: چای بابونه نوشیدنی است که برای طیف گسترده‌ای بیماری‌ها تجویز می‌شود و اثرات مثبتی هم دارد. تحقیقات موجود حاکی از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی این چای بوده و یک مطالعه اخیر نشان داده که می‌تواند به کنترل قند خون نیز کمک کند

سلام نو پلاس +: قند خون احتمالا یک از ترسناک‌ترین بیماری‌هایی است که این روزها هر کسی با آن مواجه می‌شود و تلاش می‌کند به نوعی از تله آن بگذرد.

قند خون یا گلوکز، قند موجود در خون شما است که از مواد غذایی که می خورید بدست می آید و منبع اصلی انرژی بدن شما است. خون شما گلوکز را به تمام سلول های بدن خود منتقل می کند تا برای صرف انرژی استفاده شود. زمانی که میزان قند خون در بدن شما بسیار کم یا زیاد شود شما با مشکلاتی جدی در مواجه می‌شوید.

اگر قند خون شما در بلند مدت کنترل نشود می‌تواند آسیب‌های متعدد و متفاوتی به شما برساند از جمله:

آسیب چشمی

بیماری قلب و عروقی

نارسایی کلیه

آسیب عصبی

عفونت های پوستی و لثه

مشکلات مفصل

کنترل طبیعی قند خون

کنترل قند خون راه‌های مختلف از جمل درمان‌ با کنترل دارویی، ورزش و رژیم‌های مختلف را دارد، اما در کنار این موارد جا دادن برخی موارد در رژیم غذایی می‌تواند کمک کند تا کار شما برای کنترل قند به پزشک نرسد.

1- انواع حبوبات: انواع حبوبات اعم از عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سیاه یا نخود، شاخص گلوکز (شاخص گلیسمی) پایینی دارند و این بدان معناست که کربوهیدرات موجود در خود را به تدریج آزاد می‌کنند. از همین رو احتمال افزایش قند خون پس از مصرف آن‌ها بسیار پایین است.

2-سیب: یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید با خوردن روزی یک سیب از دکتر در امان بمانید! این مسئله تاحدی زیادی درست و سیب یکی از مفیدترین میوه‌ها حتی برای قند دارها است! بسیاری از افراد تصور می‌کنند هیچ میوه‌ای در رژیم غذایی افراد دیابتی وجود ندارد اما این تصور اشتباه است. میوه‌هایی هم‌چون سیب که شاخص گلیسمی پایینی دارند را می‌توان در رژیم غذایی دیابتی مصرف کرد. این مسئ

3- پودرهای مخصوص دیابت: بعضی روزها تصمیم‌گیری برای انتخاب یک خوردنی‌ مناسب می‌تواند کار دشواری باشد. اما برخی پودرهای آماده در بازار وجود دارد که حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آرامی هضم و جذب می‌شوند تا به کاهش قند خون کمک کنند. این پودرها در ترکیب با آب یک میان وعده مناسب هستند.

4- بادام: بادام سرشار از منیزیم است که می‌تواند به بدن شما کمک کند تا انسولین خود را به طور موثرتری مصرف نماید. بادام نه تنها در رژیم‌های دیابتیک بلکه در عموم رژیم‌های مرتبط با سلامت دیده می‌شود.

5- اسفناج: اسفناج هرچند آن طور که در کودکی فکر می‌کردیم ما را مثل ملوان زبل قدرتمند نمی‌کند اما یکی از مفیدترین مواد غذایی است. هر فنجان از این برگ سبز پخته شده ۲۱ واحد کالری دارد و سرشار از منیزیم مفید برای قند خون و فیبر است.

6- دانه چیا: دانه‌ چیا به کاهش وزن شما کمک می‌کند و به این وسیله به کاهش خطر قند خون می‌انجامد. در یک مطالعه اخیر مشخص شد افراد دیابتی که برای شش ماه روزانه حدود ۳۰ گرم از دانه چیا را به رژیم غذایی با محدودیت کالری خود اضافه می‌کنند پس از مدتی با کاهش حدود دو کیلوگرمیِ وزن و حدود چهار سانتی‌متری از دور کمر خود روبه‌رو می‌شوند.

7- بلوبری: بلوبری به جز اینکه به عنوان طمع دهنده به ژله و دیگر مواد غذایی مفید و جذاب است برای دیابت هم بسیار مفید است. این ماده غذایی حاوی ترکیباتی است که ثابت شده به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بهبود چگونگی استفاده بدن از انسولین کمک می‌کند.

8- بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر تنها برای کاهش وزن و بهبود وضعیت قلب شما مفید نیست بلکه غذایی است که به کنترل قند خون نیز کمک می‌کند، اما باید توجه کرد که اگرچه بلغور جو دوسر و جوی پرک به دلیل فرآوری شدن شاخص گلیسمی پایینی دارند اما جوهای فرآوری نشده شاخص گلیسمی بالایی داشته و برای قند خون مناسب نیستند. می‌توانید بلغور جو دوسر یا جوی پرک را با ادویه ماسالا پخته یا همراه با بلوبری طبخ کرده و به عنوان صبحانه‌ای گرم میل کنید.

9- زردچوبه: این ادویه طلایی فقط برای خوشمزه کردن غذا نیست و حاوی کورکومین است. این ماده می‌تواند به حفظ سلامت پانکراس کمک کرده و از تبدیل پیش‌دیابت به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. محققان طی یک مطالعه به مدت ۹ ماه به برخی از شرکت‌کنندگان مطالعه روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم مکمل کورکومین و برخی دیگر از دارونماها را دادند.

10- چای بابونه: چای بابونه نوشیدنی است که برای طیف گسترده‌ای بیماری‌ها تجویز می‌شود و اثرات مثبتی هم دارد. تحقیقات موجود حاکی از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی این چای بوده و یک مطالعه اخیر نشان داده که می‌تواند به کنترل قند خون نیز کمک کند. نتایج مطالعه حاکی از کاهش قند خون، انسولین و مقاومت به انسولین در این افراد بود. می‌توانید بعد از شام یک فنجان چای بابونه را همراه با یک تکه از لیمو برای بهبود طعم و افزایش ویتامین C آن بنوشید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید