوبیا، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین و سایر سبزیجات نشاسته ای که دارای فیبر و مواد مغذی زیادی هستند، نیز دریافت کنید.

5. چربی های اشباع نشده و غیر اشباع

همان چیزی هستند که بیشتر افراد آن­ها را سالم می­دانند و از نسبت های مختلف اسیدهای چرب تشکیل شده ­اند. دو مورد مهم ازآن­ها امگا ۶ و امگا ۳ هستند. تحقیقات نشان می­دهد که بیشتر افراد از اسیدهای چرب امگا ۶، عمدتاً به دلیل انتخاب روغن­های گیاهی مانند ذرت، سویا و آفتابگردان در غذاهای فرآوری شده، استفاده می کنند.

ابتدا این نکته را به یاد داشته باشید که هر هفته باید ازماهی­های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، گردو و تخم کتان استفاده کنید، زیرا آن­ها منابع خوبی از امگا ۳ هستند. سپس به روغن­هایی که مصرف می­کنید، نگاهی بیاندازید. روغن­ها، ترکیبی از اسیدهای چرب هستند، آن­هایی را انتخاب کنید که شامل امگا۳ هستند، مانند روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن گردو، روغن کتان، روغن بادام زمینی، روغن ذرت و روغن کانولا.

6. چربی های ترانس

چربی­ های ترانس با تغییر شیمیایی درچربی های اشباع نشده، تولید می­شوند. اما تحقیقات نشان می­دهند که چربی های ترانس حتی از چربی اشباع موجود در کره و گوشت قرمز برای بدن مضر­تر هستند. این عمدتاً ناشی از واکنش التهابی است که در بدن ایجاد می کنند، که با بیماری مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی مرتبط است.

ازغذاهایی که شامل روغن­های هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه هستند، اجتناب کنید. بعضی اوقات آن­ها در مارگارین، غذاهای میان وعده و دسرهای فرآوری شده یافت می­شوند. غذاهای سرخ شده و فست فودها نیز منبع چربی های ترانس هستند، بنابراین سعی کنید، کمتر از آن­ها استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید