شکار غیر مجاز اتفاق ناگواری است که این روزها به شدت در سراسر کشور در حال افزایش می باشد.

به گزارش سلام نو، زندگی انسان پیوند ناگسستنی با محیط زیست پیرامونی اطراف خود دارد و هر چه محیط زیست سالم‌تر و بدون مشکل وجود داشته باشد، قطعاً زندگی انسان نیز بدون مشکل خواهد بود.

بدون شک بسیاری از مشکلات کنونی محیط زیستی ما، ناشی از انقراض یا کاهش حیات‌وحش و تخریب زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها است، زیرا انسان به‌عنوان بخشی از طبیعت، سرنوشتش با سرنوشت حیات سایر جانداران و محیط زیست پیرامونش، پیوندی ناگسستنی دارد.

بیایید حداقل این‌بار به‌خودمان دروغ نگوییم، زیرا حال ما خوب نیست؛ به خاطر اینکه حال حیات‌وحش و محیط زیست‌مان خوب نیست، محیط زیستی که علی‌رغم اینکه میراث آیندگان کشور است به عرصه‌ای برای جولان عده‌ای منفعت‌طلب تبدیل شده است که گاه با شکار، گاهی با آلودگی و گاه با از بین بردن پوشش گیاهی آرامشش توسط انسان‌ها به هم می‌خورد.

از بین رفتن تنوع زیستی باعث بروز ناهنجاری‌های غیرقابل پیش بینی و غیرقابل جبران در محیط زیست می‌شود. تنوع گونه‌ها که به منزله حلقه‌های حیات شناخته می‌شوند در صورت پاره شدن این حلقه‌ها، امکان زیست انسان نیز بر روی کرده زمین با مشکل یا بن بست مواجه خواهد شد.

استان زنجان نیز مانند سایر نقاط کشور میزبان حیواناتی است که گونه برخی از آن‌ها در معرض تهدید قرار دارد تا جایی که برای حفاظت از این گونه‌ها برخی از مناطق استان، مناطق شکار ممنوع اعلام شده است.

شهرستان طارم به علت برخورداری از آب و هوای مناسب، زیستگاه انواع حیوانات و پرندگان کمیاب است، این شهرستان منطقه حفاطت شده ممنوع خرمنه‌سر و بخشی از منطقه سرخ‌آباد را در دل خود جای داده است که این امر متأسفانه همواره چشم طمع شکارچیان را به این مناطق جلب می‌کند تا جایی که می‌توان گفت آفت شکار یکی از مهم‌ترین آفات محیط زیست طارم است.

در همین رابطه، رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه محیط‌بانان شهرستان طارم برخورد جدی با شکارچیان را همواره در دستور خود قرار می‌دهند، اظهار کرد: مردم جزو ارکان اصلی حفاظت از محیط زیست هستند که همکاری آن‌ها با این نهاد منجر به داشتن محیط زیستی سالم و پویا می‌شود.

غلامرضا عباسی با تأکید بر اینکه از مردم شهرستان می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه شکار غیرمجاز متخلفان را به محیط‌بانی یا اداره محیط زیست شهرستان اطلاع دهند، اظهار کرد: هیچ اغماضی در برخورد با شکارچیان غیرمجاز در شهرستان وجود ندارد و مأموران محیط زیست شبانه‌روزی آماده مبارزه با متخلفان هستند.

عباسی با بیان اینکه منطقه خرمنه‌سر و بخشی از سرخ‌آباد از مناطق شکارممنوع طارم است، اظهار کرد: خرمنه‌سر طارم ایستگاه اصلی زیستگاه اصلی کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش، کفتار و انواع پرندگان مانند کبک، کبوتر، دلیچه، عقاب طلایی و ساری‌گپه است.

این مسئول با تاکید بر اینکه شکار یکی از آفات محیط زیست به‌شمار می‌رود، ادامه داد: شکارهای بی‌رویه و غیرمجاز علاوه بر اینکه تعادل محیط زیست را به هم می‌زند، موجب از بین رفتن گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود که در نهایت متضرران اصلی از این ماجرا، خود انسان‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه شکار پرندگان همواره یکی از شکارهای جذابی است که مورد توجه شکارچیان واقع می‌شود، ادامه داد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست طارم در حین گشت کنترل و پایش مناطق حوزه شهرستان به چهار نفر متخلف که اقدام به شکار غیرمجاز پرندگان با توجه به اتمام مهلت پروانه شکار می‌کردند را دستگیر کردند.

این مسئول تصریح کرد: از متخلفان ۴ قبضه سلاح توپر به همراه ۴۰ فشنگ چهارپاره، تک‌تیر ساچمه و ۹ قطعه لاشه کبک شکار شده کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه این چهار نفر از اهالی بومی شهرستان بودند، ادامه داد: متخلفان در منطقه سرخ‌سنگ از توابع دهستان درام دستگیر شدند./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید