مغز انسان الگوپذیر و منعطف است. مغز دائماً در حال تخریب و ایجاد ارتباطات عصبی جدید بین سلول های مغزی است و با یادگیری چیزهای جدید، قابلیت­ های آن می­ تواند کمتر یا بیشتر شود و تا همین چند سال پیش تصور می شد این امر غیرممکن است. چیزهای جالب زیادی در مورد مغز باید بدانید. دانستن نحوه عملکرد مغز شما در واقع می تواند به شما در قوی کردن مغزتان کمک کند و زوال عقل ناشی از سن را به تأخیر بیندازد.

منظور از ترمیم پذیری عصبی چیست؟

مغز از تعداد زیادی نورون ساخته شده است که برای انجام هر دو کار ساده و پیچیده با یکدیگر کار می کنند. این نورون ها با الگویی منحصر به فرد از مسیرها به هم متصل می شوند. هنگامی که مغز شما نیاز به انجام یک کار مانند یادآوری اشعار آهنگ مورد علاقه شما دارد، اتصالات عصبی در یک توالی خاص قرار می گیرند تا این کار انجام شود. ترمیم پذیری عصبی زمانی اتفاق می افتد که مغز شما شبکه های عصبی موجود را تغییر داده و شبکه های جدیدی را ایجاد می کند. ترمیم پذیری عصبی اتصالات عصبی را که مدتی از آن­ها استفاده نکرده اید را حذف می کند و اتصالات ضروری را تقویت می­کند. وقتی چیز جدیدی یاد می­گیرید و به ذهن می سپارید، این فرآیند به طور مداوم در طول زندگی شما اتفاق می افتد.

چگونه توان مغزی خود را افزایش دهیم؟

●        چیزهای جدید یاد بگیرید

هیچ چیز به اندازه یادگیری چیزهای جدید سلول های مغزی شما را فعال نمی­کند. مطالعات نشان می دهد که ثبت نام در کلاس های هنری می تواند توجه و حافظه شما را بهبود بخشد و ترمیم پذیری عصبی و رشد را افزایش دهد.

به همین ترتیب یادگیری یک زبان جدید، هیپوکامپوس را که مرکز حافظه مغز است، فعال می­کند و در واقع مغز شما را بزرگتر می کند.

●        ورزش کنید

مزایای ورزش کردن بسیار فراتر از تناسب اندام است. ورزش منظم اتصالات عصبی جدیدی را در هیپوکامپوس مغز ایجاد می کند و تفکر و حافظه شما را بهبود می بخشد.

این امر به این دلیل است که ورزش باعث بهبود خون­رسانی، اکسیژن و مواد مغذی به مغز شده و تولید هورمونی را تحریک می­کند که باعث تشکیل نورون ها و اتصالات جدید می شود.

به همین دلیل پزشکان برای جلوگیری از کاهش توانایی های ذهنی در بیماران بالای 50 سال، تمرینات بدنی را تجویز می کنند.

لازم نیست برای ایجاد تغییرات، مدت زمان طولانی صبر کنید. اگر بطور متوسط حداقل 150 دقیقه ورزش بدنی در هفته انجام دهید، باید طی 4 هفته نتایج را مشاهده کنید.

●        بطور مرتب مطالعه کنید

احتمالاً می دانید که مطالعه برای مغز مفید است، اما آیا می دانید که چقدر مفید است؟

مطالعه مرتب کتاب، بخشی از مغز را که با زبان سر و کار دارد فعال نگه می دارد و پیوندهای عصبی را در این بخش از مغز تقویت می کند. این تحریک ذهنی می تواند به کاهش استرس که برای مغز شما مضر است، کمک کند و همچنین خطرات زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

●        با مصرف غذاهای سالم از مغز خود محافظت کنید

مغز برای ساختن سلول های جدید مغزی و ایجاد پیوندهای عصبی جدید به مواد مغذی نیاز دارد. مواد مغذی ضروری که عملکرد مغز را تقویت می­کند شامل اسیدهای چرب امگا 3، منیزیم و ویتامین D و E است.

خوردن مقدار زیادی مواد مغزی مانند زغال اخته، آجیل و مغزها، غلات سبوس دار و ماهی سالمون به سلامت مغز شما کمک می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید