سرطان سینه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. به همین دلیل افزایش آگاهی در این مورد بسیار مهم است. در اینجا به اطلاعات مرتبط با تکنولوژی غربالگری سینه می پردازیم:تشخیص زود هنگام بخش مهمی در سرطان سینه است

چه زمانی زنان باید آزمایشات سینه را شروع کنند؟

انجام آزمایشات بستگی به قرار داشتن در معرض خطر متوسط یا خطر بالای سرطان دارد. برای زنان با خطر متوسط، اکثر سازمان های پزشکی اولین ماموگرافی را بین 40 تا 44 سالگی توصیه می کنند. برای زنان با ریسک بالاتر، بستگی به این دارد که چه میزان خطر آنها بالا است و چه زمانی شروع به غربالگری می کنند، بسیار تعیین کننده است. اما پزشکان معتقدند حدود 30 سالگی مناسب است، ولی قبل از 25 سالگی برای انجام این آزمایشات مناسب  نیست.

عوامل خطرساز سرطان سینه چیست؟ آیا زنان می توانند اقدامات پیشگیرانه ای را  در این مورد انجام دهند؟

در این بیماری برخی از عوامل خطرزا قابل کنترل هستند. این عوامل خطر ارتباطی با نحوه مدیریت استروژن در بدن، مانند وزن و مصرف الکل دارد. عدم مصرف الکل در این بیماری توصیه می شود، زیرا الکل در کبد متابولیزه می شود که می تواند مقدار استروژن موجود در بدن را تغییر دهد و به یک عامل خطرساز تبدیل شود.

امروزه بسیاری از تکنولوژی های جدید غربالگری سینه در جهان وجود دارد. در مورد تفاوت بین ماموگرافیD-2 و D-3 چه می دانید؟

تصویربرداری دو بعدی ماموگرافی استاندارد است، که تصاویر دیجیتالی قابل دستکاری روی صفحه را به دست می آورد. اخیراًَ، اکثر زنانی ماموگرام 3-D ( همچنین به نام توموسنتز) را انجام میدهند، که در آن مجموعه تصاویری از سطح های مختلف سینه به دست می آید. تجرب آن برای بیماران یکسان است، با استفاده از کمپرسور تصاویر از کنار به کنار یا سمت بالا به پایین گرفته می شوند و سپس آن تصاویر با کامپیوتر دستکاری می شوند، در نتیجه آنها می توانند با هم به صورت یکجا نمایش داده شوند و سلامت بیمار را تشخیص دهند.

در مورد سونوگرافی تمام سینه چه می دانید؟

این ابزار غربالگری اضافی همراه با ماموگرافی برای زنان با بافت سینه متراکم طراحی شده است. هدف از سونوگرافی سینه پیدا کردن سرطان کوچک با اندازه کمتر از یک سانتی متر است.

غربالگری سینه و جلوگیری از سرطان سینه

سرطان سینه زمانی شروع می شود که سلول های غیر طبیعی در سینه از کنترل خارج می شوند. این سلول ها تومورهایی هستند که می توانند به بافت های اطراف رشد کنند و به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کنند. سرطان سینه اغلب در زنان رخ می دهد، اما سرطان سینه در مردان هم ایجاد می شود.

سرطان سینه در مردان

با اینکه شیوع سرطان سینه در مردان بسیار کم است و در حقیقت این بیماری در میان مردان نادر است و از هر 100 سرطان تشخیص داده شده یک مورد مربوط به مردان است اما آنها هم باید در صورت احساس ناراحتی و یا داشتن این بیماری در اعضای خانواده خود به صورت پیشگیرانه مراقب سلامتی خود باشند.

این بیماری به دلیل کمتر بودن استروژن در بدن مردان کمتر شایع است اما مردانی که تحت اشعه قرار می گیرند و یا با استروژن درمان می شوند ممکن است دچار بزرگ شدن بافت سینه و سرطان سینه شوند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید