۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 8655406

میوه مینا از خانواده مرکبات است این میوه بزرگ ترین میوه مرکبات است. <br/> <br/>گفتنی است نام های دیگر میوه مینا، گریپ فروت چینی و یا پوملو می باشد

محل رویش میوه مینا

بنا به اظهار نظر کارشناسان محل رویش اصلی میوه مینا آسیائی جنوب شرقی است.هر چند این میوه در ایران، هند، چین و ژاپن نیز  کشت می شود.

ارتفاع درخت میوه مینا ۶ تا حداکثر ۱۳ متر است و میوه آن به رنگ سبز کم رنگ و گاهی هم زرد با گوشت سفید و به ندرت صورتی و قرمز می باشد، همچنین پوست میوه مینا بسیار ضخیم و شیرین است و قطر این میوه نیز ۱۵-۳۰ سانتی متر و وزن آن ۵۰۰ گرم تا حداکثر ۹ کیلوگرم می باشد. با این اوضاف میوه مینا به  بزرگترین میوه از خانواده مرکبات معروف است.

جالب است بدانیم که میوه مینا شباهت زیادی به گریپ فروت دارد اما یکی از تفاوت های آن وزن بالای میوه مینا است چرا که وزن هر یک از میوه های مینا ۱ تا ۴ کیلوگرم می باشد، اما این در حالی است که می توان میوه مینا در شمال کشور با وزنی حدود ۵ کیلوگرم و رنگ زرد خریداری کرد.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که گوشت میوه مینا بسیار خشک تر و کم آب تر از میوه گریپ فروت می باشد اما در مقابل میوه مینا از  طعمی شیرین تر و ملایم تر از گریپ فروت برخوردار است که مزه تلخی نیز ندارد، هر چند باید متذکر شد که  انواع ترش میوه مینا نیز در بازار یافت خواهد شد.

بدیهی است میوه مینا به دلیل وارداتی بودن از قیمت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

بررسی خواص میوه مینا

آنچه مسلم است میوه مینا حاوی مواد مغذی زیادی می باشد که در بیشتر موارد از این میوخ برای تهیه انواع شیرینی، مارمالاد یا برخی دسرها استفاده می شود.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که میوه مینا همچنین حاوی آنزیم های چربی سوزی است که از افزایش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون پیشگیری و به کاهش قند خون کمک کرده و مصرف آن برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند و یا اینکه مبتلا به دیابت هستند نیز مفید می باشد.

بررسی خواص تغذیه ای میوه مینا

باید در نظر داشت که میوه مینا از خواص گریپ فروت نیز برخوردار است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

ویتامینA

ویتامین B

ویتامین C

املاح معدنی

فسفر

پتاسیم

فیبر

آنتی اکسیدان

لازم به ذکر است که ویتامین C میوه مینا چند برابر پرتقال می باشد به گونه ای که میوه مینا می تواند جایگزین مناسبی برای پرتقال باشد.

بررسی خواص درمانی

شایان ذکر است میوه مینا می تواند از خواص درمانی بسیاری برخوردار باشد که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.

رفع خستگی

تقویت قوه بینایی

تسریع در روند بهبود زخم

تقویت قوای بدنی

جوان سازی و شادابی پوست

ترمیم بافت های استخوانی و شبه استخوانی ( غضروف ) می تواند

کاهش ابتلا به سرطان سینه

دفع سموم و مواد زاید بدن

تقویت سیستم دفاعی بدن

اشتها آور

افزایش سرعت هضم

تقویت دستگاه گوارش

درمان یبوست

افزایش حجم ادرار

محافظت از بدن در مقابل باکتری ها

لازم به ذکر است به هنگام خرید میوه مینا باید یک سری نکات را مدنظر قرار داد که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.

عدم ایجاد له شدگی در پوست میوه مینا

عدم وجود لک بر روی پوست میوه مینا

میوه مینا باید بوی شیرینی دهد

اندازه میوه مینا باید سنگین و سفت باشد.

به طور کلی باید در نظر داشت که استفاده از میوه مینا برای افرادی که داروهای  ضد صرع، ضد افسردگی و ضد تشنج ها مصرف می کنند توصیه نمی شود و در صورت تمایل نیز باید با پزشک معالج مشورت شود چرا که مواد معدنی موجود در این میوه می تواند اثرات این دارو را از میان ببرد.

باید در نظر داشت در برخی از موارد احتمال بروز حساسیت به علت مصرف میوه مینا نیز وجود دارد از این رو بهتر است افرادی که به ویتامین C حساسیت دارند از مصرف این میوه صرف نظر کنند.

در خاتمه باید یادآور شد که مصرف بیش از اندازه میوه مینا می تواند زمینه ساز ایجاد سنگ کلیه و مثانه در فرد شود. از این رو باید از مصرف بی رویه میوه مینا خودداری کرد؛همچنین استفاده میوه مینا به افرادی که سنگ کلیه دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید