افسردگی یکی از بیماری های شایع امروزه در سراسر جهان می باشد که در کشور ایران آمار رسمی و دقیقی از میزان افسردگی وجود ندارد اما برخی از پژوهش های انجام شده نشان می دهد که افسردگی در زن ها و مردهای ایرانی به طور معناداری متفاوت است.

افسردگی این روزها در حال افزایش است و با وجود تفاوت فراوانی که میان افسردگی زنان و مردان ایرانی وجود دارد اما هر دو گروه با این بیماری روبرو هستند و باید اقداماتی به منظور برطرف شدن آن انجام شود.

افسردگی مردانه در کشور ایران دو بُعد بی میلی جنسی و اتهام به خود را در بر می گیرد، در حالی که افسردگی در زنان ایرانی ابعاد گسترده تری دارد.

در یکی از پژوهش های انجام شده در خصوص تفاوت افسردگی در زنان و مردان ایرانی که از ۱۶۸نفر در قالب دو گروه، یعنی ۸۴نفر زن و ۸۴نفر مرد آزمون گرفته شد، غمگینی، بدبینی، احساس شکست، نارضایتی، اتهام به خود، کناره گیری اجتماعی، بی اشتهایی، تفکر درباره بدن و بی میلی جنسی از جمله ابعاد ۲۱گانه ی افسردگی بود که تفاوت های معناداری میان افسردگی زنان و مردان ایرانی را نشان داد.

دیگر ابعادی همچون احساس گناه، احساس مجازات، از خود بیزاری، خود آزاری، گریستن، عصبانیت، بی تصمیمی، تغییر خودپنداری، دشواری در کار، اختلال خواب، خستگی پذیری و کاهش وزن تفاوت معناداری را میان زنان و مردان نشان نداد.

نتیجه اصلی این پژوهش، درباره تفاوت های معنادار میان افسردگی های زنانه و مردانه در ایران این بود که زنان افسرده در ابعاد غمگینی، بدبینی، احساس شکست، نارضایتی، کناره گیری، بی اشتهایی و تفکر درباره ی بدن در دوران افسردگی پویاتر هستند و مردان تنها در دو بُعد «بی میلی جنسی» و «اتهام به خود» نمرات بالاتری کسب کردند.

پیش از آن هم پژوهشی انجام شد که نتیجه ی آن نشان داد شیوع افسردگی در میان زنان و سالمندان ایرانی بیشتر است که البته در حال حاضر جوان ها هم به این آمار اضافه شدند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید