۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 55515572

غرفه کشور «یمن» که به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب حضور دارد، افتتاح شد.

غرفه یمن افتتاح شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مراسم افتتاحیه غرفه میهمان ویژه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه، امروز پنجشنبه (بیستم اردیبهشت) در سرای بین‌الملل مصلی برگزار شد.

حمد حیدرة، قائم مقام وزیر فرهنگ جمهوری یمن، ابراهیم الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در ایران، عبدالرحمن مراد، رئیس سازمان جمهوری یمن در این برنامه حاضر بودند.

در ادامه نشستی با عنوان «چشم‌انداز تعاملات فرهنگی یمن و ایران (امروز و آینده) برگزار شد که محمدمهدی اسماعیلی در سخنانی گفت: افتتاح بخش بین‌الملل نمایشگاه تهران در شرایطی است که نزدیک به ۷ ماه از عملیات طوفان الاقصی و شکست هیمنه پوشالی اسرائیل می‌گذرد. در این شرایط هیچ رویداد فرهنگی در جهان اسلام نباید رخ بدهد، مگر اینکه به یاد این اتفاق بزرگ باشد. با همین رویکرد، بهترین مهمان ویژه در نمایشگاه، باید از میان پیش قراولان مبارزه، جهاد و شهادت انتخاب می‌شد و یمن عزیز به همین دلیل انتخاب شد. 

او اضافه کرد: یمن عزیز، امروز درس مقاومت و جهاد را به همه مسلمانان عالم و همه مستضعفان در دنیا داده است. یمنی‌ها همه معادلات جبهه استکبار در دنیا و صهیونیست را بر هم ریختند.

اسماعیلی ادامه داد: هفته گذشته در اجلاس گفت‌گوی فرهنگ‌ها اشاره کردم که مگر می‌شود اتفاقی فرهنگی در سراسر جهان اسلام رخ بدهد و نسبت به اتفاقات غزه بی تفاوت باشیم؟ حضور برادران عزیز و مجاهدم از یمن، نشان دهنده رویکرد عملی نمایشگاه کتاب تهران در تعظیم مقاومت بزرگ مردم منطقه و دلاوری‌های این مجاهدان صبور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یمن از حوزه‌های فرهنگی عمیق جهان اسلام است خاطر نشان کرد: این منطقه در طول ۱۴۰۰ سال اخیر به نام پیروان اهل بیت شناخته می‌شود. حضور توامان عقلانیت و اخلاق در ارکان مختلف یمن برگرفته از همین آموزه‌های اهل بیت است. ما خوشحالیم که یمنی‌ها دعوت ما را پذیرفتند. آنان با مقاومت و جهاد خود مایه فخر ما در نمایشگاه کتاب امسال هستند. از مهمانان یمنی درخواست دارم سلام و تحیت همه ایرانیان را به مجاهدان یمنی ابلاغ کنند.

در ادامه محمد حیدره نیز با تشکر از وزارت ارشاد به خاطر میزبانی نمایشگاه کتاب، گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی و تمدنی است؛ ما شاهد این موضوع و اینکه مردم ایران داعی وحدت بین‌ مسلمانان هستند، در همین نمایشگاه هستیم.

او اضافه کرد: پس از ظهور اسلام، ایران و یمن دارای مشترکات فرهنگی زیادی شدند. همه ما یک پیامبر، یک قرآن و یک قبله داریم که بسیار مهم است. مسئله مشترک دیگر بین ما و شما این است که شهید حسین بدرالدین حوثی در اوایل انقلاب اسلامی ایران خود را پیرو امام خمینی (ره) دانست. ما از درس‌ها و تجربیات انقلاب اسلامی استفاده‌های زیادی کردیم و تلاش کردیم روحیه انقلابی را به مردم یمن تزریق کنیم.‌

حیدرة ادامه داد: عامل مشترک دیگر که پیوند قوی بین دو ملت ایجاد می‌کند مسئله فلسطین است. ایران و یمن اولویت اصلی خود در جهان اسلام را بر فلسطین قرار داده‌اند و بر آن پایبند بوده و خواهند بود.

حیدره تاکید کرد: ما و شما دشمنان مشترکی داریم که از آنها بیزاریم و در یک جبهه هستیم؛ آنها دشمنان خداوند متعال و انسانیت هستند که دشمن مشترک ما همان اسرائیل غاصب است. همه ما پیروان اولیا خداوند هستیم و تلاش می‌کنیم بر این دو مفهوم تأکید و عمل کنیم. مورد آخر که می‌خواهم اشاره کنم عملیات طوفان الاقصی است که وحدت، دوستی و پیوند دو ملت را تعمیق بخشیده است.‌

ابراهیم الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در ایران در بخش دیگر برنامه با ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت: بحران اصلی امت اسلام بحران فرهنگی، ایده‌ای و اندیشه‌ای است. جوهره اصلی فرهنگی ما، جوهره اسلام است و سعی داریم ایده‌های اسلامی را به دیگر ملت‌ها ارائه کنیم.

او افزود: ملت‌های غربی و آمریکایی تلاش دارند به روحیات، معنویات و ایده‌های اسلام تهاجم کنند، همه می‌دانیم امت اسلام دشمنان زیادی دارد وتنها راه رویایی‌ ما با دشمنان ایجاد راه و ایده‌های فرهنگی است که بر راه اقتصادی و سیاسی ارجحیت دارد. جمهوری اسلامی در این زمینه پیشگام است و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد تلاش می‌کند فرهنگ، ایده و اندیشه‌های مردم را تقویت کند.

 الدیلمی با بیان اینکه تلاش می‌کنند از تجربیات خوب جمهوری اسلامی استفاده کنند، گفت:  یکی از نمونه‌های تجربیات موفق، نمایشگاه کتاب است. شرکت کشور جمهوری یمن در نمایشگاه به‌عنوان نمونه همکاری خوبی است که منجر به تعمیق روابط فرهنگی و تمدن در جهان خشک و بی‌روح است.

 او با اشاره به پیشینه تمدنی و فرهنگی و اندیشه‌ای یمن اظهار امیدواری کرد: امیدواریم غرفه ما در این نمایشگاه، فرصت خوبی برای مردم ایران و بازدیدکنندگان ایجاد کند تا یمن را بهتر و بیشتر بشناسند. این فرصت را مغتنم می‌شمارم و از پژوهشگران و ناشران می‌خواهیم، مسائل فرهنگی یمن را از نزدیک ببینند و بشناسند.

سفیر جمهوری یمن در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم بر دانشجویان و آزادگان که برای مسئله فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا در حالا حاضر در میدان هستند، درود بفرستم.

الدیلمی در پایان گفت: آینده روابط فرهنگی دو کشور بسیار درخشان است و باید برای تحقق این هدف تلاش کنیم. امیدواریم تفاهم‌نامه‌های فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور امضا و اجرا شود. از تجربیات هنری و سینمایی ایران در یمن استفاده کنیم و از حاضران می‌خواهیم از غرفه یمن در نمایشگاه کتاب بازدید داشته باشند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید