یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که زنان برخلاف تصورات رایج، در برابر سرما مقاوم‌تر از مردان هستند.

توانایی شگفت‌انگیز بدن زنان در برابر سرما

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است زنان در برابر سرما مقاوم‌ترند! شاید این جمله در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما یافته‌های جدید پژوهشگران آمریکایی گویای این مطلب است که بدن زنان توانایی بیشتری در تحمل سرما نسبت به مردان دارد.

زنان سرما را کمتر حس می‌کنند!

در گذشته، این باور وجود داشت که زنان بیشتر از مردان سرما را احساس می‌کنند. اما این پژوهش جدید با این ایده مخالفت کرده و نشان می‌دهد که مکانیسم‌های حفظ گرما در بدن زنان در مقایسه با همسالان مرد آنها در دمای پایین‌تری فعال می‌شوند.

تحقیقی علمی بر روی ۲۸ داوطلب

پژوهشگران "موسسه ملی سلامت آمریکا" برای بررسی این موضوع، ۲۸ داوطلب جوان، سالم و لاغر را انتخاب کردند که ۱۶ نفر از آنها زن و ۱۲ نفر مرد بودند.

مراحل سنجش تحمل سرما

در این پژوهش، داوطلبان در معرض دمای بین ۱۷ تا ۳۱ درجه سلسیوس قرار گرفتند و اقدامات مختلفی روی آنها انجام شد. همچنین "دمای بحرانی پایین" هر فرد نیز محاسبه شد. دمای بحرانی پایین، حداقل دمایی است که یک شخص پیش از واکنش نشان دادن بدن برای گرم ماندن می‌تواند تحمل کند.

نتایج شگفت‌انگیز: زنان در برابر سرما مقاوم‌ترند!

تحلیل‌ها نشان دادند که مردان مصرف انرژی برای گرم نگه داشتن خود را در حدود ۲۳ درجه سلسیوس آغاز می‌کنند، اما این واکنش در زنان نزدیک به ۲۲ درجه سلسیوس رخ می‌دهد.

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند که زنان با خنک‌تر شدن محیط، به طور موثرتری می‌توانند دمای بدن خود را حفظ کنند و عایق بهتری در برابر سرما دارند.

راز مقاومت زنان در برابر سرما: چربی بدن بیشتر

پژوهشگران بر این باورند که زنان ممکن است به دلیل چربی بدن بیشتر، محافظت بیشتری در برابر سرما داشته باشند. آنها در این باره گفتند: "به طور کلی، این تصور وجود دارد که زنان سرما را بیشتر از مردان احساس می‌کنند، اما مقایسه‌های کنترل‌شده در این زمینه کم است. ما متوجه شدیم که زنان دمای بحرانی پایین‌تری دارند که عمدتاً ناشی از چربی بدن بیشتر آنها در مقایسه با مردان است."

نکات قابل توجه:

  • با وجود نتایج این پژوهش، تفاوت معنی‌داری بین سردترین دمای قابل تحمل گزارش‌شده برای مردان و زنان این مطالعه وجود نداشت.
  • همچنین تفاوت معنی‌داری در میزان لرز یا آسایش گرمایی گزارش‌شده با کاهش دما مشاهده نشد.

این پژوهش در مجله "PNAS" به چاپ رسیده است.

این موضوع می‌تواند به درک بهتر تفاوت‌های فیزیولوژیکی بین زنان و مردان در تنظیم دمای بدن کمک کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید