به یاد داشته باشید ورزش، خواب مناسب، تغذیه مناسب و به اندازه، نوشتن ذهنیات‌تان،  پرهیز از فاجعه‌سازی و  باور داشتن به  این موضوع که بدون او هم توان ادامه زندگی را دارید زمینه رسیدن هر چه سریع‌تر شما را به آرامش فراهم می‌کنند.

چه طور با شکست عشقی کنار بیاییم؟

شادی مکی در عصر ایران نوشت: رابطه عاشقانه  مرحله‌ای پرفراز و نشیب از کتاب داستان زندگی است که اگر به مرحله جدایی و پایان برسد شرایط دردناکی را برای فرد ایجاد می‌کند. پذیرش جدایی و فراموش کردن آلام ناشی از آن بدون شک طاقت‌فرساست. با این حال راهکارهایی وجود دارد که به فرد کمک می‌کند مسیر فراموشی و پذیرش را با سهولت بیشتری طی و سلامت روان خود را حفظ کند. در ابتدا باید این نکته را بدانیم که غالب انسان‌ها شکست عشقی و سوگ‌های ناشی از جدایی را تجربه کرده‌اند. این تجربه به‌ویژه در روزها و هفته‌های ابتدایی به شدت رنج‌آور بوده و فرد را دچار بی‌قراری‌های شدید می‌کند امابا گذشت زمان و پذیرش پایان یافتن رابطه به تدریج سختی‌ها کمرنگ‌شده  و در نهایت زندگی فرد به شرایط عادی باز می‌گردد تا جایی که گاهی افراد بعد از گذشتن از مرحله سوگ عاشقانه به این نتیجه می‌رسند که رابطه مذکور اشتباه بوده و حتی بعد از گذشت سال‌ها وقتی به پشت سر نگاه می‌کنند نسبت به پایان یافتن رابطه احساس رضایت می‌کنند.  

آلام شکست عشقی به سرعت درمان نمی‌شوند

برای کاهش آلام رنج‌های ناشی از اتمام قاطعانه رابطه اشتباه راهکارهایی وجود داردکه به نحوه برخورد و پذیرش پایان یافتن رابطه توسط فرد بستگی کامل دارد. با توجه به اینکه بعد از پایان رابطه عاطفی به صورت معمول هنوز درگیری‌های احساسی فرد از بین نرفته است بسیار طبیعی است از خود سوال کند که آیا اتمام رابطه کار درستی بوده است؟ اگر صبر می‌کردم و به رابطه ادامه می‌دادم به نتایج بهتری نمی‌رسیدم؟ چگونه رنج نبود طرف مقابل را به سریع‌ترین شکل ممکن تحمل کنم؟ ممکن است که او دوباره به رابطه بازگردد؟ متخصصان تاکید می‌کنند هیچ راهکار فوری و جادویی برای فراموش کردن سریع درد ناشی از جدایی وجود ندارد. فرد باید تحمل کرده و دوران سوگ عاشقانه خود را پشت سر بگذارد و به این نکته آگاه باشد که آلام ناشی از شکست عاطفی دارای ابعاد عاطفی و جسمی است. در واقع تحقیقات نشان داده است  مراحل پس از قطع رابطه عاطفی مانند مراحل ترک اعتیاد و مصرف مواد مخدر است، به این دلیل که ارتباط عاطفی باعث وابستگی فیزیکی هم می‌شود.

جدایی عاطفی فرد را دچار اضطراب و استرس شدید می‌کند و در نتیجه هورمون کورتیزول و آدرنالین در بدن ترشح می‌شود که فرد را از حالت آرامش درآورده و در حالت آماده باش قرار می‌دهد همچنین مراکز مغزی تولید کننده درد نیز زمان شکست عشقی فعال می‌شوند .در این بین هر میزان که احساس طرد شدگی و تنها ماندن شدیدتر باشد فرد درد بیشتری را نیز احساس می‌کند.  توجه به این نکته مهم است که هرقدر شدت و مدت رابطه عاشقانه بیشتر باشد برای رسیدن به بهبود و آرامش زمان بیشتری نیاز است. با این حال برخی موارد به افراد کمک می‌کنند که هر چه زودتر دوران  سوگ ناشی از قطع ارتباط عاشقانه را طی کند. زمان و اراده فرد در روند بهبود تاثیر بسزایی دارند.

راهکارهایی برای پشت سر گذاشتن سوگ عشقی 

قطع تماس و راه‌های ارتباطی  با فرد مقابل مهم‌ترین اصل برای رسیدن هرچه سریع‌تر به آرامش است برقراری هر گونه ارتباط با طرف مقابل فرایند بهبود و پذیرش را با تاخیر مواجه می‌کند.  بهترین زمان برای برای قطع ارتباط دقیقا همان زمانی است که او رابطه را با شما تمام می کند اگر بر تداوم رابطه اصرار کنید تاثیرات  نامطلوبی مانندکاهش احساس و کاهش احترام به خود  بر روان شما به جای می‌گذارد.  احترام کمتری برای خودتان قائل شوید.  این بسیار مهم است که برای برقراری ارتباط با او بهانه‌تراشی نکنید. ناپاسخ‌گویی  به فرد مقابل در صورت تلاش او برای برقراری ارتباط ولو به عنوان یک دوست و رها کردن هر چه که او را به شما یادآوری می کند راه کارهایی هستند که حتما باید مورد استفاده قرار دهید. از شر هدایا، عکس‌ها، ایمیل‌ها، لباس‌هایی که شما با او خریدید و ... خلاص شوید.  زیرا همه این موارد می‌تواند نقاط تولیدکننده درد را در مغز فعال کند. از دوستان تان کمک بگیرید و از تنهایی بپرهیزید زیرا به دنبال تنهایی،  افکار منفی و نشخوار منفی نیز از راه می‌رسند.   بعد از مدتی که آرام‌تر شدید در مسیر رشد و تعالی شخصی خود قدم بردارید تا زمانی برای فکر کردن به جدایی را نداشته باشید.

به یاد داشته باشید ورزش، خواب مناسب، تغذیه مناسب و به اندازه، نوشتن ذهنیات‌تان،  پرهیز از فاجعه‌سازی و  باور داشتن به  این موضوع که بدون او هم توان ادامه زندگی را دارید زمینه رسیدن هر چه سریع‌تر شما را به آرامش فراهم می‌کنند. به سرعت و  در دورانی که مراحل سوگ و بهبود را پشت سر می‌گذارید وارد رابطه عاطفی دیگری نشوید. این نوع ارتباط به دلیل فرار از درد جدایی قبلی و قصد جایگزین کردن یک رابطه با رابطه قبلی است.این مساله باعث تکرار اشتباهات در ارتباط قبلی می‌شود این روابط معمولا سرانجامی ندارندو به دو طرف آسیب وارد می‌کنند. از مصرف الکل و مواد مخدر برای بی‌حس کردن خود و فراموش کردن آلام ناشی از جدایی جدا بپرهیزید زیرا نه تنها اندوه شما رفع نمی شود که بهبودتان نیز به تاخیر می افتد بنابراین در صورت نیاز به روان‌پزشک مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید