یکی از وظایف وزارتخانه ها و مؤسسات آموزشی باید ترویج و فرهنگ‌سازی آموزش دانشجویان و اهمیت پژوهش های علمی و درست در مسیر زندگی و کسب و کاری باشد.

آموزش مراحل انجام پایان نامه (جلوگیری از تقلب های علمی )

انجام پایان نامه، یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان در مقطع ارشد و دکترا بوده است. علی رغم مشکلات دانشجویان در انجام کارهای پژوهشی و عدم آموزش ها ،  اغلب در این سال ها با تقلب های علمی همراه بوده است. عدم آگاهی و مدیریت در انجام مراحل اصولی پایان نامه، منجر به انجام کارهای کپی شده از طرف دفاتر پایان نامه هستیم. در این مقاله به ریشه یابی علل این مشکلات و راه کار آموزش پرداخته شده است تا بتوانیم با آموزش های علمی و اصولی انجام پروپوزال و پایان نامه، از این تقلب های علمی جلوگیری نماییم. چگونه بدون آموزش دانشجو، به دنبال اقدامات و جلوگیری از تقلب های علمی هستیم؟؟ هزاران اقدام و قانون برای پیگیری و مقابله با تقلب، بدون آگاهی و آموزش دانشجویان، فقط صرف زمان و هزینه خواهد بود. نیاز به آموزش انجام پروپوزال و همچنین آموزش پایان نامه، یکی از بهترین راه کارها برای جلوگیری از انجام پایان نامه های بی کیفیت و کپی شده و از طرفی دیگر از دست رفتن زمان و هزینه دانشجویان ما می باشد. تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا شما را با آموزش گام به گام مراحل پایان نامه، آشنا کنیم.

انتخاب موضوعات اشتباه و نادرست در پایان نامه

اولین گام در شروع انجام پایان نامه، انتخاب موضوع پایان نامه است که اغلب دانشجویان با کپی نمودن از پایان نامه های دیگران موضوعات اشتباهی را در سایت های پژوهشیار یا ایران داک که  زیر نظر وزارت علوم است،ثبت می کنند.عدم آگاهی و آموزش در این حوزه منجر به ثبت موضوعات غیرعلمی شده است. دلیل این موارد، این است که سایت های ایران داک یا پژوهشیار فقط پیشینه پژوهش را بررسی می کنند و اطلاعاتی از درست بودن یا نبودن موضوع انتخابی پایان نامه نمی توانند، ارائه کنند. همانندجویی ایرانداک، قادر به تشخیص کپی بودن پایان نامه به شکل مناسبی نمی باشد. بسیاری از مراحل پروپوزال و پایان نامه به دلیل عدم مرتبط بودن موضوعات کنار هم گذاشته شده است ولی این موارد اصلا برای هیچ کس مهم نیست. در حالیکه انجام پایان نامه،  یک کار کاملا علمی است که باید متناسب با آموزش های گام به گام در هر مرحله به دانشجو آموزش داده شود.

آموزش پروپوزال نویسی

دانشجویان در ابتدا باید آموزش ببینند تا بتوانند خودشان موضوع پایان نامه خود را به درستی انتخاب نمایند و در ادامه پروپوزال یا طرح پیشنهادی خود را ارائه کنند.دوره های آموزش پروپوزال، به دانشجویان کمک می کند تا بتوانند مرحله به مرحله، بخش های مختلف پروپوزال را آموزش ببینند . آمار اشتباهات دانشجویان اغلب بسیار بالاست و این موارد منجر به خسته شدن و نأمید شدن عده زیادی از آن ها در مسیر انجام پایان نامه شده است.

آموزش مراحل انجام پایان نامه (جلوگیری از تقلب های علمی )

ترویج و فرهنگ سازی آموزش پایان نامه به دانشجویان

یکی از وظایف وزارتخانه ها و مؤسسات آموزشی باید ترویج و فرهنگ‌سازی آموزش دانشجویان و اهمیت پژوهش های علمی و درست در مسیر زندگی و کسب و کاری باشد. اما اغلب به علت بی مدیریتی، بجای پیشگیری  همش به دنبال جلوگیری از تقلب هستیم . در ابتدا برای جلوگیری از تقلب علمی، می بایست آموزش های مناسب و حرفه ای به دانشجویان داده شود و سپس به دنبال اقدامات کنترلی باشیم. بسیاری از دانشجویان اصلا تمایلی به برون سپاری پایان نامه های خود ندارند ولی به دلیل عدم آموزش ها، آن ها نیز به دنبال راه های اشتباه می روند. این آموزش ها به صورت گام به گام در دانشگاه های کشور وجود ندارد و دانشجو پس از اتمام دوره آموزشی خود به انجام پایان نامه می رسد و از او پایان نامه ای طلب می شود که اصلا آموزشی ندیده است.

آموزش مراحل انجام پایان نامه (جلوگیری از تقلب های علمی )

آموزش انجام پایان نامه

انجام پایان نامه و آموزش آن شامل، نحوه نگارش هر یک از فصل ها و همچنین نحوه رفرنس دهی مناسب به ویژه در فصل دوم(پیشینه تحقیق) است. اغلب سرقت ها و تقلب های علمی در اثر عدم رعایت همین نکات و آموزش آن ها می باشد. اصول نگارشی در هر یک از فصل های پایان نامه، متفاوت است که باید هر یک از این مراحل به صورت گام به گام آموزش داده شود. در دوره آموزش پایان نامه می توانید با آموزش گام به گام هر یک از فصل ها، یک پایان نامه با کیفیت بنویسید.

آموزش مراحل انجام پایان نامه (جلوگیری از تقلب های علمی )

مشاوره و آموزش جلسه دفاع پایان نامه

آخرین مرحله در انجام پایان نامه، ارائه جلسه دفاع پایان نامه است، که آموزش و مشاوره در این زمینه به دانشجویان کمک می کند تا بتوانند به صورت حرفه ای و براساس اصول سخنرانی و ساخت پاورپوینت، از پایان نامه خود دفاع کنند. بسیاری از دانشجویان به دلیل عدم آموزش های تخصصی در این زمینه، سال های متمادی پایان نامه خود را به تعویق می اندازند و زمان با ارزش خود را تلف می کنند. از دست رفتن زمان برای قشر تحصیل کرده ما، یکی از مشکلات بزرگ خواهد شد. نیرویی که می تواند منجر به ابادانی ایران عزیزمان در آینده نزدیک شود.همچنین برای آموزش های حرفه ای و تخصصی جلسه دفاع می توانید با شرکت مهرداد سیویل در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

انجام پایان نامه اگر به صورت مناسبی آموزش داده شود، می تواند منجر به کاهش تقلب ها و همچنین سواستفاده های مؤسسات انجام دهنده پژوهش های بی کیفیت و کپی شده به دانشجویان ارشد و دکترا گردد. آموزش های اصولی و گام به گام پروپوزال از انتخاب موضوع تا انجام فصل های پایان نامه و همچنین آموزش های مربوط به روش تحقیق می تواند یکی از بهترین راه کارها برای افزایش بار علمی دانشجویان ما گردد. هر یک از این فعالیت ها به ساعت ها آموزش نیاز دارد تا بتوانیم با انجام پایان نامه های با کیفیت و همچنین رعایت اصول علمی در نگارش آن ها از این پژوهش ها در مدیریت و پیشرفت کشور خود استفاده کنیم. هدر رفت نیروی جوان در انجام پایان نامه های اشتباه و راه های اشتباه منجر به از دست رفتن زمان و هزینه دانشجویان در این مقاطع مهم می گردد. از این رو ، هدف اصلی ما، آموزش مراحل علمی پایان نامه برای ارتقای سطح علمی و همچنین جلوگیری از سرقت های ادبی در این زمینه می باشد تا بتوانیم در زمینه انجام پایان نامه، گامی هر چند کوچک برداریم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید