۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 15229363

یکی دیگر از بخش هایی که ماه رمضان همه ساله روی آن تاثیر جدی می گذارد، بازار ارز است. معمول است که در ماه رمضان خبری از نوسان در بازار ارز نخواهد بود و احتمالا بازار ارز ثابت می ماند. در این بین البته نقش شوک های سیاسی در بازار را نمی توان نادیده گرفت. شوک هایی که در شرایط خاص فعلی شاید توان جا به جا کردن وضعیت بازار ارز را داشته باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: ماه رمضان تاثیرات اقتصادی قابل توجهی بر بخشی از معاملات بازار، بازارهای مالی و حتی بخش اقلام مصرفی خوراکی دارد. روزه داری بیش از یک میلیارد مسلمان در این ماه باعث می شود بعضی از کارها از رونق بیفتد و برعکس برخی کارهای دیگر رونق بگیرد.

به گزارش سلام نو، معمولا در ماه رمضان عقد قراردادهای مهم به تعویق می افتد و علاوه بر تعطیلی دفاتر کار خیلی از تلفن ها هم بی پاسخ می ماند. در ماه رمضان بیش از همه برخلاف فلسفه روزه داری بازار مواد خوراکی روزهای خوبی را سپری می کند به طوری که بیشترین سود برای کسب و کارهایی است که کالاهای مصرفی خوراکی محور آن است.

این مساله البته چالش هایی را نیز با خود به همراه دارد که فشار تورمی حاصل از این اتفاق یکی از آنها است. در واقع افزایش تقاضای برخی مواد خوراکی در ماه رمضان و ماه های منتهی به آن باعث کمبود برخی کالاها و به تبع آن افزایش قیمت می شود. به طور مثال امسال کمبود و افزایش قیمت خرما و شکر به عنوان محصولاتی که در ماه رمضان از محصولات پرمصرف به شمار می روند، بسیار محسوس بود. به همین دلیل ستاد تنظیم بازار معمولا در این ایام یکی از پرکارترین روزهای خود را سپری می کند.

یکی دیگر از بخش هایی که ماه رمضان همه ساله روی آن تاثیر جدی می گذارد، بازار ارز است. معمول است که در ماه رمضان خبری از نوسان در بازار ارز نخواهد بود و احتمالا بازار ارز ثابت می ماند. در این بین البته نقش شوک های سیاسی در بازار را نمی توان نادیده گرفت. شوک هایی که در شرایط خاص فعلی شاید توان جا به جا کردن وضعیت بازار ارز را داشته باشد.

بازار طلا هم وضعیتی مشابه بازار ارز دارد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این باره گفته معمولاً در ماه مبارک رمضان با کاهش تقاضا رو به ‌رو هستیم و با توجه به اینکه عرضه و تقاضا متعادل است، می توان گفت بازار باثباتی را پیش‌ رو داریم.

اقتصاد کشورهای اسلامی در ماه رمضان

در کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای خاورمیانه در ماه رمضان تاثیر زیادی بر اقتصاد را شاهد هستیم. در برخی کشورها از جمله امارات ساعت کاری و حتی مدارس 2 ساعت زودتر تعطیل می شوند. در بعضی دیگر همچون ترکیه هم تغییری در ساعات کاری ایجاد نمی شود. رستوران های این کشورها هم  مثل ایران کار و بارشان بعد از افطار پربار می شود و به همین دلیل تا پاسی از شب باز هستند.

افزایش فروش کالاهای خوراکی در برخی کشورهای مسلمان رشد اقتصادی را در پی دارد و از یک سو افزایش تقاضا منجر به گرانی در این ماه می شود.

در گزارشی که سی ان ان تراول داده ماه رمضان بر گردشگری هم تاثیر می گذارد و تعداد توریست ها در این ماه کم می شود. بسیاری از گردشگران به دلیل همین خلوتی فرصت را غنیمت می شمارند و به کشورهای مسلمان سفر می کنند. در این ماه معمولا بلیت هواپیما به نصف می رسد و قیمت هتل ها نیز مناسب است.

یکی از تاثیرات مهم ماه رمضان کاهش بزهکاری و دردی است. در این ماه طبق تحقیقات انجام شده در کشور ترکیه میزان بزهکاری و دزدی‌ها از ۴.۸۵ درصد به ۴.۳۸ درصد کاهش پیدا می‌کند. بی بی سی در گزارش خود ضمن اشاره به این مطلب دو عامل دیگر تاثیر ماه رمضان بر اقتصاد کشورها را یکی کمک‌های خیریه بدون بازگشت به افراد بی بضاعت و دیگری افزایش وام های بانکی دانسته است.

در این گزارش آمده است: با توجه به تحقیقات  انجام شده پاسخگویی به تقاضای مشتریان برای وام‌ها در ماه رمضان نسبت به سایر ما ها بیشتر می شود. این تأثیر ماه رمضان به راحتی قابل مشاهده است و غالبا مشتریان در کشورهایی مثل ترکیه سعی می‌کنند در این ماه اقدام به وام گرفتن کنند. به نظر می‌رسد افزایش دریافت تسهیلات با هدف پوشش بخشی از افزایش هزینه‌ها رخ می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید