نگرانی از تغییر اکوسیستم باعث شده تا بسیاری از محیط زیستی ها طرح انتقال آب دریای خزر را بلایی بدانند که قرار است بر سر محیط زیست کشور بیاید.  بسیاری معتقدند این طرح در صورت اجرا می تواند سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه برای دریای خزر رقم بزند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: با وجود همه مخالفت های فعالان محیط زیست دولت همچنان از انتقال آب خزر به زادگاه رئیس جمهور می گوید. به نظر می رسد سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گونه مخالفتی را در این زمینه بر نمی تابد و احتمالا تنها مشکل بر سر این طرح نظر اهالی بهارستان باشد.

به گزارش سلام نو، نگرانی از تغییر اکوسیستم باعث شده تا بسیاری از محیط زیستی ها طرح انتقال آب دریای خزر را بلایی بدانند که قرار است بر سر محیط زیست کشور بیاید. عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از حامیان این طرح معتقد است انتقال آب از دریای خزر به داخل سرزمین برای برطرف کردن نیاز آبی مصرف‌کنندگان صنعتی و آب شرب بلامانع است و می گوید آن طور که دوستداران محیط زیست فکر می کنند قرار نیست بخش‌هایی از جنگل‌های هیرکانی خشک شود.

کلانتری در روزهای اخیر در رابطه با لزوم حفاظت هرچه بیشتر از دریای خزر گفته است: اراده سیاسی برای حفاظت محیط زیست خزر وجود ندارد بنابراین امروز در چنگال سوء بهره برداری و طمع زیاد کشورهای حاشیه است. این در حالی است که مخالفان کلانتری معتقدند خود او با سیاسی کاری تا به حال به بحران های موجود در محیط زیست کشور دامن زده است.

اخیرا استاندار مازندران به نکته مهمی اشاره کرده است و گفته نابودی محیط زیستی خزر مشکلات سیاسی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت. واقعیت این است که تبعات مخاطرات احتمالی برای دریای خزر می تواند دامن درصد قابل توجهی از مردم را بگیرد ضمن اینکه این مشکلات جبران ناپذیر است.

معاون محیط زیست محیطی سازمان محیط زیست گفته است مطالعات انتقال آب خزر به سمنان این هفته نهایی می‌شود. مسعود تجریشی همچنین بیان کرده است:  این طرح سال گذشته مطرح شد و یکی از نکاتی که عنوان شد این بود که به جای اینکه آب انتقال یافته در مبدأ شیرین شود آب‌ شیرین‌کن‌ها را در مقصد تعبیه کنیم شرکت توسعه منابع آب ایران به این تکنولوژی دست پیدا کرده است بنابر این ما می‌خواهیم این دو گزینه را مطرح کنیم که با رقیق شدن شورآبه اثر زیست محیطی کمتری داشته باشیم.

گزینه خزر باید از روی میز دولت کنار رود و مگاپروژه انتقال از جنوب اجرا می شود. این گفته محمد دامادی، رئیس کمیته آب کمیسیون عمران مجلس است. انتقال آب از خزر، زمین های کشاورزی مازندران را نابود می کند و پروژه مقرون به صرفه ای نیست و اگر آب معدنی بخریم و بدهیم به صرفه تر از گزینه انتقال آب خزر به فلات مرکزی خواهد بود.

بسیاری معتقدند این طرح در صورت اجرا می تواند سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه برای دریای خزر رقم بزند. علاقه مندان به محیط‌ زیست می گویند سطح آب دریای خزر حدود ۲۸ الی ۳۰ متر از آب‌های آزاد پایین‌تر است به همین دلیل انتقال آب بدون پمپاژ مقدور نخواهد بود. همین امر باعث می شود تا مقرون به صرفه بودن آن زیر سوال برود.

انتقال آب دریای خزر به سمنان سبب تغییرات اکولوژیکی ازجمله آلودگی‌های زیست‌محیطی به دلیل مصرف صنعتی، توسعه کشاورزی و تخریب تنوع زیستی می شود و همچنین ورود گونه‌های مهاجم همچون گیاهان و ماهی‌ها به فلات مرکزی خواهد شد.

با این حال شواهد و قرائن حاکی از این است که دولت قصدی برای برگشت از مواضعش در خصوص انتقال آب دریای خزر ندارد و باید منتظر باشیم و ببینیم با توجه به صداهای مخالفی که از مجلس شنیده می شود سرانجام این طرح به کجا ختم خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید