مدیرعامل ایرباس گفت ما در تاریخ ایرباس چنین کاری نکرده‌ایم، ولی در نهایت به من گفت برای شما این کار را می‌کنیم و به شما اعتبار می‌دهیم.

روحانی: ایرباس حاضر بود سرمایه‌گذاری کند ما هواپیما بخریم
حسن روحانی گفت: برجام که فقط این نبود ما برویم چیزی امضا کنیم، تمام شود. ما به دنبال برجام می‌خواستیم سرمایه وارد کنیم.

به گزارش سلام نو، سایت حسن روحانی نوشت:  حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد، خواستار توجه رسانه‌ها به توسعه ایران شد و با بیان اینکه «سرمایه همراه خودش تکنولوژی می‌آورد»، اظهار داشت: اصرارم از روز اول به آقای نعمت‌زاده این بود که سهم دولت در خودروسازی را به بخش خصوصی بدهیم، با همکاری کشور خارجی قطب سوم خودروسازی را ایجاد کنیم. آقای نعمت‌زاده از کارخانه‌های خودروسازی ویتنام بازدید کرد و به من گفت تعداد خارجی‌هایی که اینجا هستند انگشت‌شمارند. همه مهندسین و کارگران ویتنامی هستند. قبلا خارجی‌ها بوده‌اند، اما الان خودشان اداره می‌کنند، خودرو تولید و به جهان صادر می‌کنند.

سال اول که به اجلاس داووس رفتم، امید به ایران خیلی زیاد بود. روز اول آقای آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن سخنرانی کرد که یک‌سوم صندلی‌ها خالی بود. در روز دوم که من سخنرانی کردم، در سالن موقع سخنرانی من حتی برای ایستادن هم جا نبود؛ برای اینکه فکر می‌کردند ایران می‌خواهد فضای جدیدی به رویشان باز کند. در جلسه با شرکت‌های بزرگ نفتی آقای زنگنه گفت غیر از ۵ شرکت تمام شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا الان در این سالن حضور دارند. بحث این بود که ۳۰۰-۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه بیاوریم به ایران. برجام که فقط این نبود ما برویم چیزی امضا کنیم، تمام شود. ما به دنبال برجام می‌خواستیم سرمایه وارد کنیم.

برجام در ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۴ اجرایی شد، من بهمن‌ماه به فرانسه رفتم و با ایرباس قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما بستیم. من با مدیرعامل ایرباس سه مسأله را مطرح کردم، گفتم ما از شما ۱۰۰ فروند هواپیما می‌خریم، ولی می‌خواهیم ما هم قطعه‌ساز ایرباس شویم. تعجب کرد، گفت شما! می‌خواهید قطعه بسازید؟! گفتم بله، ما در بال و بدنه امکاناتی داریم. شما تیم‌تان را به ایران بفرستید، آن‌ها هم بیایند امکانات ما را ببینند. گفت اگر تیم ما آمد تأیید کرد و نمونه‌هایی که به شما دادیم درست اجرا کردید ما با شما قرارداد قطعی می‌بندیم.

دوم اینکه گفتم ما مهندسین ایرانی را می‌فرستیم به ایرباس، می‌خواهیم در طراحی هواپیماهای جدید مهندسین ما حضور داشته باشند. پذیرفت. سومین موضوعی که گفتم این بود که ایرباس برای خرید هواپیماهایش برای ما تأمین اعتبار کند. مدیرعامل ایرباس گفت ما در تاریخ ایرباس چنین کاری نکرده‌ایم، ولی در نهایت به من گفت برای شما این کار را می‌کنیم و به شما اعتبار می‌دهیم.

البته ما از منبع دیگری تأمین اعتبار کردیم، ولی ایرباس حاضر بود سرمایه‌گذاری کند ما هواپیما بخریم. بعد در داخل مسائل شروع شد؛ یکی گفت ما اتوبوس می‌خواهیم، هواپیما نمی‌خواهیم. یکی گفت هواپیمای کاغذی خریده‌اند. در مجلس گفتند ما به دولت بودجه خرید هواپیما نمی‌دهیم.

گفتم ما اصلاً از شما بودجه نمی‌خواهیم. هواپیمای جدید خودش پول خریدش را درمی‌آورد. ۱۰۰ فروند با شرکت ایرباس قرارداد بستیم. ۱۰۰ فروند هم با بوئینگ قرارداد بستیم. ۲۰۰ فروند هواپیما وارد این کشور می‌شد با تکنولوژی‌اش. البته ترامپ که آمد همه این‌ها به هم خورد و کلاً ۱۶ فروند هواپیما وارد کشور شد.

در سال‌های آخر دولت دوازدهم ۱۷ پتروشیمی افتتاح کردیم. الان مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را با سرمایه داخلی ساختیم. ما با توتال قرارداد بستیم برای فاز ۱۱ که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق کند به چاه‌های پارس جنوبی، نه اینکه ما گاز برداشت کنیم. ما می‌خواستیم تزریق کنیم تا گاز افت نکند.

پارس جنوبی سال به سال دارد افت می‌کند. توتال همین پروژه را برای قطر انجام می‌دهد. طرف چینی آمد کنار توتال که فناوری یاد بگیرد. ما و چین می‌خواستیم از توتال یاد بگیریم که چگونه این تکنولوژی را اجرا می‌کند. این‌ها مدام می‌گویند ما فاز ۱۱ را راه انداخته‌ایم، دیدید FATF هم نبود، برجام و توتال هم نبودند. یعنی صورت‌مسأله را عوض می‌کنند.

همه این کارها در دولت دوازدهم بود، با اینکه گرفتار جنگ اقتصادی بودیم. اگر ترامپ نبود، جنگ اقتصادی هم نبود، حدود ۸۵ میلیارد دلار سرمایه وارد کشور می‌کردیم. از این رقم ۴۰ میلیارد دلار متعلق به چین بود. حدود ۳۰ میلیارد از کشورهای اروپایی بود. همه این‌ها داشتند سرمایه به ایران می‌آوردند؛ کارخانه‌های عظیم و پروژه‌های بزرگ.

ما به دلایل کرونا و ترامپ و داعش شرایط سختی داشتیم. ولی ببینید در هر پنجشنبه چقدر پروژه افتتاح می‌کردیم، چه شد این افتتاح‌های پنج‌شنبه‌ها؟ کجا رفت؟ رهبری به من گفتند که من بسیار خوشحالم از افتتاح‌های پنجشنبه که انجام می‌دهید، شما دارید کار بزرگی می‌کنید. خب برای پروژه‌های بزرگ سرمایه داخلی کافی نیست، ۴۰۰-۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه می‌خواهیم. این سرمایه باید وارد کشور شود تا کشور را متحول کند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید