نشریه اشتاندارد با دخالتهای عربستان و آمریکا بحران لیبی با لشکرکشی خلیفه حفتر برای تسخیر پایتخت این کشور هر روز شدید تر می‌شود.

به گزارش سلام نو، این نشریه اتریشی در گزارش روز گذشته خود نوشت: با گذشت سه هفته از آغاز حمله گسترده نیروهای ژنرال «حفتر» به طرابلس، دستیابی آنها به اهداف مورد نظر بیش از پیش دست نیافتنی به نظر می رسد.

اکنون حفتر قدرتمندترین مرد غرب لیبی، با اشتباهی محاسباتی در وضعیتی قرار گرفته که نه راه پیش دارد و نه راه پس.

شاید بتوان یکی از انگیزه های خلیفه حفتر برای لشکرکشی به طرابلس را موفقیتش در تصاحب بزرگترین میدان نفتی لیبی در الشراره دانست که او را برای دستیابی به این هدف بلندپروازانه جسورتر کرده، اما گویا وی فراموش کرده که علت این موفقیتش موافقت سران نیروهای محلی برای همکاری با او بوده است.

این در حالی است که نقش حامیان خارجی لشکرکشی به طرابلس با طولانی شدن این روند، بیش از پیش مشخص می شود.

در حالی که در میدان نبرد این ژنرال لیبیایی در تلاش است دولت مورد حمایت سازمان ملل را شکست دهد، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از عملکرد وی تقدیر می کند.

کاخ سفید اعلام کرده ترامپ در گفت وگویی تلفنی در خصوص اقدامات حفتر در «مبارزه با گروه های ترویستی» صحبت کرده است.

از سوی دیگر نام کشورهایی مانند مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در فهرست حامیان خارجی وی دیده می شود.

در اروپا نیز فرانسه به طرفداری از حفتر مانع موضع گیری انتقادی اتحادیه اروپا علیه نیروهای مهاجم شده است، هر چند از دید دولت قانونی لیبی این اقدام به منزله حمایت از یک «دیکتاتور» است.

به نوشته اشتاندارد شرایط کنونی به خوبی نشان می دهد که حفتر و حامیان خارجی اش در مورد تسخیر طرابلس در یک حمله برق آسا مرتکب اشتباه شده اند و تنها نتیجه آن تشدید تنش ها در کشور لیبی بوده است.

در عین حال ناکارآمدی فرماندهی مانند خلیفه حفتر نیز اوضاع را در لیبی وخیم تر کرده است. وی که خود را ژنرال می نامند در واقع آموزش کلاسیک ندیده و مدارج نظامی را طی نکرده است.

وی که پیشتر با «معمر قذافی» در سال های دهه 1980 در جنگ چاد شرکت داشته، در دوره ای به آمریکا رفته و تحت آموزش سازمان سیا قرار گرفته است.

گفتنی است در حالی که در اسفند ماه سال گذشته، رهبران حاکم در بنغازی و طرابلس تصمیم داشتند تا با برگزاری یک دوره از گفت‌و‌گوهای ملی به سمت مدیریت بحران و مرکزیت قدرت حرکت کنند به ناگهان با هجوم نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس که دولت مستقر در آنجا مورد تائید جامعه جهانی هم است، صفحه معادلات به گونه‌ای دیگر ورق خورد./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید