کمردرد یکی از عارضه های شایع در دوران بارداری می باشد به گونه ای که طبق آمار موجود بسیاری از مادران باردار از دردهایی که در ناحیه کمر در دوران بارداری ایجاد می‌شود شکایت دارند.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تغذیه می تواند عاملی برای کاهش درد کمردرد در طول دوران بارداری باشد چراکه تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که در طول دوران بارداری خود تغذیه مناسبی داشته اند به نسبت سایر مادران  درد کمتری در ناحیه کمر احساس کرده اند.

به طور کلی باید در نظر داشت که در دوران بارداری رحم بزرگ می‌شود و باید به داخل شکم وارد شود. این وضعیت زمانی امکان‌پذیر است که دو عضله راست شکمی کمی از هم فاصله بگیرند تا رحم به تدریج بتواند بالا بیاید به ویژه بعد از 20 هفتگی. همین فاصله گرفتن عضله‌های راست شکمی و افزایش قوز پشتی، ستون فقرات خانم‌های باردار را تغییر می‌دهد و این عامل به همراه عوامل دیگر دست به دست هم می‌دهند و باعث کمر درد می‌شوند. بعضی‌از خانم‌ها ممکن است از ناحیه پایین و بعضی از نواحی بالای کمر دچار درد ‌شوند اما شایع‌ترین کمر درد‌ها در ناحیه پایین کمر بروز می‌کند.

افزایش میزان مصرف کلسیم در دوران بارداری خود می تواند عاملی برای کاهش دردهای ناحیه کمر در زنان باردار باشد از این رو بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که در طول روز حداقل ۳ الی ۴ واحد کلسیم مصرف کنند.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که مصرف لبنیات از خود می تواند تاثیر بسزایی در کاهش دردهای کمر در طول دوره بارداری داشته باشد بنابراین پزشکان مصرف روزانه شیر ماست کشک و یا دوغ را برای زنان باردار بسیار الزامی می دانند.

لازم به ذکر است مادران بارداری که نسبت به لبنیات حساسیت دارند میتوانند از لبنیات پروبیوتیک استفاده کنند تا بدون هیچ مشکلی و به راحتی دستگاه گوارش آنها می تواند لبنیات را هضم کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید