قرص جدیدی برای کاهش قند خون برای مبتلایان به دیابت نوع 2 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تصویب شد. این دارو Rybelsus (سماگلوتید ) اولین قرص در کلاس داروهای موسوم به پپتید گلوکاگون (GLP-1) است که برای استفاده در ایالات متحده تأیید شده است.

قبل ازRybelsus، این دارو باید تزریق می شد. قبل از این تصویب دارو، بیماران گزینه GLP-1 خوراکی برای درمان دیابت نوع 2 خود را نداشتند واکنون بیماران گزینه جدیدی برای درمان دیابت نوع 2 بدون تزریق خواهند داشت.

GLP-1 هورمونی است که اغلب در افراد کم به دیابت نوع 2 در مقادیر کم مشاهده می شود. Rybelsus با کند شدن هضم و جلوگیری از تولید بیش از حد قند عمل می کند و به پانکراس کمک می کند تا انسولین بیشتری تولید کند.

در آزمایشات بالینی، ریبلز قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش داد. بعد از 26 هفته، 77 درصد بیمارانی که روزانه 14 میلی گرم Rybelsus مصرف کرده اند، افت HbA1C خود را در زیر 7 درصد در مقایسه با 31٪ در میان کسانی که دارونما داشتند، مشاهده کردند. HbA1C اندازه گیری قند خون است.

FDA گفت: Rybelsus ، توسط شرکت دارویی Novo Nordisk ساخته شده است و به اولین انتخاب برای درمان دیابت توصیه نمی شود.

این دارو خطرات بالقوه ای دارد. ممکن است باعث تومورهای خاصی تیروئید شود. به بیمارانی که به سرطان تیروئید مبتلا شده اند و یا اقوامی که مبتلا به آن بوده اند، توصیه می شود که از رایبلس استفاده نکنند.

همچنین برای درمان مبتلایان به دیابت نوع 1 یا کتواسیدوز دیابتی نیست. برچسب دارو همچنین در مورد التهاب لوزالمعده، از بین رفتن بینایی، قند خون پایین و آسیب کلیه هشدار می دهد. FDA خاطرنشان کرد: شایعترین عوارض جانبی تهوع، اسهال، استفراغ، کاهش اشتها، سوء هاضمه و یبوست است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید