جاوید قربان اوغلی در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به رابطه ظریف با رهبری گفت: آقای ظریف هم که کاملا تحت امر رهبری کشور است و ایشان حتی پیشنهاد سناتور آمریکا را رد کرد چون از مخالفت رهبری آگاه بود، در نتیجه نه آقای روحانی نه آقای ظریف بدون اذن رهبری وارد مذاکره نمی‌شوند

سلام نو – سرویس بین‌الملل: حرف‌های چند روز گذشته حسن روحانی درباره آمادگی ملاقات با هر کسی در راستای منافع ملی و بعد هم مشروط کردن عکس گرفتن با ترامپ به لغو تمام تحریم‌ها انتقادات شدیدی را علیه دولت برانگیخت.

از جمله غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده سابق بسیج و مشاور عالی فرمانده کل سپاه با اشاره به سفر ظریف به اروپا گفت: من قضاوتی درباره حضور یکی از مسئولان کشور در اجلاس جی۷، و بازگشت زودهنگام از آن اجلاس ندارم. خدا نکند این رفت و آمدها، از روی استیصال و خودباختگی باشد. خدا نکند زانوهای مسولان ما بلرزد.

موضع روحانی موضعی مسئولانه و متعهدانه و در راستای دفاع از منافع کشور بود و اگر این موضع روحانی تحقق پیدا کند بسیاری از گره‌های ما در روابط بین الملل گشوده می‌شود و فضای داخلی هم بهبود پیدا می‌کند، در نتیجه بهتر آن است که این خط آمادگی ایران برای مذاکره با هر کشوری در جهان پیگیری شود.

محمد باقر قالیباف هم با حمله به حسن روحانی در توییتر نوشت:

امیدوار بودیم فهمیده باشند که اقتصاد را نباید به خارج از کشور پیوند زد. به‌نظر می‌رسد هدف از وعده مذاکره، ساختن دوقطبی‌سیاسی برای شانه خالی‌کردن از بار مسئولیت است نتیجه‌اش هم شرطی‌سازی اقتصاد می‌شود و ناامیدی بیشتر مردم. مذاکره با ترامپ اگر هم انجام شود پرضرر است

برخی نیز حسن روحانی و جواد ظریف را به تخطی از فرمان رهبری متهم کردند و این دو را به ذوق زدگی درباره مذاکره با ترامپ و آمریکا متهم کردند.

جاوید قربان اوغلی، دیپلمات پیشین ایران در گفت‌وگو با سلام نو با تمجید از مواضع اخیر حسن روحانی آن‌ها را مسئولانه ارزیابی کرد و گفت: موضع روحانی موضعی مسئولانه و متعهدانه و در راستای دفاع از منافع کشور بود و اگر این موضع روحانی تحقق پیدا کند بسیاری از گره‌های ما در روابط بین الملل گشوده می‌شود و فضای داخلی هم بهبود پیدا می‌کند، در نتیجه بهتر آن است که این خط آمادگی ایران برای مذاکره با هر کشوری در جهان پیگیری شود.

او البته نسبت به مانور بودن این مواضع هشدار داد و گفت: اگر بخواهیم این مواضع را به عنوان مانور سیاسی استفاده کنیم نتیجه خوبی نخواهد داشت و بقیه هم متوجه می‌شوند. دنیا هم می‌داند که روسای جمهور ایران برای اقداماتی سطح بالا به مجوز سطوح ارشد نظام نیاز دارد و چرخش در این گونه مواضع تنها به اعتبار و وزن سیاسی آقای روحانی ضربه می‌زند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سوابق درخواست ترامپ برای ملاقات با روحانی گفت: اگر بخواهیم به سوابق هم رجوع بکنیم روحانی سال گذشته در سازمان ملل بارها با پیشنهاد ترامپ برای ملاقات مواجه شده بود و آن را رد کرد، اتفاقی که اگر می‌افتاد شاید وضعیت امروز بهتر بود.

قربان اوغلی در ادامه گفت: متاسفانه ما مسئله ملاقات با ترامپ و مذاکره با آمریکا را به اهرمی سیاسی تبدیل کرده‌ایم و هیچ تصمیمی درباره آن نگرفتیم، مسئله‌ای که دنیا هم متوجه آن شده است و می‌داند که اختیار این اتفاق در دست آقای روحانی یا ظریف نیست، البته اگر این اهرم شدن باعث کاهش فشار شود مثبت است.

این دیپلمات باسابقه ایران با تاکید بر ضرورت حل مسئله ایران با آمریکا گفت: باید یک بار مسئله مذاکره با آمریکا را تعیین تکلیف کنیم و این تابو را بشکنیم و به خاطر داشته باشیم ما از مذاکره با آمریکا در افغانستان و عراق سود بردیم و حتی برجام هم سودهای مشخصی بردیم که همه به آن واقف هستند. مسئله این است که مذاکره در دیپلماسی یک ابزار است که بار منفی یا مثبت ندارد و نتیجه مذاکره است که مسئله است. درباره آمریکا و ترامپ هم ما می‌توانیم مذاکره کنیم و اگر نتیجه را نپسندیدم اعلام شکست کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که چقدر امکان دارد بنا به گفته مخالفان روحانی یا ظریف خلاف نظر رهبری و مستقل از ایشان تصمیم‌گیری کنند گفت: هم آقای روحانی هم آقای ظریف نشان دادند که بدون اذن رهبری کاری انجام نمی‌دهند، مثل همان دیداری که در سازمان ملل توسط روحانی بارها رد شد. روسای جمهور ایران به جز آقای احمدی‌نژاد که ساز مخالف می‌زد همه تلاش کردند هم‌سویی با رهبری را حفظ کنند.

قربان اوغلی با اشاره به رابطه ظریف با رهبری گفت: آقای ظریف هم که کاملا تحت امر رهبری است و ایشان حتی پیشنهاد سناتور آمریکا را رد کرد چون از مخالفت رهبری آگاه بود، در نتیجه نه آقای روحانی نه آقای ظریف بدون اذن رهبری وارد مذاکره نمی‌شوند، آن‌چنان هم که در برجام با اذن رهبری ورود پیدا کردند. در مورد فرانسه هم می‌بینیم که ایشان برای کسب نظر مقامات ارشد نظام به تهران آمد و دوباره به فرانسه برگشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید