دو پسر چندین سکه نقره در زیر یک کلیسا کشف کردند.

کشف گنج زیر کلیسا / اتفاق عجیب برای یابندگان گنچ
به گزارش سلام نو به نقل از فرادید، دو پسر تصمیم گرفتند به شکار گنج در نروژ بروند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کلیسای محلی مکان خوبی برای جستجوست. به همین دلیل به سراغ حفاری زیر ساختمان کلیسا رفتند تا اینکه بالاخره توانستند چندین سکه نقره پیدا کنند که زیر خاک دفن شده بودند.

این اتفاق مربوط به سال ۱۹۶۴ است. یان گونار فوگلسنز می‌گوید او و برادرش آن زمان به اهمیت این کشف پی نبرده بودند. اما گنج گنج است و آن‌ها هم سکه‌ها را در جعبه‌ای بسته‌بندی کردند و نگه داشتند.

۶۰ سال بعد روز ۶ مارس، در یک بیانیه خبری از سوی شهرداری شهرستان «موره او رامسدال» (یکی از استان‌های نروژ) اعلام شد که باستان‌شناسان برای نخستین بار این یافته را می‌بینند. آقای فوگلسنز هنوز در این منطقه زندگی می‌کند. او پس از اینکه متوجه شده بود باستان‌شناسان قرار است در محل این کلیسا دست به کاوش بزنند، تصمیم گرفته بود موضوع سکه‌هایش را به آن‌ها بگوید. کارل وِمستاد، باستان‌شناسی که این یافته را دیده می‌گوید این ۱۴ سکه نقره‌ای ۶۰۰ ساله فوق‌العاده کمیاب هستند.

کشف گنج زیر کلیسا / اتفاق عجیب برای یابندگان گنچ

سکه‌های نقره نادر ۶۰۰ ساله که زیر کلیسایی در ادویا یافت شدند

به گفته‌ی مقامات، بیشتر سکه‌ها بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۰ ساخته شده‌اند، اما یک سکه بین سال‌های ۱۴۵۰ تا ۱۴۸۱ ساخته شده است. چند سکه نیز منقوش به نشانی شبیه تاج هستند.

وِمستاد باستان‌شناس می‌گوید تا کنون تنها تعداد انگشت‌شماری از این نوع سکه‌ها در مرکز نروژ پیدا شده است. قدمت و محل کشف سکه‌ها نشان می‌دهد آن‌ها بخشی از گورتپه‌ی زیر کلیسای ادوی در قرون وسطی بوده‌اند.

کشف گنج زیر کلیسا / اتفاق عجیب برای یابندگان گنچ

عکسی از نمای نزدیک یکی از سکه‌های ۶۰۰ ساله

آقای فوگلسنز به محققان گفته است که او و برادرش ۹ سوزن، سه مورد اتصالات فلزی و یک مروارید کهربایی هم از زیر کلیسا پیدا کردند. باستان‌شناسان معتقدند مروارید بخشی از یک تاج گل دعا و سوزن‌های ۷۰۰ساله بخشی از لباس یک متوفی بودند.

آقای فوگلسنز شصت و هفت‌ساله سکه‌های کمیاب را به باستان‌شناسان داده است. این آثار برای بررسی بیشتر به موزه فرستاده شدند.

کشف گنج زیر کلیسا / اتفاق عجیب برای یابندگان گنچ

آقای فوگلسنز با سکه‌ها

ادویا جزیره‌ای در شهرستان «موره او رامسدال» در ۲۵۰ مایلی شمال غربی اُسلو است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید