۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
کد خبر: 55503222

یکی از مهمترین اصول در نوشتن پایان نامه آشنایی با مراحل نوشتن آن است هر پایان نامه به طور کلی از چند بخش که شامل مقدمه، روش تحقیق، ایده تحقیق، نتایج و تفسیر آن، چکیده پایان، نامه منابع و ارجاعات است تشکیل می شود. به طور کلی برای نگارش یک پایان نامه باید مطابق با مراحل زیر پیش رفت.

نگارش پایان نامه

نگارش یا انجام پایان نامه یکی از مهمترین اقداماتی است که همه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در تمامی رشته ها موظف به انجام آن هستند. به عبارت دیگر دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بدون نوشتن پایان نامه نمی توانند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند و در واقع یکی از مهم ترین پروسه های تحصیلی در این مقاطع نگارش پایان نامه است. نگارش پایان نامه قوانین و اصول خاص خود را دارد و باید بر اساس یک چهارچوب خاصی نوشته شود. در ادامه مطلب تصمیم داریم در رابطه با چگونگی نگارش پایان نامه صحبت کنیم.

چگونگی نگارش پایان نامه

به طور کلی پایان نامه باید به صورت فارسی و با رعایت شیوه نامه های تعریف شده برای این منظور نوشته شود. همچین باید بین تمامی موضوعاتی که در پایان نامه مطرح می شود هماهنگی وجود داشته باشد و مباحث مطرح شده کاملا مرتبط با موضوع اصلی باشند. به طور کلی دانشجو برای نوشتن پایان‌ نامه باید یک ایده ارائه دهد و برای اثبات ایده خود به دلایل و مستندات قابل قبولی استناد کند.

یکی از مهمترین اصول در نوشتن  پایان نامه آشنایی با مراحل نوشتن آن است هر پایان نامه به طور کلی از چند بخش که شامل مقدمه، روش تحقیق، ایده تحقیق، نتایج و تفسیر آن، چکیده پایان، نامه منابع و ارجاعات است تشکیل می شود. به طور کلی برای نگارش یک پایان نامه باید مطابق با مراحل زیر پیش رفت.

انجام پایان نامه: انتخاب موضوع

دانشجویان برای انجام پایان نامه در ابتدا باید یک موضوع مرتبط با رشته تحصیلی خود انتخاب کنند. البته موضوع باید با توجه به سطح مهارت ها و توانایی های آنها انتخاب شود. دیگر نکته مهم در انتخاب موضوع نو و خلاقانه بودن آن است.

در واقع موضوعات تکراری برای انجام پایان نامه هیچ جایگاهی ندارند و دانشجو برای آنکه بتواند برای این منظور یک موضوع مناسب انتخاب کند، ابتدا باید از خود بپرسد که تحقیق و مطالعه در چه زمینه ای را دوست دارد و در کدام یک از حوزه های مرتبط با رشته تحصیلی خود دارای اطلاعات بیشتری است. در کجا و چگونه می تواند در رابطه با موضوع مد نظر خود اطلاعات کافی به دست آورد و در آخر آیا می تواند از عهده نوشتن این موضوع بر بیاید.

ناگفته نماند که همه دانشجویان برای انتخاب موضوع پایان نامه خود شرایط یکسانی ندارند. همچنین اگر دانشجو در مقطع دکترا تحصیل می کند حتماً باید موضوع  پایان نامه او قبل از انتخاب نهایی مورد تایید هیئت علمی دانشگاه باشد. اما برای دانشجویان کارشناسی ارشد چنین محدودیتی وجود ندارد و آنها بدون نیاز به تاییدیه خاصی می توانند موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

نگارش پایان نامه

مقدمه

دومین مرحله نوشتن مقدمه است. در مقدمه دانشجو باید صورت مسئله اصلی خود را مطرح سازد و برای مخاطبان از انگیزه خود برای انتخاب موضوع مد نظر صحبت کند. همچنین در رابطه با محدوده پژوهش خود نیز اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مخاطبان قرار دهد و نکات کلیدی و مهم پایان نامه خود را مشخص کند.

در مقدمه دانشجو باید انگیزه های خود را تکرار کرده و مخاطب را متقاعد به ادامه مطالعه پایان نامه خود کند. به طور کلی یک مقدمه مواردی نظیر فرضیه، پژوهش، مشکلات پیشین و پیشنهادات مطرح می شوند.

روش تحقیق

در گام سوم دانشجو باید در رابطه با روش تحقیق خود صحبت کند و حتی می توان گفت که روش تحقیق مهم ترین و اصلی ترین بخش انجام پایان نامه به شمار می رود. در روش تحقیق دانشجو باید روش خود را برای دسترسی به اطلاعات و مستندات مورد نظر مشخص کند. در واقع دانشجو باید تمامی اقداماتی را که در پروسه تحقیق خود جهت دسترسی به اطلاعات مطرح شده در  پایان نامه انجام داده است به صورت کامل در این بخش توضیح دهد.

برای این منظور لازم است که از همه کارهای خود گزارشات قابل قبولی را ارائه دهد. حتی اگر در انجام تحقیقات از نرم افزارها و برنامه های خاصی استفاده کرده است باید در رابطه با آنها نیز در این بخش صحبت کند.

ایده ها و مدل های تحقیق

معمولا نتیجه تحقیق وابسته به متغیرهایی است که در این بخش دانشجو موظف است آن متغیرها را معرفی کند. البته ناگفته نماند که معرفی ایده ها و مدل تحقیق باید هم در نتیجه تحقیق و هم در تفسیر نتایج آن عنوان شود. همچنین دانشجو باید بر حسب اهداف مد نظر خود در رابطه با هر کدام از متغیرهای مطرح شده به طور کامل صحبت کند.

نتایج پایان نامه

در این قسمت پایان نامه دانشجو برای مسائل و موضوعاتی که در رابطه با آنها تحقیق و پژوهش کرده است گفتگو می کند و به صورت کامل و مختصر در رابطه با نتایج حاصل از آزمایشات و معادلات خود برای مخاطبان صحبت می کند. البته قرار نیست که دانشجو در این بخش اقدام به تفسیر کند، بلکه او باید نتیجه ای کامل از تحقیقات به دست آمده را ارائه دهد.

بهترین راهکار برای ارائه یک نتیجه منطقی و قابل قبول استفاده از تصاویر، جدول، نمودار، اشکال و دیگر موارد مشابه است. همچنین دانشجو می تواند در این مرحله از فرضیه های رد کننده و نتایج تایید کننده خود صحبت کند. البته جزئیاتی که در بخش نتیجه ارائه می شود، باید به نحوی باشد که مخاطب با مطالعه آنها بتواند به تفسیر و نتیجه ای مشابه با دانشجو برسد.

نگارش پایان نامه

نگارش پایان نامه رشته حقوق

دانشجویان حقوق نیز همانند تمامی دانشجویان دیگر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا متناسب با نوع رشته تحصیلی خود موظف به ارائه پایان نامه هستند. به طور کلی نگارش انجام پایان نامه حقوقی یک فرایند زمانبر است و متاسفانه بسیاری از دانشجویان نمی توانند این فرایند مهم  دوره تحصیلی خود را در زمان مشخص به اتمام برسانند.

از طرف دیگر تاخیر در انجام پایان نامه آینده شغلی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل یکی از مهمترین دغدغه اکثر دانشجویان حقوق، مخصوصاً کسانی که در حوزه نگارش مقاله ضعیف هستند، انجام به موقع پایان نامه است.

بکی از بزرگترین دغدغه دانشجویان حقوق انتخاب موضوع مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی آنها است. خوشبختانه حقوق یک رشته گسترده بوده و موضوعات بسیار متنوعی را در بر می گیرد. اما با این حال به دلیل تحقیقات گسترده و متنوعی که در رابطه با رشته های مختلف آن انجام شده است اکثر دانشجویان برای انتخاب یک موضوع مناسب دچار سردرگمی می شوند.

این دسته از عزیزان برای دسترسی به یک راهکار مناسب می توانند به افراد با تجربه و همچنین موسساتی که به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت می کند مراجعه کنند.

نگارش پایان نامه رشته مدیریت

مدیریت که از رشته های مهم دانشگاهی بوده و بسیاری از افرادی که موفق به اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترای مدیریت می شوند خیلی راحت می توانند در شرکت ها و موسسات بزرگ مشغول به کار شوند. اما یکی از مهم ترین پیش نیازهای گرفتن مدرک تحصیلی در این رشته نیز انجام پایان نامه است.

آن دسته از دانشجویان که می خواهند به راحتی از این مرحله مهم تحصیلی خود عبور کنند، حتماً باید از کارشناسان و کسانی که در این رابطه دارای تجربه و مهارت بالایی هستند کمک بگیرند. در این صورت می توانند یک موضوع مناسب و قابل قبولی را برای پایان نامه خود انتخاب کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید