خیابان کامل باید بستری داشته باشد که هم پیاده هم سواره در کنار دوچرخه سوار و وسایل حمل و نقل عمومی امکان رفت و آمد در آن را داشته باشند. قرار نیست در خیابان ها تردد خودرو محدود شوند اما قطعا اولویتی که امروز خودروها در شهر دارند به شهروندان پیاده، شهروندان دوچرخه سوار و افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استقاده می کنند، اختصاص پیدا خواهد کرد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: این روزها خیابان کامل به عنوان یکی از واژه های رایج و نو در ادبیات مدیریت شهری زیاد شنیده می شود. خیابان کامل نشات گرفته از یک ایده جهانی است و آن طور که گفته می شود حناچی در شهرداری قصد پیاده سازی تهران هوشمند با خیابان های کامل را دارد.

به گزارش سلام نو، ایده خیابان کامل در حالی مطرح شده که خیابان های تهران مشکلات زیادی دارند. مشکلاتی که یکی دو تا از آن هر شهری را دچار معضل می کند. با این وجود در کنار همه اختلال های موجود پایتخت قرار است به سمت هوشمند شدن برود و به گفته شهربانو امانی، هر سال 22خیابان کامل در تهران خواهیم داشت.

خیابان کامل چیست؟

سابقه خیابان کامل در دنیا به بیش از دو دهه می رسد. در لندن به این خیابان ها خیابان سالم هم گفته می شود. مهم ترین کارویژه خیابان کامل ترویج یک نگاه انسانی به خیابان های شهر است. خیابان هایی که شهروندان بدون دغدغه بتوانند در پیاده روهای وسیع آن پیاده روی کنند. اما خیابان کامل دقیقا چه ویژگی هایی دارد؟

خیابان کامل باید بستری داشته باشد که هم پیاده هم سواره در کنار دوچرخه سوار و وسایل حمل و نقل عمومی امکان رفت و آمد در آن را داشته باشند. این در حالی است که در پایتخت بیشتر سواره ها هستند که امکان رفت و آمد را دارند. در یک خیابان کامل باید عرض پیاده روها حداقل 4 متر باشد. نیازی به توضیح نیست که عرض غالب پیاده روها در خیابان های شهر تهران به دو متر هم نمی رسند. فضای عمومی شهر یکی دیگر از مسائلی است که هیچ گاه مورد توجه مسئولان مدیریت شهری نسبت به آن توجه نداشته اند.

گفته می شود در تهران 200 تا 230 معبر قابلیت تبدیل شدن به خیابان کامل را دارند، اما در برنامه توسعه 110 خیابان از جمله مطهری و ولیعصر پیش‌بینی شده است. کار طراحی این خیابان ها به دست معماران منظر است.

یکی دیگر از ویژگی های خیابان کامل نقش آفرینی درختان و سایه ها در خیابان ها هستند. نقش اساسی این درختان در کنار مبلمانی که هر 25 متر قرار است در خیابان های کامل جانمایی شود می تواند جلوه دیگری به شهر بدهد. ضمن اینکه در این خیابان ها  در هر 25 متر یک سطل زباله و نه مخزن زباله قرار می‌گیرد. ضمن اینکه پیاده‌روهای خیابان کامل در هر 500 متر به یک سرویس بهداشتی سیار مجهز می‌شود

حذف جوی‌ها و حفر چاه‌های جذبی در زیر خیابان کامل و روشنایی معابر به صورتی که نیمه های شب شهروندان بدون دغدغه بتوانند در معابر راه بروند از دیگر ویژگی های خیابان کامل است.

قرار نیست در خیابان ها تردد خودرو محدود شوند اما قطعا اولویتی که امروز خودروها در شهر دارند به شهروندان پیاده، شهروندان دوچرخه سوار و افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استقاده می کنند، اختصاص پیدا خواهد کرد.

در خیابان کامل پمپ الکتریک مثل پمپ بنزین برای شارژ موتور یا خودرو نصب خواهد شد. همه پل‌های عابر پیاده در خیابان کامل حذف می‌شود. اجرای روگذر و زیرگذر هم ممنوع است، به جای آن هر 150 متر یک سامانه عبور عرضی روی زمین ایجاد می‌شود تا همانطور که ایمنی عابران در طول پیاده‌روها حفظ می‌شود در عرض معبر هم امن باشد.

افزایش خیابان کامل در شهر را باید مترادف با هوشمند شدن شهر دانست. چرا که یکی از ویژگی های مهم در خیابان های کامل این است که هرگاه خطری مثل زلزله و سیل شهروندان را تهدید کند، خیابان به آنها اطلاع می‌دهد و اگر شهروندی نیاز به اطلاعات داشته باشد، مثلاً نزدیکترین خیاطی یا آرایشگاه را به آنها معرفی می‌کند. شاید به نظر رسیدن به شهری هوشمند در این سطح دور از انتظار به نظر بیاید اما باید منتظر ماند و دید شهرداری تهران با توجه به مشکلاتی که بر سر راهش است چقدر می تواند در تحقق این وعده گام بردارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید