بسیاری از افرادی با مصرف ضد افسردگی زولفات (سرتالین کلراید)، بهتر می شوند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این دارو حداقل در هفته های اول به جای افسردگی، اضطراب آن­ها را درمان کند .

محققان دریافتند که قرص زولفات(سرتالین کلراید) و گروه داروهای مشابه به آن در ماه ها طول بکشد تا علائم کلاسیک افسردگی را کاهش دهند. این بدان معنا نیست که این داروها باعث نمی­شوند که بیماران نسبتاً زود احساس بهتری کنند. دلیل این امر به نظر می رسد این باشد که زولفات تأثیر بسیار سریع تری بر اضطراب دارد. ظرف شش هفته این دارو به ویژه احساس عصبی، نگرانی و تنش را کاهش می دهد.

زولفات در گروهی از داروهای ضد افسردگی است که معمولاً به عنوان مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین یا SSRI شناخته می شوند.

اگرچه این تحقیق فقط روی زولفات انجام شده است، نتایج سایر داروهای ضد افسردگیSSRI ، از جمله پرزواک، به احتمال زیاد بسیار مشابه هستند. سیتالیوم یا سلکسا، پاکسیل و اس سیتالوپرام، SSRIsهای رایج دیگری هستند. این مطالعه بین سال های 2015 تا 2017 روی 653 بیمار انجام شده است.

بیماران تحت مراقبت در مراکز مراقبت های اولیه در چهار شهر انگلیس بودند. به مدت 12 هفته نیمی از آنها برای دریافت زولفات و نیمی دیگر برای استفاده قرص های پلاسیبو(دارونما) تعیین شدند.

بیماران پرسشنامه علائم افسردگی را در دو هفته سپس شش هفته و بعد 12 هفته تکمیل کردند. غربالگری اضطراب عمومی نیز انجام­شد.

دانشمندان توضیح دادند که علائم افسردگی معمولاً شامل تمرکز ضعیف، کم حوصلگی، مشکل کم خوابی و عدم توانایی لذت از زندگی هستند. دانشمندان پی بردند که در عرض شش هفته فقط 5 درصد از علائم افسردگی کاهش یافته بود و این مهم نبود. به عبارت دیگر، این نتیجه فقط می توانست شانسی باشد.

در مقابل، در شش هفته که علائم اضطراب 21 درصد کاهش یافته است، در 12هفته علائم اضطراب 24 درصد کاهش یافته بود. در پایان آزمایش، شواهدی وجود داشت که نشان می دهد زولفات در کاهش علائم افسردگی موثرتر است، اما به گفته محققان، شواهد این تأثیر "ضعیف" تلقی شد.

با این حال، دانشمندان این نکته را بیان کردند که بیشتر بیمارانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، مشکلات اضطراب نیز دارند. و این مطالعه نشان داد که بیمارانی که از داروی زولفات استفاده کرده بودند، پیشرفت­های قابل توجهی در کیفیت زندگی داشته اند. دانشمندان افزودند: بیمارانی که زولفات مصرف کردند دو برابر بیشتر از بیمارانی که قرص های پلاسبو مصرف می کردند، احساس بهتری داشتند.

به علاوه، زولفات هیچ عوارض جانبی جدی را نشان نمی دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه افرادی بین  سنین 18 تا 74 سال بودند. در دوره های مختلف زمانی، بیش از نیمی از آن­ها با افسردگی بالینی دست و پنجه نرم کرده بودند، در حالی که فقط نیمی از آن­ها مبتلا به اضطراب فراگیر تشخیص داده شده بودند.

براساس این مطالعه، تقریباً یک سوم از این افراد از هر دو اضطراب و افسردگی رنج می بردند، در حالی که 15 درصد از آن­ها دارای یک اختلال متمایز بود که علائم افسردگی و اضطراب را با هم درگیر می کرد.

گروه وسیع تری از مردم که قبلاً تصور می شد از مصرف زولفات سود بردند، از جمله کسانی که علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​داشتند.

نویسندگان این مطالعه گفتند که پزشکان نباید از تجویز زولفات و سایر SSRI برای درمان افسردگی دریغ کنند، زیرا بسیاری از افراد احساس بهتری دارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید