مجتهدزاده با اشاره به مواضع اخیر عراق گفت: من وقتی این حرف را شنیدم نگاه ملامت باری به دستگاه سیاسی و نظامی ایران به خصوص در وادی سپاه پاسداران کردم. آن هم فداکاری و جانفشانی‌ای که ما در آن‌جا کردیم باید حاصلش این باشد؟

سلام نو – سرویس سیاسی: شایعه خروج ایران از ان پی تی و خروج احتمالی از برخی تعهدات برجام این مسئله را در اذهان عمومی تقویت کرده که شاید نظام به این تصمیم رسیده تا با چنین تصمیماتی اهرم مذاکره مجدد با ترامپ را به دست بیاورد و سر میز مذاکره بنشیند. چنین گمانی وقتی تقویت شد که برخی دیپلمات‌های سابق ایران که این روزها در نقش سفرای غیر رسمی ایران در نقاط مختلف جهان فعال هستند از تقویت این برنامه خبر داده‌اند.

پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل ژئوپولتیک و استاد دانشگاه اما معتقد است هیچ خبری از مذاکره مجدد نیست. او در این مورد به سلام نو گفت که با توجه به مواضع اخیر بولتون و پمپئو نمی‌توان انتظار تغییری جدی داشت. این استاد دانشگاه مواضع ایران را تاکنون منطقی ارزیابی کرده و تاکید می‌کند که باید اقدامات حقوقی جدی‌تری را علیه آمریکا و تحریم کنندگان نفت ایران سامان داد.

هیچ اثری از مذاکرات مجدد نمی‌بینم

مجتهدزاده در گفت‌وگو با سلام نو با تمجید از کار آمریکا در ظریف گفت: برای اولین بار من مشاهده کردم که آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران ژست مناسب گرفت و حرف مناسبی زد، اگر چه مقامات آمریکا از جمله جان بولتون سعی کردند با مواضع خود سخنان ظریف را خنثی کنند ولی در نهایت آن حرفی که باید توسط ظریف زده شد. بحث ایشان این بار به گونه‌ای بود که به قول معروف ثبت و رجیستر شد.

وی ادامه داد: من هیچ اثری از مذاکرات مجدد نمی‌بینم. اگر حرف‌های پمپئو یا بولتون ملاک تشخیص باشد من نشانی برای مذاکره ندیدم، جز اینکه اگر ایران مذاکره می‌خواهد باید 12 شرط را رعایت کند. آن 12 شرط هم فقط به درد این می‌خورد که یک کشور را استثمار کرد و پذیرش آن تحویل دادن حاکمیت ملی ایران به عنوان یک کشور مستقل است.

اگر آمریکا دنبال صلح است برنامه موشکی عربستان و اسرائیل را هم تعطیل کند

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: مثلا آن بندی که می‌گوید برنامه موشکی ایران تعطیل شود رسما حاکمیت ما را زیر سوال می‌برد. باید به پمپئو گفت که صلح و امنیت در هر جای جهان که وجود دارد حاصل موازنه‌های قدرت استراتژیک بین قدرت‌های استراتژیک است. برنامه موشکی ایران با برنامه موشکی اسرائیل و عربستان قفل شده.

مجتهدزاده در ادامه گفت: هر بچه‌ای می‌داند که اگر یک ضلع از این مثلث را حذف کنید صلح به خطر می‌افتد و امنیت در منطقه از دست می‌رود. اگر پمپئو صلح را در خاورمیانه را می‌خواهد بیاید و از تعطیلی هم‌زمان برنامه موشکی ایران، عربستان و اسرائیل حرف بزند.

او در ادامه گفت: با این تفاسیر به نظر من هیچی بویی از مذاکره جدید نمی‌آید و دولت ایران تاکنون هوشمندانه نشان داده که به مذاکره علاقه ندارد. همه علاقه‌مند به مذاکره و صلح هستند ولی نه به این صورت که چند سال است ما درگیر مانور صلح هستیم، این وضعیت هیچ نشانی از صداقت ندارد. آمریکا مایل است در ابتدا ما را از رینگ خارخ کند و بعد بگوید بیا مذاکره کنیم.

این استاد دانشگاه با توجه به برنامه ترامپ برای صفر کردن صادرات نفت ایران گفت: امروز آقای ترامپ مصر است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند و ما حتی شاهد بودیم که عربستان و امارات طبق انتظار خیانت کردند و عراق نیز در یک اتفاق تعجب برانگیز اعلام کرد که حاضر است بخشی از جای خالی نفت ایران را پر کند.

وی ادامه داد: من وقتی این حرف را شنیدم نگاه ملامت باری به دستگاه سیاسی و نظامی ایران به خصوص در وادی سپاه پاسداران کردم. آن هم فداکاری و جانفشانی‌ای که ما در آن‌جا کردیم باید حاصلش این باشد؟

بستن تنگه هرمز به معنای طرف شدن با کل جهان است

مجتهدزاده با انتقاد از رویکرد برخی مقامات ایران درباره تنگه هرمز گفت: متاسفانه در این میان ما گاهی شاهد این هستیم که برخی مقامات نظامی ما از بستن تنگه هرمز سخن می‌گویند، در حالی که بستن این تنگه به صورت عادی عملی نیست و ما تنها در صورتی می‌توانیم عبور و مرور در تنگه هرمز را به خطر بیاندازیم که بخواهیم با کل جهان طرف شویم چون نفتی که از این تنگه عبور می‌کند به همه دنیا از جمله دوستان ایران می‌رسد.

وی در ادامه گفت: در این وضعیت ما می‌توانیم دست به اقدامی قانونی و عملی بزنیم و با اعلام اینکه آمریکا می‌خواهد شاهرگ حیاتی ایران را قطع کند به ما اعلام جنگ کرده و می‌توانیم به سازمان ملل شکایت کنیم، در این صورت حتی ما حق داریم که پایانه‌های کشورهایی که قصد پرکردن جای خالی نفت ایران را دارند را تهدید کنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر راه‌کارهای حقوقی گفت:وقتی این شکایت را مطرح کنیم از نظر حقوقی دفاع خود را ثبت کرده‌ایم و به هر کشوری که بخواهد نفت غیبت کرده ایران در بازار بین المللی جبران کند به ایران اعلان جنگ می‌کند و این حق را به ما می‌دهد که پایانه‌های صادراتی‌اش را تخریب کنیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید