این بنای باشکوه که در نزدیکی شارمینار معروف واقع شده، یادآور معماری شکوهمند و تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین است.

درخشان‌ترین مسجد تاج حیدرآباد هندوستان

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است مسجد مکه، یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان، با گنجایش ۱۰۰۰۰ نمازگزار، در شهر حیدرآباد هندوستان خودنمایی می‌کند. این بنای باشکوه که نام و طرح خود را از مسجد الحرام در مکه گرفته، یادگاری از دوران امپراطوری مغول و قطب شاهیان است و با معماری خیره‌کننده و تاریخ پرفراز و نشیب خود، گردشگران و زائران را به سوی خود جذب می‌کند.

مسجدی با پیشینه‌ای کهن

ساخت مسجد مکه در سال ۱۶۱۴ میلادی به دستور سلطان محمد قطب شاه، پنجمین پادشاه سلسله قطب شاهیان، آغاز شد. با وجود آغاز ساخت در دوران قطب شاهیان، این مسجد در سال ۱۶۹۱ میلادی، پس از فتح حیدرآباد توسط اورنگ زیب، امپراتور مغول، به پایان رسید.

گفته می‌شود خاک مقدس مکه برای ساخت آجرهای طاق مرکزی مسجد به حیدرآباد آورده شده است، به همین دلیل این مسجد به نام "مسجد مکه" شناخته می‌شود.

مسجدی شاهد تاریخ

مسجد مکه در طول تاریخ شاهد وقایع مهمی بوده است. از جمله این وقایع می‌توان به مراسم سنگ بنای مسجد در زمان سلطان محمد قطب شاه اشاره کرد. گفته می‌شود هیچ‌کس برای گذاشتن سنگ بنا داوطلب نشد، بنابراین خود سلطان این کار را انجام داد.

عظمت مسجد مکه به اندازه‌ای است که می‌تواند ۱۰۰۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد. در حیاط این مسجد، اتاقی وجود دارد که گفته می‌شود یادگاری مقدس از پیامبر اسلام را در خود جای داده است.

درخشان‌ترین مسجد تاج حیدرآباد هندوستان

معماری باشکوهی برگرفته از دوران مغول و قطب شاهی

معماری مسجد مکه ترکیبی از سبک‌های مغول و قطب شاهی است. دروازه بزرگ ورودی مسجد به صحن راه می‌یابد که در آن یک چشمه آب درخشان و حوض بزرگی وجود دارد.

نمازخانه اصلی مسجد مکه با ۱۵ طاق زینتی و لوسترهای کریستالی، گنجایش ۱۰۰۰۰ نمازگزار را دارد. آیه‌های قرآن کریم با ظرافت بر روی طاق‌ها حک شده و نقوش گل نیز زیبایی منحصربه‌فردی به آن‌ها بخشیده است.

ستون‌های هشت‌ضلعی مسجد به بالکن‌های قوسی در هم سطح بام خود مسجد راه می‌یابند و در نهایت به گنبدی ختم می‌شوند.

گنبدهای مرتفع مسجد جزئی از معماری اولیه نبودند، بلکه بعداً تحت حکومت مغول‌ها به این مسجد اضافه شدند.

مسجدی که همچنان پابرجا و پرازدحام است

مسجد مکه در سال ۲۰۰۷ میلادی هدف حمله تروریستی قرار گرفت که ۱۶ قربانی داشت. با وجود این بمب‌گذاری و تخریب بخش داخلی مسجد، این مکان مقدس بازسازی شد و امروزه همچنان یکی از پربازدیدترین اماکن مذهبی هندوستان است.

مسجد مکه با معماری باشکوه، تاریخ پرفراز و نشیب و فضای معنوی، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران و زائرانی است که به دنبال تجربه سفری به اعماق تاریخ و فرهنگ هندوستان هستند.

درخشان‌ترین مسجد تاج حیدرآباد هندوستان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید