آمریکا نه تنها مسئولیت حادثه شرم آور سرنگون کردن ایرباس ایران را نپذیرفت بلکه به ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت داده شد و مسیرش برای ترقی و پیشرفت هموار شد.

سلام نو – سرویس سیاسی: سی و یک سال پیش درست در روزی مثل امروز که گرمای تابستان و جنگ نفس مردم را تنگ کرده بود خبری عجیب تمام ایران را در شوک فرو برد. بنا برگزارش رسانه‌ها پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه IR655  که از تهران به مقصد دوبی در حرکت بود به وسیله ناو یواس‌اس وینسنس نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس مورد هدف قرار گرفت و تمام 290 سرنشین آن از جمله 66 کودک و 46 مسافر غیر ایرانی کشته شدند.

آمریکا نه تنها مسئولیت این حادثه شرم آور را نپذیرفت بلکه به ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت داده شد و مسیرش برای ترقی و پیشرفت هموار شد.

این حادثه درست در زمانی اتفاق افتاد که تنش‌ها در تنگه هرمز به شدت بالا بود و یک مین ایرانی به ناو آمریکا برخورد کرده بود و یک ناوچه ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا غرق شده بود.

پس از این واقعه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعا کرد که در این مورد مرتکب اشتباه شده‌اند ولی تقدیر از فرمانده ناوی که ایرباس ایرانی را ساقط کرده بود نشان می‌دهد اشتباهی در کار نبوده.

کارشناسان نظامی ایران با اشاره به تکنولوژی به کار رفته در ناو آمریکایی معتقدند که تشخیص هواپیمای مسافربری برای آنان کار بسیار ساده‌ای بوده و به نظر می‌رسد هدف قرار دادن ایرباس ایرانی کاملا با قصد قبلی بوده، چنان چه به فرمانده این عملیات مدال داده شد و بعدها هم سندی دال بر غیرعمدی بودن این فاجعه ارائه نشد.

دریادار بازنشسته یوچین لاروک از مرکز اطلاعات دفاعی آمریکا با اشاره به این ماجرا می‌گوید:

ناو وینسنس اصولاً نمی‌بایست برای عملیات به خلیج فارس اعزام می‌شد. ما در حال جنگ با ایران نبودیم و هیچ اعلان جنگی میان دو کشور وجود نداشت. هواپیمای ایرانی در یک محدوده هوافضای بین‌المللی بر فراز آب‌های بین‌المللی بود و آمریکا حق نداشت آن را برای هر هواپیمای مشکوک یا غیرمشکوک منطقه جنگی اعلام کند، زیرا رسماً با ایران در حال جنگ نبود. دلیلی هم وجود نداشت که ایرباس ایرانی به پیام‌های هشدار ما پاسخ دهد.

به نظر می‌رسد آمریکا با هدف قرار دادن ایرباس یک پیام روشن به طرف ایرانی منتقل کرد و آن هم این که در صورت ادامه درگیری طرف مقابل هیچ ترسی از قتل عامل مردم عادل ندارد، حتی اگر بخش زیادی از قربانیان کودکانی بی گناه و بی‌اختیار باشند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی امسال پس از گذشت سی و یک سال رفتار امروز ترامپ را با زمان هدف قرار گرفتن ایرباس ایرانی مقایسه می‌کند و می‌گوید:

عجیب است که آمریکایی ها این هواپیما را ساقط کردند و از جواب دادن به یک سوال درماندند. آنها گفتند کاپیتان این ناو اشتباه کرده است، اگر اشتباه کرده چرا به فرمانده مدال دادید؟ اگر اشتباه کرده بود باید تنبیه می کردید. پس دروغ می گویید.

آمریکایی‌ها مثل این لات‌هایی که در صحنه‌هایی عربده‌کشی می‌کنند، این رفتار را در صحنه جهانی از خودشان بروز می‌دهند، فکر می‌کنند که دیگران را خاموش می‌کنند، این اعتبار را در صحنه بین‌المللی برای خودشان قائل هستند. این تناقض ها در رفتار آمریکایی ها بسیار زیاد است. تناقض هایی که برای افکار ساده هم بسیار واضح است و همچنین برای رئیس جمهور فعلی  و عجیب و غریب آمریکا هم این تناقض گویی ها و اشتباهات زیاد است.

حال پس از گذشت سه دهه تنها اقدام در خوری که برای این فاجعه شد تغییر نام فرودگاه بندرعباس به شهدای پرواز ۶۵۵ بود که آن هم همین امسال با فشار سینماگران رخ داد، در حالی که در موارد مشابه فاجعه‌ای مثل چرنویل با محصولات داستانی و سینمایی بسیاری همراه است، اما متاسفانه ما در ایران هم‌چنان با عدم توانمندی برای فریاد زدن مظلومیت‌ها مردم خود مواجه هستیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید