در برنامه‌های نوروز و رمضان برنامه‌های «زندگی پس از زندگی» ۱۷.۹ و «محفل» ۱۷.۵ درصد مخاطب داشته اند.

آمار مخاطبان برنامه های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۳

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، در ابتدای این نشست سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما اظهار کرد: برنامه‌ها و تدارکی که همکاران ما در معاونت سیما داشتند را همه در یک ماه و نیم گذشته دیده‌اند. سریال‌ها و برنامه‌های مرتبط با ماه مبارک رمضان و برنامه‌هایی که برای عید نوروز تدارک دیده شده بود را مخاطبین دیده‌اند و آنچه که پخش شده خودش گویای زحماتی است که همکاران ما کشیده‌اند. پخش سریال «نون خ» و «هفت سر اژدها» همچنان ادامه دارد و همه شبکه‌های ما برای سال تحویل برنامه‌هایی را تدارک دیده بودند که با همه نقاط قوت و ضعف دیده شده‌اند.

غفوری خاطرنشان کرد: اگر بخواهم آماری عرض کنم باید بگویم ۱۰ ویژه برنامه افطار، ۹ برنامه سحر، ۱۵ برنامه ترتیل‌خوانی و ۱۵ برنامه مناجات خوانی داشتیم که جمعاً حدود ۵۰ برنامه روی آنتن رفت. ۵۰ درصد برنامه‌های ماه رمضان گفتگومحور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماهنگ و کلیپ و ۷ درصد آموزشی و ۳.۵ درصد پویانمایی داشتیم. عید نوروز هم شبکه‌ها برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته بودند. در برنامه‌های نوروز ۳۸ درصد مسابقه، ۷ درصد مستند، ۱۴.۵ درصد کلیپ و نماهنگ، ۴.۵ درصد برنامه گفتگو محور بودند.

وی افزود: در برنامه‌ها تلاش کردیم که به سراسر ایران، ایران فرهنگی، آداب و رسوم نوروز و رمضان توجه شود، سعی ما بر این بود که برنامه‌ها نگاه جهانی و امتی داشته باشند و تلاش شده بود که به قالب‌های برنامه‌ریزی توجه شود.

در ادامه این نشست احمد خورشیدی (مدیرعامل تلوبیون) نیز اظهار کرد: آماری که در این نشست ارائه می‌شود امار آرشیو است و شامل آمار لایو نمی‌شود. تنها آمار لایوی که باید اعلام کنم ۵۰ میلیون دقیقه واچ تایم شامل ۲۴ ساعت منتهی به لحظه تحویل سال بود. در لحظه سال تحویل ۱۱۲هزار و ۵۴۶ آی‌پی منحصر به فرد شبکه سه، ۴۰هزار و ۲۹۸ آی‌پی شبکه یک، ۳۰هزار و ۸۹۲ آی‌پی هم شبکه دو را تماشا می‌کردند. خیلی از رکوردهای تلوبیون در آمار لایو اتفاق می‌افتد. در این ایام کاربران با اینترنت رایگان مخابرات تلوبیون را تماشا کردند.

وی افزود: «زندگی پس از زندگی» طی چهار سال اخیر پربازدیدترین برنامه افطار بود. امسال پخش شبکه سه با برنامه «محفل» توانست به «زندگی پس از زندگی» برسد و هر دو توانستند حدود ۳ میلیون و صدهزار مخاطب داشته باشند. پر مخاطب‌ترین برنامه سحرگاهی برنامه سر سفره خدا بوده و بعد از آن ماه من، صدره و سحرنشینی و ماه خدا به ترتیب برنامه‌های پربازدید هستند. در برنامه‌های سرگرمی هم مهمانی، مردان آهنین، شب خوش و پاورقی و معرکه و ایران دوست داشتنی به ترتیب برنامه‌های پرمخاطب سیما بودند. در سریال‌ها که به ازای هر قسمت آمار مخاطبان گرفته شده، نون خ، زیرخاکی، هفت سر اژدها، رستگاری و جومونگ ۳ به ترتیب پرمخاطب‌ترین‌های تلوبیون هستند. تلویزیون برنامه‌های ویژه تعاملی نیز داشت که دو برنامه زندگی با آیه‌ها و معرکه بودند.

در ادامه این نشست علی بخشی‌زاده (معاون صدای رسانه ملی) اظهار کرد: در حوزه رادیو ابتدای امر اهداف و سیاست‌هایی را طراحی کردیم و به تبع آن برنامه‌ها سامان داده شد. در ماه رمضان ما ۶ محور را به عنوان مولفه‌های اصلی برنامه‌سازی انتخاب کردیم و یک سری از سیاست‌های اجرایی هم برنامه‌ریزی شد. از جمله سیاست‌های اجرایی میتوانم بگویم کمربند تلاوت خوبی شکل گرفت که در ۲۴ ساعت مشهود بود.

محسن شاکری‌نژاد (رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما) نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ما در مرکز تحقیقات صداوسیما در حال حاضر دو نمونه نظرسنجی داریم. یک نمونه تلفنی است و دیگری نظرسنجی حضوری و میدانی است. در نظرسنجی‌های حضوری و میدانی به دو سبک درب منازل به صورت رندوم و سبک دیگر به صورت محله‌ای و میدانی صورت می‌گیرد. ما هزار نمونه تلفنی و ۴۰هزار نمونه در نظرسنجی‌های حضوری داریم. در برنامه‌های صداوسیما هم تلفنی هم درب منازل نظرسنجی می‌کنیم. یکی از متر و معیارهای نظرسنجی به انتخابات مربوط می‌شود و در انتخابات اخیر آن عددی که مرکز افکارسنجی صداوسیما اعلام کرد فقط هفت دهم با واقعیت تفاوت داشت که این نشان از دقت نظرسنجی سازمان دارد.

وی افزود: ما هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان را می‌سنجیم. برنامه‌های شاخص هر ماه یک بار سنجیده می‌شود و هر فصل کلیت مخاطب رسانه ملی را به صورت حضوری درب منازل می‌سنجیم. شاید مهم‌ترین و دقیق‌ترین نظرسنجی‌های ما نظرسنجی‌های پیامگیر ما است. در آخرین نظرسنجی ما کلیت میزان مخاطب تلویزیون ۶۶درصد است و میزان مخاطب در شهرستان‌ها بسیار بیشتر از تهران و مراکز استان‌ها است و این در حالی است که نظرسنجی‌های ما در تهران و مراکز استان‌ها انجام می‌شود. ما نظرسنجی میزان مخاطب را در کنار انتخابات انجام دادیم و میزان مخاطب در شهرستان‌ها ۶۹.۹ درصد است و میزان مخاطب در روستاها بیش از ۷۸ درصد است. امروز ما در عصری هستیم که در همه جای دنیا چالش جدی بین برودکست و برودبند در تمام دنیا وجود دارد. این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه در این کشور است‌.

شاکری‌نژاد در ادامه اظهار کرد: در برنامه‌های نوروز و رمضان برنامه‌های «زندگی پس از زندگی» ۱۷.۹ و «محفل» ۱۷.۵ درصد بوده است که البته مربوط به نظرسنجی اول می‌شود. در سریال‌های نوروز و رمضان نون خ با ۴۱.۵ درصد مخاطب بیشترین مخاطب را داشته است. اولین اجرای نون خ ۴۱.۵ درصد و این رقم از اولین اجرای فصل اول نون خ چهار سال قبل ۱۰ درصد بیش‌تر است. میزان مخاطب تلویزیون امسال تقریبا ۸ درصد بیشتر از پارسال است. در برنامه ویژه شب قدر ۲ تا ۳ درصد ریزش داریم و ما از این ریزش اتفاقا استقبال می‌کنیم چون بهتر است مخاطب به مراسم‌های شب قدر برود و در آن‌ها شرکت کند.

وی افزود: بعد از نون خ سریال زیرخاکی ۲۴.۹ درصد، هفت سر اژدها ۲۲.۵ درصد و رستگاری ۱۵.۵ درصد مخاطب داشتند. پرمخاطب‌ترین برنامه افطار برنامه محفل بود در حالیکه در دو اجرای قبلی زندگی پس از زندگی بود که در آخرین اجرا محفل توانست از این برنامه پیشی بگیرد. در نهایت برنامه محفل ۲۷.۹ درصد، زندگی پس از زندگی ۲۷.۱ درصد مخاطب داشت که بعد از آن شبکه‌های استانی هستند که برنامه هلال در رتبه بعدی قرار دارد. در بین برنامه‌های سحرگاهی پرمخاطب‌ترین برنامه سحر برنامه‌های شبکه‌های استانی هستند که ۱۴.۳ مخاطب داشتند و ماه خدا با ۹.۴ و ماه من با ۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در ادامه کشوری (مدیر کل اتاق وضعیت فضای مجازی) اظهار کرد: امتداد مخاطبان سازمان در فضای مجازی دنبال می‌شود که بحث سوم در مورد مخاطبان است. ما در این گزارش درباره بازدید صحبت میکنیم نه بازدیدکننده و در نگاه به ارقام اعلام شده باید این نکته را در نظر داشت.

وی افزود: محتواهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود محتوای کوتاه و تقطیع‌شده است. حدود ۵۵۰هزار محتوای کوتاه و تقطیع شده در چهار پلتفرم درباره برنامه‌های رمضان و رسانه ملی با ابزار داده‌کاوی رصد شده است. به صورت کلی در بستر تلگرام محتواهای سازمان صداوسیما ۱۷۳ میلیون بازدید داشته‌اند و به طور کل در فضای مجازی برنامه‌های تلویزیون یک میلیارد و نیم بازدید داشته‌اند که برنامه محفل با ۴۰۵ میلیون بازدید در رتبه اول است و زندگی پس از زندگی، ویژه برنامه سال نو، برمودا، شب عیدی هم دیگر برنامه‌های پرمخاطب در فضای مجازی هستند.

در ادامه این نشست سلیم غفوری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگارها درباره کیفیت سریال‌ها اظهار کرد: درباره کیفیت سریال‌ها باید بگویم در دوره جدید دفتر فیلمنامه‌نویسی بر این مبنا شکل گرفت که سریال‌ها با فیلمنامه کامل وارد تولید شوند. درباره کیفیت سریال‌ها می‌تواند اختلاف‌نظر وجود داشته باشد و اگر فیلمنامه به طور کامل نوشته شود قطعا به کیفیت بهتر می‌رسیم.

وی افزود: خیابان خلوت‌کن نبودن سریال‌ها به فضای رسانه‌ای روز مربوط می‌شود که دیگر تلویزیون تنها مرجع نیست و این وضعیت در تمام دنیا وجود دارد.

غفوری درباره عدم همکاری کارگردان‌های صاحب‌نام با تلویزیون گفت: اینگونه نیست که کارگردان‌های صاحب‌نام با تلویزیون کار نکنند، در حال حاضر دو تن از صاحب‌نام‌ترین کارگردانان ایران ابراهیم حاتمی‌کیا و داوود میرباقری سریال در دست تولید دارند و آثار نوروز هم کارگردان‌های صاحب‌نام داشتند.

وی درباره عدم حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون گفت: تلویزیون هیچوقت نگفته که نمی‌خواهد از سلبریتی‌ها استفاده کند. شاید کاهش حضور برخی هنرمندان ماحصل اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ بود و برخی به دلایلی حضورشان کمرنگ‌تر شد و نیامدند ولی هرچقدر از آن روزها فاصله گرفتیم بازگشت هنرمندان به رسانه ملی بیشتر شد ولی برنامه‌های بسیاری امروز در تلویزیون هستند که بدون تکیه بر چهره‌ها توانسته‌اند مخاطب داشته باشند.

در پایان این نشست حسن عابدینی (معاون استان‌های صداوسیما) اظهار کرد: تولیدات استان‌ها بسیار زیاد شده و از سال گذشته امور استان‌ها به شورای فیلمنامه سازمان صداوسیما پیوسته است چرا که بخش عمده‌ای از کارها که در استان‌ها صورت میگیرد قابلیت پخش در رسانه ملی را دارد و مجموعه‌های نمایشی آرام‌آرام به استان‌ها نقل مکان می‌کنند و سال گذشته مجموعه سنجرخان را در استان کردستان داشتیم و علاوه بر آن ساخت دو سریال دیگر در کردستان در حال انجام است. سریال‌های دیگری هم با عنوان سوجان در گیلان، دامون در مازندران و... نیز در دستور ساخت قرار دارند. علاوه بر این برای خود استان‌ها هم دو یا سه سریال برای ایام رمضان و عید نوروز ویژه همان استان‌ها تولید و پخش کردیم و این باعث شده که آرام آرام جهشی در مخاطبان شبکه‌های استان‌ها ایجاد شود. در عید بیش از ۲۹هزار دقیقه برنامه نمایشی و ترکیبی تولید کردیم.

وی تأکید کرد: در انتخابات مجلس ۱۴۰هزاردقیقه مناظره در کمتر از یک ماه پخش کردیم که یک رکورد برای کل دنیا است و در دور دوم انتخابات هم مناظره‌ها را پخش خواهیم کرد. همکاران ما در انیمیشن، موسیقی، نماهنگ و سرود افتخارات خوبی را رقم زدند.

انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید