سال گذشته پیک مصرف برق تهران 4600 مگاوات را نشان داد و با توجه به اینکه هر سال 5 درصد میزان مصرف افزایش پیدا می کند امسال باید تلاش شود تا حداکثر مصرف برق همان 4600 مگاوات سال قبل باشد چرا که در غیر این صورت امکان دارد درگیر چالش های زیادی بشویم.

سلام نو – سرویس اقتصادی: مشکل خاموشی در پایتخت در تابستان سال قبل آن قدر دردسرساز بود که امسال وزارت نیرو تلاش برای جلوگیری از خاموشی احتمالی را یکی از کارویژه های خود برای فصل گرما در سال جاری قرار داده.

به گزارش سلام نو، شرایط آب‌وهوایی و مسائل فنی در بروز خاموشی شبکه موثر است. با این وجود تجربه سال گذشته لزوم اهمیت مدیریت مصرف از سوی مشترکان را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد. عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف به ویژه در ساعات پیک مصرف حداقل اقدامی است که می تواند از سوی شهروندان به منظور جلوگیری از مشکل بی برقی انجام گیرد. بخش قابل توجهی از مصرف برق در تابستان مربوط به سیستم‌های سرمایشی و کولر‌های گازی است که نیاز است تدبیری برای مدیریت مصرف آنها اندیشید.

در همین راستا حسین صبوری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اظهار کرده است: تفاهم‌نامه‌ای را با مراکز صنعتی، تجاری، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که دارای مولدهای اضطراری هستند، به امضا رسانده‌ایم که در زمان پیک بتوانیم از کمک این مراکز استفاده کنیم.

سال گذشته پیک مصرف برق تهران 4600 مگاوات را نشان داد و با توجه به اینکه هر سال 5 درصد میزان مصرف افزایش پیدا می کند امسال باید تلاش شود تا حداکثر مصرف برق همان 4600 مگاوات سال قبل باشد چرا که در غیر این صورت امکان دارد درگیر چالش های زیادی بشویم.

یکی از راهکارهایی که همه ساله برای پیشگیری از خاموشی اتفاق می افتد مذاکره با کشورهای همسایه برای تبادل برق است. محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق از مذاکره با کشورهای همسایه برای تبادل برق در فصل تابستان خبر داده به ایسنا گفته است: برای تبادل برق در فصل تابستان با کشورهای ارمنستان و آذربایجان مذاکرات لازم صورت گرفته است. البته میزان تبادل کم و زیر ۳۰۰ مگاوات است.

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس سابق کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران هم در رابطه با این مساله اظهار کرده است: مبادله برق با کشورهای همسایه علاوه‌ بر اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی را کاهش می‌دهد، می‌تواند مزایایی نیز به همراه داشته باشد و کسری پیک سال بعد را هم جبران کند. بسیاری از همسایگان شمالی ایران اوج پیک‌شان در زمستان است و این در حالی است که اوج پیک کشور ما در تابستان قرار دارد.

کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان کشورهای همسایه ای هستند که در چند سال اخیر مبادلات انرژی با جمهوری اسلامی ایران داشته اند.

مدتی پیش دولت طرحی داد که بر مبنای آن قرار بود پرمصرف ها پول برق بیشتری بدهند. طرحی که البته نظر مثبت نمایندگان را جلب نکرد. با این وجود صنعتگران حوزه برق تلاش کردند تا برای بهبود وضعیت طرحی موسوم به «طرح اصلاح ساختاری اقتصاد برق» را به کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ارسال کنند. نایب رییس سندیکای صنعت برق هشدار داده است که در صورتی که تصمیمات درست برای واقعی شدن قیمت برق اتخاذ نشود، تکرار خاموشی‌های سال گذشته ناگزیر است.

براساس اعلام وزارت نیرو، در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور به حدود ۸۰ هزار و ۵۰۹ مگاوات رسیده است که در این بین واحدهای سیکل ترکیبی با ۲۵ هزار و ۸۳ مگاوات، بیشترین ظرفیت (۳۱.۲ درصد) نصب شده نیروگاهی را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته پیام باقری حدود پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید باید هر ساله وارد مدار شود تا نیازها را جواب دهد که هزینه احداث آنها بسیار قابل توجه است و منابع مورد نیاز نیز در اختیار وزارت نیرو نیست و به همین دلیل نمی‌توان به میزانی که تقاضا را پوشش دهد، سرمایه‌گذاری کرد. به همین دلیل در نهایت با کمبود سرمایه‌گذاری و در نتیجه کمبود انرژی برق مواجه می‌شویم که به شکل خاموشی‌های سال قبل خود را نشان داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید