به نظر می‌رسد پیروز این دوره انتخابات دوران سختی را تجربه خواهد کرد و برای نجات اقتصاد بخش خصوصی کشور ماموریتی سخت پیش رو دارد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: امروز انتخاباتی دیگر از انتخابات‌های اتاق‌های بازرگانی در سطح ایران برگزار شد تا پارلمان بخش خصوصی کشور منتخبین دوره جدید خود را به زودی بشناسد.

پیش از این اتاق‌های بازرگانی ایران چهار دوره را به چشم دیده‌اند، چهار دوره‌ای که دو دوره آن تحت سیطره تجار نزدیک به جریان اصولگرا بوده است.

شش دوره نخست اتاق بازرگانی دوران زعامت و ریاست علینقی خاموشی بر اتاق‌های بازرگانی بود، سیاستمدار و کارآفرینی کهنه کار که در تمام این سال‌ها به دور از حاشیه با قدرت در ارتباط بوده.

خاموشی رئیس اتاق اکو و اتاق مشترک ایران و انگلیس بود و بعد هم وارد مجلس شورای اسلامی شد. آغاز ریاست او بر اتاق‌ها با پیروزی انقلاب همراه بود. خاموشی نماینده طیف سنتی بازار بود و در سه دوره اول به تمام معنا بی‌رقیب بود. بعد هم کارگزاران سازندگی ظهور کرد.او توانست با وجود پیروزی کارگزاران با توافق آنان بر مسند ریاست اتاق بازرگانی ایران باقی بماند.

دوره ششم اتاق بازرگانی سرآغاز پاگرفتن اتاق‌های بازرگانی‌ بود، دوره‌ای که علینقی خاموشی ریاست خود را پایان داد تا نهاوندیان ریاست دوره هفتم را بر عهده بگیرد.

با روی کار آمدن ائتلاف برای فردا محسن جلال‌پور رییس اتاق شد. کسی که بعد از یک دوره یک ساله به دلیل بیماری از ادامه کار انصراف داد. محسن جلال‌‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که سابقه حضور ۲۰ساله در اتاق‌های بازرگانی را دارد، در دور جدید انتخابات حضور نخواهد داشت. پس از جلال‌پور نیز شافعی ریاست اتاق را در دست گرفت.

انتخاباتی برای دوران بحران

اتاق بازرگانی این دوره انتخابات خاصی را تجربه می‌کند، انتخاباتی که سکان داران بخش خصوصی برای دوران تحریم اقتصادی را مشخص می‌کند، آن هم در حالی که وضع اقتصادی روز به روز در حال بدتر شدن است.

انتخابات اتاق‌های بازرگانی امروز در حالی آغاز شد که چهره‌های کهنه‌کاری چون خاموشی و عسگراولادی هم برای رای دادن به پای صندوق آمدند تا فهرست‌های مطبوع خود را حمایت کنند.

طیف‌های مختلف اتاق تلاش کردند در کنار هم در پای صندوق‌های رای حاضر شوند. عموم اعضای ائتلاف برای فردا که مورد حمایت چهره‌های ارشد فعلی اتاق نیز هستند در کنار هم در هتل لاله حاضر شدند.

این در حالی است که گروه پیشگامان تحول با سرگروهی محمد بهزادیان، حمید حسینی و مجیدرضا حریری نیز مدتی بعد در هتل لاله حاضر شدند و رای خود را به صندوق انداختند.

از شائبه در انتخابات تا گل گرفتن در اتاق!

این انتخابات هم مثل هر انتخابات دیگری حواشی خاص خود را داشت به خصوص این که انتخابات این دوره به صورت الکترونیکی برگزار شد. ابراهیم بهادرانی، رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات اتاق تهران درباره شائبه‌های مطرح در این انتخابات گفت: اینکه برخی می‌گویند مسائلی در نهمین دوره انتخابات شکل گرفته، چنین نیست؛ چرا که رای‌گیری از فعالان اقتصادی به طور الکترونیکی انجام می‌شود و بنابراین تخلفی در نحوه رای‌گیری صورت نگرفته است.

بخشی دیگر از مشکلات نیز در استان‌های و انتخابات استانی آن‌ها رخ داد. در حالی که اتاق بازرگانی بندرعباس از ماه ها پیش به دلیل مصاحبه های اعضای هیئت رئیسه و رئیس آن مورد تنش قرار گرفته بود، صبح امروز هم شاهد اتفاقات حاشیه ای بود. به گونه ای که از بامداد روز شنبه به ناگاه چند نفر از کاندیداها که تایید صلاحیت شده بودند در سایت اتاق بازرگانی حذف و به عنوان رد صلاحیت اعلام شدند. همین امر موجب تشویش و ایجاد نارضایتی در میان فعالان اقتصادی و صنعتی استان کرد. وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که عده‌ای اقدام به گل گرفتن در اتاق بندر عباس کردند و در نهایت ظاهرا انتخابات اتاق به 18 اسفند موکول شد.

پدرام سلطانی، نایب رییس فعلی اتاق ایران که پیش از این از برخی دخالت‌ها در انتخابات خبر داده بود در نهایت خبر از کاهش فشارها و تنش‌ها داد.

او در تویییتی نوشت:

"خوشبختانه بسیاری از مداخلات نهادهای نظارتی در انتخابات اتاق بازرگانی متوقف شد و قریب به اتفاق نامزدها موفق به ورود به عرصه انتخابات شدند. امیدوارم این رویکرد از این پس در پیش گرفته شود و موجب ارتقای رقابت و سلامت در سایر انتخابات کشور نیز گردد."

اتاقی برای دوران بحران

سعید جهاندیده، عضو هیات مدیره و رییس کمیسون حمل و نقل گمرکی اتاق بازرگانی ایران و کره در گفت‌وگو با سلام نو از جو انتخابات امروز اتاق بازرگانی تمجید کرد و گفت: من امروز برای رای دادن در هتل لاله حاضر بودم و هیچ مشکلی نداشتیم و همه چیز عالی برگزار شد. فضای انتخابات بسیار عالی بود و استقبال از انتخابات بسیار عالی بود.

وی با اشاره به فضای خاص کشور تاکید کرد: امیدوارم با آمدن کسانی که نگاه ویژه به بخش خصوصی دارند تحول خاصی رخ دهد و بتوان نگاه جامعه را به بخش خصوصی تغییر داد، چون این اتاق‌های بازرگانی است که به عنوان نماینده بخش خصوصی می‌توانند اقتصاد ایران را نجات دهد.

جهاندیده درباره لیست‌های انتخاباتی حاضر در این رقابت گفت: نگاه این بود که بتوان با ترکیبی از نیروهای جوان و مجرب دست به تغییر فضای اتاق‌ها زد.

در مجموع به نظر می‌رسد پیروز این دوره انتخابات دوران سختی را تجربه خواهد کرد و برای نجات اقتصاد بخش خصوصی کشور ماموریتی سخت پیش رو دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید