پیروز ایزدی کارشناس سیاست خارجی و مسائل اروپا و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در گفت‌وگو با سلام نو وضعیت بریتانیا را دوقطبی و مشکل توصیف می‌کند، وضعیتی که می‌تواند به انتخابات زود هنگام نیز منجر شد.

سلام نو – سرویس بین الملل:  سه سال از برگزاری همه پرسی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌گذرد و هنوز مشخص نیست این کشور چگونه با اتحادیه اروپا وداع خواهد کرد. کشمکش‌های دولت و پارلمان بریتانیا بر سر بریگزیت باعث کاهش ارز پوند، خروج سرمایه از بریتانیا و قدرت گرفتن جنبش‌های استقلال طلبانه شده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیری که بعد از ترزا می قدرت را دست گرفته خواستار خروج با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ اکتبر است. او می‌گوید تا وقتی که اتحادیه اروپا مطمئن باشد بریتانیا در مورد خروج بدون توافق جدی نیست، امتیازات بیشتری را که انگلیس به دنبال آنهاست به لندن نخواهد داد.

خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، آن طور که جانسون می‌گوید به این معنی خواهد بود که بخش خدمات بریتانیا ضمانت دسترسی‌اش به بازار واحد اروپا را از دست خواهد داد. این امر از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بریتانیایی گرفته تا وکلا، دست‌اندرکاران موسیقی و سرآشپرها، بر همه این نوع مشاغل تأثیر منفی خواهد گذاشت.

با این نوع توافق تعرفه به کالاهای بریتانیا افزایش می‌یابد، قدرت رقابت این کشور کم می‌شود و بسیاری از بنگاه‌های متوسط و کوچک زیر فشار خروج بی توافق له می‌شوند.

یک بریگزیت بی‌توافق وضعیت کار و اقامت خارجیان اروپایی مقیم بریتانیا را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. کارفرمایان و صاحب‌خانه‌های این افراد ناچار خواهند شد از قوانین جدیدی در ارتباط با این افراد پیروی کنند و این باعث کوچ احتمالی نیروی کار می‌شود. حتی بریتانیایی‌های ساکن دیگر مناطق اروپا هم به مشکل می‌خورند.

با این وضعیت سرانجام چه خواهد شد و بریتانیا چه خواهد کرد؟ پارلمان بریتانیا روز شنبه ۲۷ مهر طرحی را به تصویب رساند که خواستار تعویق سه ماهه در خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌شود؛ بوریس جانسون، نخست‌وزیر، ضمن مخالفت با این مصوبه گفت همچنان به دنبال اجرای بریگزیت در مهلت مقرر فعلی است. او نامه‌ای هم که در این باره برای اتحادیه اروپا فرستاد را امضا نکرد و با یک نامه با امضا گفت که با نظر پارلمان مخالف است.

جامعه بریتانیا دو قطبی شده است

سرانجام این مخالفت و وضعیت فعلی چه خواهد بود و بریگزیت با بریتانیا چه می‌کند؟ پیروز ایزدی کارشناس سیاست خارجی و مسائل اروپا و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در گفت‌وگو با سلام نو وضعیت بریتانیا را دوقطبی و مشکل توصیف می‌کند، وضعیتی که می‌تواند به انتخابات زود هنگام نیز منجر شد.

او با تشریح عواقب بریگزیت برای بریتانیا می‌گوید: یکی از پیامدهای بریگزیت می‌تواند احیای جنبش‌های استقلال طلبانه در داخل بریتانیا باشد، از جمله در اسکاتلند که اکثریت مردم به ماندن در اتحادیه رای دادند. ایرلند شمالی هم که مشکل دارد و جانسون تلاش دارد در قالب توافق جدید با اتحادیه اروپا مشکل را حل کند که دور نمای مثبتی درباره آن وجود ندارد، مگر اینکه بخشی از اعضای خزب محافظه کاران و حزب کارگر به این طرح رای دهند که از نظر کارشناسان بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل اروپا تاخیر در خروج از اتحادیه اروپا را راه گشا نمی‌داند و می‌گوید: در حال حاضر با رای پارلمان بریتانیا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سه ماه به تاخیر می‌افتد ولی بعید است حتی با این تاخیر اتحادیه اروپا با وجود این زمان امتیاز بیشتری به لندن بدهد و دو قطبی ناخوشایندی که امروز بر سرتاسر بریتانیا حاکم است، هم‌چنان دوام خواهد داشت.

ایزدی درباره احتمال برگزاری رای‌گیری مجدد برای ماندن در اتحادیه اروپا می‌گوید: تحت شرایط فعلی رای گیری مجدد برای ماندن در اروپا احتمال دور دستی است چون حتی اگر بن بست ادامه داشته باشد انتخابات زود هنگام پارلمانی رخ خواهد داد، کاری که احتمالا جانسون بکند. در نتیجه انتخابات برای ماندن در اتحادیه اروپا فعلا بعید است.

او با تشریح نتایج احتمالی انتخابات زود هنگام پارلمانی می‌گوید: ببینید وضعیت در بریتانیا به شدت پیچیده است و جانسون امیدوار است دوباره بر مسند نخست وزیری تکیه بزند. آقای کوربین هم با توجه به مواضعی که دارد خیلی وضعیت با ثباتی ندارد و احتمال دارد در انتخابات بعد رهبری حزب کارگر را در دست نداشته باشد، به خصوص که به خاطر مواضع چپ او برخی از حامیانش از کوربین دور شدند. احتمالا در انتخابات آتی با دولتی مواجه خواهیم بود که باید با احزاب کوچک‌تر ائتلاف کند و هیچ کدام از احزاب اصلی نمی‌توانند اکثریت پارلمان را برای تشکیل دولت به دست بیاورند.

حالا تا مهلت تعیین شده برای بریگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کمتر از ده روز باقی مانده و سیاستمداران این کشور هیچ توافقی روی یک راهکار مشخص در این باره ندارند، این عدم توافق نه تنها اقتصاد این پادشاهی را تهدید می‌کند بلکه احتمال جدایی بخش‌هایی دیگر از این کشور را افزایش می‌دهد، رخ‌دادی که بسیار با اهمیت و تاریخی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید