مدیریت شهری زمانی توسعه شهری را به دنبال دارد که نیازهای حال حاضر شهروندان را برآورده سازد و از نظر اقتصادی پویا و فعال باشد . زمانی مدیریت شهری در کشور به نحو احسن اجرا شود و وظایف خود را انجام دهد توسعه شهری را به دنبال دارد.

مدیریت شهری در کشور و رابطه آن با توسعه شهری

مهندس عبدالله زمانی تونی، کارشناس مدیریت شهری در یادداشتی نوشت: امروزه جمعیت غالب جهان در شهرها زندگی می کند .که روز به روز با شتاب تندی رشد می یابد . با توجه به اینکه انسان ها نیازهای نامحدود و متفاوتی نسبت به گذشته دارند ، مدیریت شهری باید به نحوی از منابع و امکانات مادی و انسانی یک شهر استفاده کند که رفاه حال شهروندان را افزایش دهد و نیازهای شهروندان را برآورده سازد . در  کشور ما مدیریت شهری باید  سیاست ها و برنامه ها و فعالیت هایی داشته باشد که رفاه حال شهروندان را ضمانت کند ، این رفاه شامل  مسکن و اشتغال و ...
برای دستیابی به توسعه شهری ، مدیریت شهری باید نقش فعالی در توسعه و استفاده از منابع داشته باشد.

در کشور ما ایران ، طبق آمار حدود ۷۰ درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند . شهرها باید بستری برای رشد و رفع نیازهای اجتماعی شهروندان باشد . با توجه به اینکه مدیریت شهری در کشور ما مورد کم توجهی قرار گرفته است ، و استانداردهای شهری در همه شهرها در کشور به صورت عادلانه در یک سطح قرار نگرفته است ، به همین دلیل  فاصله توسعه یافتگی بین شهرهای کشورمان چشمگیر است . که باعث مهاجرت افراد از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ شده است که باعث معضلی به اسم ، حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ شده است  که افراد از حداقل امکانات برخوردار می باشند ‌. که برای رفع این مشگل نیازمند آسیب شناسی مدیریت شهری هستیم.

اگر در کشور به مدیریت شهری توجه بیشتر شود باعث ارتقا عملیات های حکمرانی  می شود به نحوی که سیستم های مدیریتی را با توجه به خصوصیات و ویژگی های هر شهری اعمال کرده و باعث حفاظت بیشتر شهر ، کاهش فقر ، شفافیت در فعالیت های شهری، و ارتقای توسعه شهری  می شود . به عبارتی هدف اصلی مدیریت شهری باید تامین شرایط بهتر در محل های مسکونی به ویژه مناطق فقیر نشین و توسعه شهری باشد ‌.

مدیریت شهری در کشور باید زیر ساخت های اساسی  برای عملکرد کار آمدی شهر را فراهم سازد و برای توسعه منابع اساسی برای بهبود بهره وری باید خدمات لازم را آماده کند . در کشور ما ایران باید مدیریت شهری ، برای کیفیت زندگی شهری ، شهروندان استانداردهای لازم را  تعریف کند و باید برای پشتیبانی فعالیت های مولد ، خدمات و تسهیلات لازم را فراهم سازد . یکی از نیازمندیهای شهرهای کشورمان  وجود مدیریت شهری کار آمد و اثر بخش است که گزینه های معیشتی مناسب و بیشتر را به مردم ارائه دهد و از تمامی فعالیت هایی که ماهیت تجاری دارد حمایت کند برای رسیدن  به حداکثر رفاه حال شهروندان.

به عبارتی مدیریت شهری باید کار ساز باشد این کارساز بودن یعنی زیر ساخت های شهر قابل دسترسی و کاربردی باشد به نحوی که منابع و امکانات مورد نیاز شهروندان در دسترس باشد و به صورت عادلانه بین شهروندان تقسیم شده باشد .

مدیریت شهری زمانی توسعه شهری را به دنبال دارد که نیازهای حال حاضر شهروندان را برآورده سازد و از نظر اقتصادی پویا و فعال باشد . زمانی مدیریت شهری در کشور به نحو احسن اجرا شود و وظایف خود را انجام دهد توسعه شهری را به دنبال دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید