اکثر متخصصان تغذیه، معتقدند تنقلات در اواخر شب برای سلامتی شما سودمند نیست و باعث افزایش وزن می شود. به گفته آن ها، تمام میان وعده های آخر شب یک غذای کامل محسوب می شوند، حتی اگر ازخوراکی­ های سالم استفاده شود، باز هم موجب اضافه وزن خواهند شد.

از طرف دیگر، برخی از متخصصان معتقدند که میان وعده دیررس باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و به سوزاندن کالری کمک می کند. از نظر آن­ها کالری، کالری است بدون توجه به اینکه چه می خورید یا چه کسی آن را می‌خورد؟

نتایج منفی برای میان وعده های دیر هنگام

مطالعات متعدد تغذیه ای، ثابت کرده­اند که خوردن در شب باعث افزایش وزن و همچنین تغییرات منفی هورمونی و متابولیک می شود. این امر در مورد همه افراد سالم صدق می کند.

بدن شما دارای یک ساعت داخلی است که به طور معمول می خواهد شما در طول روز از خواب بیدار شوید و شب ها بخوابید. به همین دلیل، غذایی که در طی ساعت بیداری طبیعی می خورید بسیار سریعتر از غذای خورده شده در ساعت 3 صبح، یعنی زمان ساعت خواب بدن، هضم می شود. کبد شما چربی ها را در طی روز بسیار سریعتر جذب می کند، بنابراین وقتی در شب می خورید بیشتر آن چربی در بدن ذخیره می شود و باعث افزایش وزن می شود.

چه ساعتی از شب، باید از خوردن غذا پرهیز کرد؟

قبل از ساعت  ۳بعد از ظهر غذای اصلی خود را در نظر بگیرید. بنابراین پیش بروید و یک ناهار دلچسب بخورید. بعد از ساعت ۳ بعدازظهر و با پایان یافتن روز، بیشتر هورمون هایی که ریتم طبیعی ساعت بدن شما را کنترل می کنند، شروع به کند شدن فعالیت خود می کنند. علاوه بر این، اکثر متخصصان بعد از ساعت ۷ بعد از ظهر، غذا خوردن را توصیه نمی کنند. زیرا در اواخر شب بیشتر گرسنگی مربوط به پرخوری  است. البته این بدان معنا نیست که اگر گرسنه هستید و قبل از ساعت ۷ بعد از ظهر فرصتی برای غذا خوردن ندارید، باید خود را گرسنه نگه دارید.

انتخاب میان وعده‌های دیر هنگام

اگربه دلیل گرسنگی، نمی­توانید بخوابید و حال بدی دارید، چیزی بخورید که خیلی شیرین، شور یا غنی نباشد و زیر ۱۵۰ کالری داشته باشد. یک تکه میوه، یک لیوان شیر کم چرب یا ماست کم چرب (حتماً آن را با شکر پر نکنید)، یک یا دو تکه شکلات تیره یا یک میان وعده با فیبر بالا توصیه می شود، اما بازهم مقدار قند آن را بررسی کنید.

به طور کلی...

باید از خوردن میان وعده های دیرهنگام، مخصوصاً غلات، بستنی، سیب زمینی سرخ شده، همبرگر، نوشابه و اساساً هر چیزی که قند و چربی زیادی داشته باشد، جلوگیری کنید. از غذاهایی که باعث پرخوری می شوند، پرهیز کنید، مانند چیپس و کلوچه و هر چیزی که می دانید پس از باز کردن بسته، نمی توانید جلوی خوردن خود را بگیرید. حتی بهتر است این نوع تنقلات را در قفسه های خانه نگه ندارید، تا در کل وسوسه نشوید.

اگر شب ها باید دیر شام بخورید، بهتر است یک میان وعده کوچک و سالم میل کنید، تا بهتر بخوابید. این به سالم بودن و تناسب اندام شما کمک خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید