علی بیگدلی تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران می‌گوید: باید دانست که اگر ترامپ تصمیم بگیرد به تهران حمله کند می‌تواند خیلی از بهانه‌ها را بسازد آن‌چنان که می‌توانست این بهانه را از حمله نفت‌کش‌ها یا حمله به پهپاد بسازد.

سلام نو – سرویس بین المل: تنش میان آمریکا در هفته گذشته با ساقط شدن پهپاد آمریکایی وارد سطح جدیدی شد و نگرانی‌ها را درباره احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه بالا برد، به ویژه آنکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تایید کرد که دستور حمله به ایران را ده دقیقه پیش از عملیاتی شدن لغو کرده است.

پرسشی که از روز گذشته در اذهان عمومی شکل گرفته این است که آیا توان بازدارندگی ایران و حوصله آمریکا به انتهای خود رسید و حرکت بعدی درگیری نظامی دو طرف است یا نه؟ آیا آمریکا بالاخره درگیری مستقیم را در دستور کار قرار می‌دهد و به تعبیر چینی‌ها جعبه پاندورا را باز می‌کند؟

طیفی دیگر معتقدند حالا که کار به اینجا رسیده امکان مذاکره از همیشه بیشتر است و ایران باید به شکلی جدی از موشکی که شلیک و هواپیمایی که ساقط کرده بهره کامل را ببرد.

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران با تاکید بر اینکه باید بر تمام زوایای رویایی ایران و آمریکا دقت کرد گفت: اول باید دانست که اگر ترامپ تصمیم بگیرد به تهران حمله کند می‌تواند خیلی از بهانه‌ها را بسازد آن‌چنان که می‌توانست این بهانه را از حمله نفت‌کش‌ها یا حمله به پهپاد بسازد.

او در ادامه گفت: مسئله دیگری که باید به آن دقت کرد این است که آیا ترامپ و آمریکا آمادگی جنگ را دارند؟ آیا ترامپ حاضر است شرایط بسیار خوب اقتصادی آمریکا را فدای جنگ با ایران بکند و آیا مشاوران او در حزب جمهوری خواه اجازه جنگ را به او می‌دهند؟ واقعیتی که باید به آن توجه کرد این است که ترامپ در حال تبدیل کردن مسئله ایران به یک مسئله بین المللی است و هنوز به نقطه مطلوبش برای ایجاد یک ائتلاف علیه ایران نرسیده است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در منطقه هم شاهد هستیم که برخی کشورها هم به خاطر عدم واکنش ترامپ او را مورد تمسخر قرار دادند، به خصوص عربستان و اسرائیل که عاشق جنگ با ایران هستند و آرزوی حمله نظامی آمریکا به ایران را در سر دارند، ولی این کشورها توجه نمی‌کنند که حتی برای آمریکا هم حمله نظامی باید شرایطی داشته باشد و تا آن شرایط مهیا نباشد نمی‌توان حمله را انجام داد.

بیگدلی با اشاره به احتیاط آمریکا در برخورد با ایران گفت: آمریکا امروز به عواقب حملات نظامی خود توجه می‌کند و می‌بیند به افغانستان حمله کرد طالبان قدرتمند شد، به سوریه حمله کرد داعش شکل گرفت، به آفریقا حمله کرد اخوان المسلمین در مصر به قدرت رسید و حالا احتمال می‌دهد اگر به ایران هم حمله کند چنین مشکلی دوباره ایجاد شود، وگرنه اگر صرفا آمریکا دنبال بهانه برای حمله بود آن را می‌ساخت، آن طور که برای حمله به عراق هم چنین کرد. با نگاهی به سوابق آمریکا نیز می‌بینیم که آن‌ها ثابت کردند استراتژی ورود خوبی برای درگیری دارند ولی خوب از آن خارج نمی‌شوند، مثل اتفاقی که در لیبی افتاد و این مسئله هم آن‌ها را نگران می‌کند.

او در ادامه با اشاره به عملکرد آمریکا در خارج از مرزهایش گفت: ما باید به این مسئله هم توجه کنیم که ترامپ امروز نتوانسته در سیاست خارجی چندان موفق باشه و در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی ناموفق بوده و نمی‌خواهد درباره ایران هم همین مسئله را تکرار کند و وضعیت اقتصادی خود را در خطر قرار دهد.

بیگدلی با تاکید بر ضرورت درک اهمیت زمانی که در حال گذر است گفت: ما اکنون نمی‌‌توانیم خیلی درباره انتخاب یا عدم انتخاب ترامپ حرف بزنیم ولی باید دقت کنیم که نگذاریم وضعیت از امروز بدتر شود چون تجربه ثابت کرده بعید است آمریکا با این تجهیزاتی که به خلیج فارس آمده دست خالی بازگردد چون آن وقت ایران خیلی قدرتمند می‌شود که خاورمیانه از دست آمریکا خواهد رفت، در نتیجه آمریکا نمی‌خواهد دست خالی از خاورمیانه خارج شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید