پس از برش گوشت خام روی تخته برش، آن را داخل محلول سفید کننده بیاندازید، مدتی صبر کنید و سپس آن را آبکشی کنید.

نکات مهم درباره نظافت و تمیز کردن آشپزخانه

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، تا حدودی نگران کننده است، اما تاکنون ممکن است اشتباهات رایجی در تمیز کردن لوازم آشپزخانه انجام داده باشید. اشتباهاتی که به مرور به سلامت شما آسیب می‌زنند یا لوازم شما را رفته رفته کدر و از شکل افتاده می‌کنند. درواقع، ممکن است شما در نگاه اول به ظروف یا آشپزخانه به خودتان بگویید، به به! چقدر تمیز شد! اما، واقعیت این است که شما میکروب‌ها را به شکلی عمیقی تمیز نکرده باشید، یا از شیوه‌ای استفاده کرده باشید که در مدت زمانی ظروف را از بین می‌برند. اما دیگر لازم نیست نگران باشید، راهنماتو در ادامه نکاتی مهم را درباره نظافت و تمیز کردن آشپزخانه و لوازم آن به شما خواهد گفت.

۱. تمام ظروف شیشه‌ای را با ماشین ظرفشویی می‌شویید!

ماشین ظرفشویی تا حدودی کارهای ما را راه می‌اندازد. ممکن است از صبح تمام ظرف‌ها را داخل ماشین ظرفشویی بچینیم، تا شب هنگام و در وقت کم شدن مصرف برق، آن‌ها را بشویید. اما، اگر بر روی ظروف شیشه‌ای شما نقوشی با دست کشیده شده باشد، ممکن است ظروف در ماشین ظرفشویی تاب نیاورند. شاید بگویید مدتی است اینکار را می‌کنید و نتیجه منفی نگرفته‌اید. توجه کنید که این اتفاق به مرور زمان می‌افتد و شما وقتی با ماجرا روبه‌رو می‌شوید که دیگر هیچ چاره‌ای ندارید.

۲. قابلمه چدنی را به درستی خشک نمی‌کنید!

در درجه اول، بهتر است شستن قابلمه‌های چدنی در ماشین ظرفشویی را فراموش کنید. شاید بگویید لکه‌های موجود بر قابلمه، به این راحتی‌ها پاک نمی‌شود. اما، به لحظه‌ای فکر کنید که این ماشین، چربی را حذف کرده و مواد مضر را با بخار شدید وارد بافت چدن می‌کند! بنابراین، برای از بین بردن سوختگی یا لک و چربی، بهتر است از جوش شیرین استفاده کنید. پس از این مساله نیز بهتر است با یک اسفنج از برداشته شدن تمامی مواد شوینده از سطح قابلمه مطمئن شوید. ماندن این مواد بر روی قابلمه می‌تواند به سلامت شما آسیب بزند.

۳. مواد شوینده چندمنظوره را به هر سطحی می‌زنید!

شاید شرکت‌های تبلیغاتی یک مواد شوینده به شما گفته باشد که از آن محلول می‌توانید بر هر سطحی استفاده کنید، اما برای تمیز کردن سطوحی که از جنس استنسل استیل هستند باید دقت بیشتری به خرج دهید. ممکن است برخی از ما یخچال، گاز، شیرآلات و بسیاری دیگر از لوازم برقی و کاربردی آشپزخانه‌مان را از این جنس تهیه کرده باشیم و استفاده از این مواد چند منظوره، هزینه زیادی برای ما بالا آورد. پس به جای استفاده از آن‌ها، مواد شوینده‌ای بخرید که کاملا برای استنسل استیل ساخته شده است.

۴. تخته برش خود را با مایع ظرفشویی می‌شویید!

اکثر ما پس از استفاده از تخته برش برای آشپزی، مقداری مایع ظرفشویی را روی اسکاچی نسبتا زبر می‌ریزیم و سطح تخته برش را تمیز می‌کنیم. اما، اگر روی آن گوشت‌های خام بریده باشیم، برای شست‌وشوی آن باید بیشتر دقت کنیم. اگر گوشت خام لابه‌لای بافت تخته برش گیر کند، باری دیگر که روی آن چیزی خرد می‌کنیم، قطعا در حال درست کردن غذایی مسموم هستیم. بنابراین پس از برش گوشت خام روی تخته برش، آن را داخل محلول سفید کننده بیاندازید، مدتی صبر کنید و سپس آن را آبکشی کنید.

۵. دستگاه قهوه ساز را نمی‌شویید!

چند وقت پیش، دستگاه قهوه ساز خانه‌مان خراب شد، من هم آن را به یک تعمیرکار سپردم. پیش از خروج از مغازه، تعمیرکار قطعات مهمی از دستگاه را با یک اشاره جدا کرد. حیرت‌انگیز بود. من نمی‌دانستم آن بخش‌ها از یکدیگر جدا شده و به آسانی سر جایشان قرار می‌گیرند. در واقع، شرکت سازنده این دستگاه را به همین شیوه ساخته بود تا ما آن را پس از هربار قهوه دم کردن بشوییم. علت خرابی دستگاه هم رسوب‌های روغن قهوه بود که لابه‌لای قطعات گیر کرده بودند. بنابراین، بهتر است پس از هربار قهوه دم کردن، قطعات دستگاه قهوه ساز را جدا کرده و خوب بشوییم. هر یک ماه هم بهتر است آن را رسوب‌زدایی کنیم.

۶. به دنبال بوی نامطبوع در سینک ظرفشویی نمی‌گردید!

درست است که بسیاری از ما آشغال‌ها را از سبد رد می‌کنیم تا هیچ آشغالی وارد چاه سینک ظرفشویی نشود، اما، ممکن است مقداری آشغال ریز از سبد خارج شده و وارد چاه یا سوراخ سینک شوند. همین مساله منشایی است برای بوی نامطبوع در آشپزخانه. برای از بین بردن آشغال‌های گیر کرده و بوی نامطبوع بهتر است از آبجوش استفاده کنیم و چیزی در حدود نیم گالن آب را داخل سینک ظرفشویی بریزیم. اگر بخواهیم مشکل را از ریشه حل کنیم، بهتر است به سراغ سیفون برویم، آن را به طور کل جدا کنیم، بشوییم و دوباره سرجایش قرار دهیم. راه حل بعدی نیز تلمبه یا ترکیب سرکه و جوش شیرین است. این راه حل‌ها به تمیزی عمقی سینک ظرفشویی و از بین رفتن بوی نامطبوع آشپزخانه کمک می‌کند.

۷. از هود غافل می‌مانیم!

یکی از کاربردی‌ترین لوازم آشپزخانه، هود بالای گاز است. هودها کاملا در معرض چربی‌ها قرار می‌گیرند و روزانه دود بسیار زیادی را تحمل می‌کنند. بنابراین بهتر است لوله هود را هر شش ماه یکبار عوض کنیم تا کثیفی‌ها از آشپزخانه خارج شوند. بعلاوه، فیلتر هود را باید هر چند وقت یکبار عوض کرد تا چربی‌ها و رسوب‌ها باعث خراب شدن هود نشوند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید