امواج مدیا مدعی شد که علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه، آماده است تا در هفته‌های آینده در عمان با برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، دیدار کند.

رهبر انقلاب به علی باقری اجازه مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها را داده‌اند

سلام نو- سرویس سیاسی: امواج مدیا به نقل چندین منبع آگاه مدعی شد که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران اجازه ورود به مذاکرات مستقیم با ایالات متحده را دریافت کرده‌اند. بنا بر ادعای این رسانه این اتفاق می‌تواند نقطه عطفی برای مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران باشد.

آنطور که امواج مدیا مدعی شده است منابع بلندپایه ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران آماده است تا اوایل هفته‌های آینده با برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید در عمان دیدار کند.

بنا بر ادعای این منابع در صورت تحقق جلسه مورد نظر، گام بعدی این خواهد بود که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا) و آلمان با ایران جلسه تشکیل دهند. یک منبع حدس می‌زند که اگر نشست اخیر برگزار شود، می‌تواند پس از «روز انتقال» تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یعنی ۱۸ اکتبر باشد.

آن طور که امواج مدیا گفته منابع آگاه ایرانی اشاره کردند که هدف تهران بازگشت به جدولی است که در پاییز ۲۰۲۲ مدنظر بوده است، زمانی که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در سال گذشته به بن بست ختم شد.

منابع آگاه ایرانی به امواج مدیا گفتند که با اقدامات عملی آمریکا که منجر به سودهای محسوس برای ایران شود، مقام معظم رهبری به علی باقری‌کنی اختیارات گسترده‌تری برای مذاکره مستقیم با آمریکا اعطا کرده است.

به نوشته امواج در حالی که ایران مایل است به اصطلاح «فرایند مسقط» را فعال کند، توجه به این نکته مهم است که باقری کنی در حاشیه مجمع عمومی اخیر سازمان ملل اجازه تعامل با مک گورک را داشت. با این حال، به نظر می رسد مجموعه ای از تحولات این تعامل را به عمان منتقل کرده است. از یک سو، یک ناظر آگاه به امواج مدیا گفت که ایالات متحده از نزدیک دیدار باقری کنی با نمایندگان E۳ در نیویورک در ۱۹ سپتامبر را نظاره می کرد. یک منبع دیگر گفت که این نشست بی‌ثمر بود و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران را به ‌شدت در برابر شرایط اروپا مانند آزادی بازداشت‌شدگان اروپایی از سوی ایران و پایان دادن به تحویل تسلیحات به روسیه واکنش نشان داد.

به گزارش سلام نو، این ادعاهای امواج مدیا در حالی نقل می‌شود که دفتر رهبری بارها هر نقل غیررسمی از مجاری غیررسمی دفتر ایشان را فاقد اعتبار اعلام کرده است.

اخیرا نیز دفتر رهبر انقلاب در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد که نقل قول هر مطلبی از رهبر انقلاب اسلامی (تحت عنوان شنیده شده یا به شیوه‌های دیگر) در فضای مجازی بدون آنکه مستند به سند متقن باشد فاقد اعتبار است. مرجع رسمی انتشار اخبار، سخنان و دیدگاه‌های رهبر انقلاب اسلامی پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری و دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب است.

حال باید صبر کرد و دید واکنش مقام‌های رسمی ایران به این ادعا چیست؟ آیا آمریکا توانسته با اقداماتی اعتمادساز ایران را راضی به مذاکره مستقیم کند یا این خبر هم صرفا یک گمانی زنی است.

وزارت خارجه خبر الامواج را تاکید کرد

به نوشته سارا معصومی، روزنامه‌نگار سیاست خارجی، روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه ای در واکنش به ادعای منتشر شده از سوی یک رسانه در مورد فرآیند مذاکرات رفع تحریم ها، اعلام کرد: «این نوع خبرسازی ها و بازی‌های رسانه‌ای که معمولا برای فضاسازی سیاسی صورت می‌پذیرد، فاقد اعتبار است.» ته قابل توجه این است که در اطلاعیه وزارت خارجه نامی از رسانه مدنظر یا اشاره مستقیم به محتوای خبر منتشر شده، وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید