به گفته این سارق، تراس خانه‌ها به خاطر نبود حفاظت کامل همیشه بهترین نقطه برای ورود دزدان است. ورودی تراس یا پنجره‌های طبقه اول و دوم خانه، حفاظ محکم ندارد،گاهی هم هیچ حفاظی ندارد و به‌راحتی افراد با قلاب گرفتن، می‌توانند وارد خانه شوند.

چه کار کنیم که در ایام نوروز از خانه‌مان دزدی نشود / توصیه‌های یک سارق

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا همزمان با عید نوروز و آغاز سفرهای نوروزی، دزدان منزل هم کسب و کارشان سکه شده و دست به سرقت از خانه‌هایی می‌زنند که ایمنی کمتری دارد و صاحبخانه‌ها، اموال با ارزش را بدون حفاظت در خانه نگهداری می‌کنند. اگر قبل از سفر ایمنی خانه خود را تامین نکنید، بعد از سفر ممکن است طعمه سارقان شده و نقره‌داغ شوید.

بارها هشدارهایی درباره نکات ایمنی برای پیشگیری از سرقت خانه مطرح کرده‌ایم. این بار سراغ یکی از سارقان حرفه‌ای خانه، معروف به پنجه‌طلا رفته‌ایم. سارقی که در هیچ خانه‌ای به رویش بسته نمی‌ماند و در جریان طرح پلیس آگاهی تهران دستگیر شد. مرد جوان برای بار چندم است که دستگیر شده، از او درمورد این‌که چرا دزدان راحت سرقت می‌کنند پرسیدیم که مدعی شد: وقتی خانه هیچ امنیتی ندارد، چرا نباید سراغ آن خانه رفت؟ این افراد انگار وسایل خود را وسط کوچه گذاشته‌اند که یکی ببرد. هنوز برخی مردم فکر می‌کنند اگر کفش پشت در بگذارند یا چراغ خانه را روشن بگذارند، دزد سراغ خانه‌شان نمی‌آید، دزدها دیگر آخر شب به سرقت نمی‌روند و بیشتر بین ساعت ۱۸ تا ۲۱ دست به سرقت می‌زنند.

چگونه در ورودی ساختمان را ایمن کنیم

دزد سابقه‌دار می‌گوید: معمولا یکی از دزدان از در پارکینگ وارد می‌شود و در ساختمان را برای همدستانش باز می‌کند تا وارد ساختمان شوند. درهای پارکینگ ایمنی ندارد و با یک هل دادن یا یک ضربه با خودرو، باز می‌شود. تنها راه ایمنی در پارکینگ، داشتن قفل‌های جدید بین دو لنگه در پارکینگ است. اگر این قفل‌ها روی در به صورت عمودی وصل شود خیلی سخت می‌شود در را باز کرد و وارد ساختمان شد.

تراکت هنوز هم کارایی دارد

او در مورد این‌که دزدان از کجا می‌فهمند کسی در خانه حضور ندارد، گفت: سارقان یک زاغ‌زن دارند که وظیفه‌اش شناسایی خانه‌هاست. آنها در طول روز چندبار به خانه مدنظر مراجعه و آمار می‌گیرند کسی در خانه است یاخیر، اگر با چندبار مراجعه در ساعتات مختلف کسی پاسخگو نبود او دزدان را خبر کرده و آنها دست به سرقت می‌زدند. برخی سارقان وقتی شک دارند کسی در خانه است یا خیر، تراکتی را میان در می‌گذارند و اگر بعد از یک روز آن تراکت برداشته نشده باشد، مطمئن می‌شوند که کسی در خانه نیست و دست به سرقت می‌زنند.

طبقه اول و دوم بهشت سارقان است

به گفته این سارق، تراس خانه‌ها به خاطر نبود حفاظت کامل همیشه بهترین نقطه برای ورود دزدان است. ورودی تراس یا پنجره‌های طبقه اول و دوم خانه، حفاظ محکم ندارد،گاهی هم هیچ حفاظی ندارد و به‌راحتی افراد با قلاب گرفتن، می‌توانند وارد خانه شوند. بهتر است در تراس از داخل دو قفله باشد و حتما با حفاظ محکم داخل دیوار به صورت عمودی و افقی محصور شده باشد تا افراد نتوانند با کج کردن آن وارد شوند.

دوربین و دزدگیر را درست نصب کنید 

دزد جوان از مردم خواست حتما خانه خود را به دزدگیر و دوربین مجهز کننده و گفت: تمام ورودی و خروجی‌های خانه دوربین داشته باشد و دزدگیر با سنسور حرکتی در خانه وجود داشته باشد. اگر سفر یا بیرون هستید، صدای دزدگیر را جدی بگیرید و پیگیری کنید. دوربین‌ها را حتما به سمت در بگذارید تا تصاویر به‌درستی قابل تشخیص باشد.

جای طلا در اتاق خواب و زیر تخت نیست 

این سارق سابقه‌دار در مورد این‌که دزدان چرا زود طلا و سکه را پیدا می‌کنند، گفت: مردم ما رفتارهای مشابهی دارند. مطمئن باشید به هرخانه‌ای بروید، در اتاق‌خوابش طلا و ارز پیدا می‌کنید. جای طلا و ارز در گاوصندوق بانک یا گاوصندوق مخفی امن است. دیگر دزد می‌داند در اتاق‌خواب باید دنبال طلا بگردد و این ربطی به داشتن طلایاب و فلزیاب ندارد. زیر تخت، کشوی کنار تخت، یخچال، داخل شکم مرغ در فریزر، لوستر، محل نور مخفی خانه و زیر سطل زباله، دیگر محل‌های مناسبی برای مخفی کردن طلا نیست و مطمئن باشید اولین جاهایی که سارق سراغش می‌رود، این محل‌هاست.

در را روی هیچ ناشناسی باز نکنید 

او از مردم خواست هیچ‌وقت در را روی افرادناشناس باز نکنند و تاکید کرد: در را برای کسی که ادعا می‌کند مهمان یا فامیل طبقه پایین یا بالا است، باز نکنید. شاید شما داخل خانه باشید و طعمه سرقت قرار نگیرید اما با باز کردن در ورودی، سارقان را یاری کرده‌اید که به خانه خالی همسایه‌تان دستبرد بزنند. به هیچ وجه در را روی هرکسی باز نکید. اگر کسی گفت مامور آب، برق یا گاز است خودتان جلوی در رفته و بعد از یادداشت کردن شماره کنتور مامور را از خانه بیرون کرده و در را ببندید. همچنین به هیچ وجه به افراد غریبه که در مورد همسایه و ساعت رفت و آمدش سوال می‌کنند، اطلاعات ندهید.

اشیا با حجم کم و ارزش زیاد را سرقت می‌کردیم

این سارق ۴۰ ساله درباره این‌که بیشتر چه چیزی از خانه‌ها سرقت می‌کنید، گفت: بیشتر اموال با حجم کم و ارزش زیاد مثل طلا، پول نقد، ارز و گوشی را سرقت می‌کردیم. دزد دیگر سراغ فرش، تلویزیون و یخچال نمی‌رود؛ چون هم انتقالش سخت و دردسرساز است، هم ارزش آنچنانی ندارد و مالخر از ما آنها را نمی‌خرد.

سرقت در کمتر از ۱۵ دقیقه 

از این سارق پرسیدیم سرقت چقدر طول می‌کشد که مدعی شد: از زمانی که وارد خانه می‌شویم تا زمانی که خارج می‌شویم، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. ما فقط اموال باارزش را برداشته و ریسک نمی‌کنیم که بیشتر در خانه بمانیم.

ترسی از دستگیری نداریم 

این سارق که پیش از این جوشکار بوده و بعد از گرفتار شدن در دام اعتیاد به سارق تبدیل شده است، می‌گوید: ما ترسی ازسرقت نداریم. معمولا زاغ‌زن در داخل خودرومنتظر ما می‌ماند واوضاع را زیرنظردارد،من وهمدستم وارد خانه شده وسرقت را انجام می‌دادیم، اموال را برداشته و فرار می‌کردیم. حضور در آپارتمان‌ها به خاطر این‌که تردد داخلش زیاد است، ترسی ندارد.همسایه‌ها شک نمی‌کنند و کسی به کسی کاری ندارد. اتفاقا سرقت در آپارتمان‌ها راحت‌تر از خانه‌های ویلایی و محله‌های قدیمی است.

مردم برای حفاظت از اموال‌شان خسیس هستند 

از او پرسیدم راز موفقیتش در سرقت‌ها چیست که در پاسخ گفت: مردم برای حفاظت از اموال‌شان خسیس هستند و هرینه نمی‌کنند. ما از یک خانه در شمال شهر یک فرش ۱۰ میلیارد تومانی سرقت کردیم. این خانه نه دوربین داشت و نه دزدگیری که هزینه‌اش پنج میلیون تومان است. وقتی در خانه اموال میلیاردی دارید، باید از دوربین، حفاظ و دزدگیر استفاده کنید. وقتی دزدگیر خانه‌ای با ورود ما به صدا دربیاید ما سریع فرار کرده و از سرقت منصرف می‌شویم. چون آژیر همسایه‌ها را باخبر کرده و ما ریسک نمی‌کنیم.به گفته این سارق معمولا قفل خانه‌ها عادی است و خیلی راحت با روش توپی‌زنی در کمتر از ۳۰ ثانیه باز می‌شود. اگر خانه‌ای حفاظ آکاردئونی و چهار قفل داشته باشد، ورود ما سخت می‌شود و ما وقت خود را تلف نمی‌کنیم که همه قفل‌ها را باز کنیم تا وارد خانه شویم. مردم از حفاظ آکاردئون استفاده کرده و چند قفل از داخل حفاظ بزنند، این‌طوری تخریب قفل سخت است. توصیه می‌کنم از قفل‌های کتابی استفاده کنید. اگر برای یک ساعت هم بیرون می‌روید، حفاظ را ببندید و نگویید که زود برمی‌گردم، ما برای سرقت ۱۵ دقیقه وقت لازم داریم و اگر این زمان را داشته باشیم و خانه حفاظ و دزدگیر نداشته باشد، ما کار خود را انجام می‌دهیم. اگر برای مدت کوتاه خانه را ترک می‌کنید به نظرم تلویزیون را روشن بگذارید تا از داخل خانه صدا شنیده شود.

مجید غمخوار

کد خبرنگار: ۲۰
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید