یک تحلیلگر آمریکایی تاکید می‌کند که جنگ غزه، جنگ اسرائیل است و آمریکا نباید به خاطر توقع مقامات ارشد رژیم صهیونیستی با مشارکت فعال در این جنگ شانس درگیری مستقیم با ایران را افزایش دهد.

آمریکا نباید به خاطر اسرائیل با ایران وارد جنگ شود

سلام نو - سرویس بین‌الملل: گرگ پریدی عضو ارشد بخش خاورمیانه مرکز منافع ملی آمریکا در یادداشتی با تاکید بر اینکه آمریکا باید در زمینه جلوگیری از جنگ با ایران فعال باشد نوشت: نفس‌های راحتی که از سخنرانی سید حسن نصرالله برای عدم تشدید تنش در واشنگتن کشیده شد کمی زود هنگام به نظر می‌رسد. در حالی که واضح است که نه ایران و نه حزب الله مشتاق گسترش جنگ نیستند، اما هنوز پتانسیل زیادی برای وقوع جنگ وجود دارد. وقوع جنگ چه به دلیل عدم تمایل ایران و حزب‌الله عدم شکست کامل حماس در غزه یا در نتیجه واکنش نیروهای آمریکایی همچنان ممکن است.

به باور این تحلیلگر با افزایش تلفات غیرنظامیان فلسطینی، سیاست های ایالات متحده و اسرائیل تا حدودی تفاوت پیدا کرده است. پریدی در یادداشتی که در نشانال اینترست می‌نویسد در حالی که حمایت ایالات متحده از حق اسرائیل برای دفاع از خود را درست می‌داند، اما تاکید می‌کند که ایالات متحده نیز باید اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام دهد تا از کشیده شدن به منطقه جلوگیری کند.

به باور این تحلیلگر آمریکا باید به صورت محرمانه به رژیم صهیونیستی بگوید که در صورت تشدید حملات موشکی حزب‌الله، ایالات متحده به طور خودکار در لبنان با پشتیبانی هوایی در منطقه مداخله نخواهد کرد. در ادامه حضور آمریکایی در برخی از ناطق دور از توجه سوریه در حال حاضر یک خطر غیر ضروری است. ایالات متحده باید بر جلوگیری از گسترش درگیری به خلیج فارس، جایی که منافع اصلی آمریکا در منطقه در آن نهفته است، تمرکز کند.

اما تفاوت نگاه آمریکا و اسرائیل در چیست؟ اظهارات اخیر بنی گانتز در مورد این که جنگ کنونی محدودیت زمانی ندارد و نیاز است اسرائیل مسئول امنیت در غزه پس از جنگ باشد، قویاً به این امر اشاره دارد که جنگ تا هر زمان که نیاز باشد ادامه دارد و این چیزی نیست که آمریکا مایل به آن باشد.

در مقابل آمریکا فعلا کاری جز فشار ملایم اهداف بشردوستانه به جای تلاش برای کاهش اهداف جنگی اسرائیل ادامه خواهد داد. حمایت بسیار کمی در ایالات متحده برای جلوگیری از ارسال تسلیحات به عنوان اهرم وجود دارد.

به باور پریدی تحقق کامل اهداف رژیم صهیونیستی به شکل حداکثری دقیقاً به خطوط قرمز ایران و حزب‌الله می‌رسد؛ این که نگذارند حماس شکست کامل بخورد. حزب الله در حال حاضر به دنبال کاهش فشار بر حماس با کشاندن برخی از نیروهای اسرائیلی به شمال با حملات محدود در امتداد مرز لبنان است. نصرالله همچنین ممکن است، همانطور که در سخنرانی ۳ نوامبر به آن اشاره کرد، معتقد باشد که اسرائیل در نهایت از اهداف جنگی خود عقب نشینی خواهد کرد؛ همانطور که در سال ۲۰۰۶ نتیجه‌ای به غیر از نابودی کامل حزب الله لبنان در پایان جنگ را پذیرفتند. اسرائیل به کنترل کامل ارضی بر غزه نزدیک می شود، حزب الله و ایران تصمیم سختی خواهند گرفت.

پریدی معتقد است حتی اگر حزب الله شامل سرزمین‌های اشغالی را کامل موشک باران کند باز هم آمریکا نباید در جنگ مشارکت کند. به نظر او اسرائیل به طور کامل قادر به پاسخ لازم است؛ پاسخی که شامل تهاجم زمینی به جنوب لبنان علاوه بر عملیات هوایی خواهد شد.

او با اشاره به تجربه جنگ ۲۰۰۶ می‌گوید که راه مقابله با حزب الله تهاجم زمینی است و نه حمله هوایی آمریکا، در نتیجه وقتی آمریکا قصد مشارکت در تهاجم زمینی را ندارد نباید حمله هوایی نیز شرکت کند. به نظر می‌رسد مداخله ایالات متحده پیامدهای گسترده ای در خلیج فارس خواهد داشت، جایی که حفظ جریان آزاد نفت و گاز طبیعی مایع (LNG) منافع اصلی ایالات متحده را تامین می‌کنند.

برخی از مقامات ارشد اسرائیل، از جمله تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی، با این فکر می‌کنند که آمریکا متعهد است در صورت گسترش جنگ با دخالت مستقیم نظامی  از اسرائیل حمایت می‌کند. بایدن به طور مختصر انجام چنین تعهدی را رد کرد، اما به گفته پریدی دولت باید فراتر رفته و به اسرائیل کاملاً واضح بگوید که ایالات متحده قصد ندارد به عنوان یک متحد فعال در جنگ به آنها بپیوندد.

نسخه گرگ پریدی یک چیز مشخص است: این جنگ، جنگ اسرائیل است و آمریکا با وجود حمایت از اسرائیل نباید در به عنوان یک بازیگر فعال در جنگ مشارکت کند چون احتمال تقابل با ایران و حزب الله افزایش پیدا می‌کند و تقابل با ایران هم یعنی شعله‌ور شدن خلیج فارس و این مساوی است با در آتش سوختن منافع آمریکا و در خطر قرار گرفتن جان سربازان آمریکایی.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید