۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 29634051

تحقیقات جدید نشان می دهد که سطح بالاتر ویتامین D با کاهش چربی شکم مرتبط است، این نتیجه گیری از یک مطالعه شامل هزاران نفر به دست آمده است.

محققان میزان چربی بدن و چربی شکمی (شکم) افراد را به همراه میزان ویتامین D آن­ها اندازه گیری کردند. نتایج نشان داد که برای مردان و زنان کمبود ویتامین D با افزایش چربی شکم ارتباط داشت.

با این حال، در زنان، سطح پایین ویتامین D با افزایش هر دو مورد چربی شکم و افزایش چربی بدن همراه بود. ولی در مردان، کمبود ویتامین D به چربی شکم و چربی بیشتر کبد مرتبط بود.

بیش از نیمی از مردم در سراسر جهان با کمبود ویتامین D مواجهه هستند. نویسنده این تحقیق گفت: "اگرچه ما کمبود ویتامین D را در مطالعه خود اندازه گیری نکردیم، اما رابطه قوی بین افزایش مقادیر چربی شکمی و کاهش سطح ویتامین D نشان می دهد که افراد دارای خط کمر بزرگتر در معرض خطر بیشتر کمبود ویتامین D قرار دارند و باید به بررسی سطح ویتامین D بدنشان توجه کنند. " هنوز مشخص نیست که آیا میزان کم ویتامینD، باعث ذخیره بیشتر چربی می­شود یا ذخیره چربی نتیجه کمبود این ویتامین است.

محققان خاطرنشان کردند:"با توجه به ماهیت مشاهده ای این مطالعه، ما نمی توانیم در مورد جهت یا علت ارتباط بین چاقی و سطح ویتامین D نتیجه گیری کنیم. با این وجود، این ارتباط قوی می تواند به نقش احتمالی ویتامین D در ذخیره و عملکرد چربی­های شکمی اشاره کند".

کمبود ویتامین D همچنین به بیماری های قلبی عروقی، بیماری های خود ایمنی و احتمال بیشتری برای سرماخوردگی مرتبط بوده است. غذاهایی که سرشار از ویتامین D هستند شامل ماهی روغنی و تخم مرغ هستند، اما بیشتر افراد ویتامین D را از تابش نور خورشید بر روی پوست دریافت می کنند. به همین دلیل است که سطح  ویتامین D به طور معمول در ماه های زمستان در بیشتر مناطق آب و هوای شمالی پایین می آید.

علایم کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D بسیار شایع است.کمبود ویتامین D علایم مختلفی دارد. در کودکان، دیر راه افتادن کودک و کوتاهی قد، دیر دندان درآوردن، تحریک‌پذیری کودک، افزایش احتمال ابتلای کودک به عفونت، اسپاسم عضلانی، تشنج و مشکل تنفسی در صورت ابتلا به کاهش شدید ویتامین D، نشانه این کمبود است. ‏

اما در بزرگسالان درد در تمام بدن، ضعف کلی بدن و ضعف در ایستادن و بالا رفتن از پله و لنگیدن، درد استخوان بخصوص در دنده، مفصل ران، کف پا و ران، علایم شایع کمبود این ویتامین است.

کمبود ویتامین D باعث کاهش کلسیم در بدن می‌شود و وقتی کلسیم خون کاهش پیدا می‌کند، بدن از ذخیره کلسیم داخل استخوان استفاده می کندکه این به قیمت از دست دادن کلسیم استخوان، کلسیم خون را در حد طبیعی تنظیم می‌کند و ادامه این روند به طور مزمن باعث بروز بیماری راشیتیسم در کودکان و بیماری نرمی استخوان در افراد بالغ خواهد شد.

ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها و پوسیدگی و ریزش دندانها هم ازپیامد‌های کمبود ویتامین D وکمبود کلسیم است.‏ از دیگر نشانه های کمبود ویتامین D دربدن: داشتن پوست تیره و اضافه وزن است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید