مدل ۱۳۹۹ پراید ۱۳۱ در شهریور ۱۴۰۰ با نرخ ۱۴۰ میلیون تومان از بازار آزاد قابل خرید بود که در حال حاضر به رقم ۳۷۰ میلیون تومان رسیده است.

افزایش ۱۶۴ درصدی قیمت پراید در دولت رئیسی /  مقایسه قیمت‌ پراید در دولت های مختلف
به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، با گذشت حدود ۳۰ ماه از فعالیت دولت ابراهیم رئیسی قیمت خودرو جهش‌های کم‌سابقه‌ای پیدا کرده است. چنان‌که پراید در این دو سال و نیم ۱۶۴ درصد گران شد. اما وضعیت بازار خودرو در دو سال و نیم ابتدایی سه دولت قبل چگونه بوده است؟

دولت سیزدهم با شعارهای پررنگ‌ولعابی در حوزه اقتصادی از مرداد ۱۴۰۰ روی کار آمد. این دولت که همچنان خود را حامی محرومان معرفی می‌کند پس از گذشت حدود ۳۰ ماه از فعالیتش بیشترین فشار را بر قشر کمتر برخوردار جامعه تحمیل کرده است. چنان‌که پراید، به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو موجود در بازار ایران، در دو سال و نیم اخیر ۲۳۰ میلیون تومان، یعنی ۱۶۴ درصد گران‌تر از قبل شده است و اکنون خرید چنین خودرویی را برای قشر متوسط جامعه باید یک رویای دست‌نیافتنی دانست.

این اتفاق در حالی رخ داده که در ۳۰ماهه ابتدایی سه دولت قبلی حداکثر افزایش قیمت ارزان‌ترین خودرو موجود در بازار ۴۴ درصد بوده و این رقم در دولت اصلاحات تنها سه درصد ثبت شده است.

از سوی دیگر، طی ۱۲ماهه‌ی ۱۴۰۲ دولت با دست‌بردن در بازار خودرو و دخالت مستقیم در آن به‌کل دستوری بر رکود موجود در بازار دامن زد و با این ترفند در مقابل رشد بیشتر قیمت‌ها ایستاد. با این حال در دوره‌های جهش قیمت، بازار چنان نابسامان شد که رکورد رشد قیمت‌ها در شروع به کار دولت‌ها ثبت شود.

میزان رشد قیمت ارزان‌ترین خودرو در ۳۰ ماهه‌ی ابتدایی ۴ دولت اخیر

از آنجا که اکنون حدود دو سال و نیم از آغاز ریاست سیدابراهیم رئیسی بر دولت می‌گذرد، مقایسه قیمت‌ها در هر دوره در همین مدت در نظر گرفته شده است.

محمد خاتمی (۱۳۷۶-۱۳۸۴)

دوره ریاست‌جمهوری محمد خاتمی از لحاظ اقتصادی جزو پایدارترین دوره‌های پس از انقلاب به شمار می‌رود که همین موضوع در نوسان قیمت پیکان، به عنوان ارزان‌ترین خودرو صفر موجود در بازار آن مقطع، نیز مشاهده می‌شود. در آغاز دولت اصلاحات، پیکان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت که طی دو سال و نیم به پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید و کمتر از سه درصد رشد پیدا کرد. حتی طی کل هشت سال دوره ریاست‌جمهوری او، میزان نوسان قیمت پیکان در همین محدوده بود و تغییر چندانی نداشت.

محمود احمدی‌نژاد (۱۳۸۴-۱۳۹۲)

درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران در دوره محمود احمدی‌نژاد بیشترین میزان را پس از انقلاب داشت. در این دوره با توقف تولید پیکان در ایران‌خودرو، پراید شرکت سایپا توانست به محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

خودرو پراید در سال ۱۳۸۴ حدود شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که با گذشت دو سال و نیم، یعنی اواخر سال ۱۳۸۶، به هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید؛ بنابراین پراید در اوایل ریاست‌جمهوری او حدود ۱۳ درصد گران شد.

حسن روحانی (۱۳۹۲-۱۴۰۰)

حسن روحانی به عنوان یازدهمین دولت جمهوری اسلامی، خودرو پراید را با قیمت ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ تحویل گرفت و در طول دو سال و نیم تا ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا برد؛ بنابراین میزان رشد قیمت پراید در سال‌های ابتدایی او به ۴۴ درصد می‌رسید.

ابراهیم رئیسی (رئیس دولت فعلی)

با آغاز ریاست ابراهیم رئیسی بر دولت، یک سال از توقف تولید پراید می‌گذشت. اما مدل‌های صفر کیلومتر این خودرو با گذشت حدود چهار سال از توقف تولید، باز هم در بازار وجود دارد و در نتیجه قیمت بازاری برای آن اعلام می‌شود.

مدل ۱۳۹۹ پراید ۱۳۱ در شهریور ۱۴۰۰ با نرخ ۱۴۰ میلیون تومان از بازار آزاد قابل خرید بود که در حال حاضر به رقم ۳۷۰ میلیون تومان رسیده است.

این یعنی رشد ۱۶۴ درصدی برای یک خودرو توقف تولید خورده، آن هم در شرایطی که بنا بر ادعای مسئولان دولت، ثبات نسبی در اقتصاد کشور حاکم بوده و با توجه به قراردادهای منعقده میان چین و ایران، میزان فروش نفت از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید