۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 55500117

هر گاه که از خیابان پیغمبریه عبور می کردیم با دیدن شاهکار گراند هتل قزوین، تاسف می خوردیم که چرا این بنای ارزشمند رها شده و کسی به فکر بازسازی و احیای آن نیست.

آغاز مرمت گراند هتل

احیا و مرمت گراند هتل قزوین با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی با سابقه فعالیت در احیای بیش از 100 اثر تاریخی نوید بخش اجرای طرحی موفق و احیای دولتخانه صفوی است.

به گزارش سلام نو به نقل از برنا سرانجام مرمت بنای تاریخی و زیبای گراند هتل قزوین آغاز شد تا دیگر نگران رهاشدن و تخریب این بنای زیبا و هویت دیرین این شهر نباشیم.

هر گاه که از خیابان پیغمبریه عبور می کردیم با دیدن شاهکار گراند هتل قزوین، تاسف می خوردیم که چرا این بنای ارزشمند رها شده و کسی به فکر بازسازی و احیای آن نیست.

آغاز مرمت گراند هتل

هرچند در دو سال اخیر اقدامات اساسی برای واگذاری احیای آن به بخش خصوصی در مسیر قانونی طی شد اما هر بار به دلایلی سرمایه گذار از حضور در مشارکت سرباز زد تا این که در نهم اسفند ماه پیگیری های مسئولان استان و. میراث فرهنگی نتیجه داد و با کمک صندوق توسعه و احیای اماکن ئتاریخی سرانجام یک سرمایه گذار فرهنگی که اهلیت لازم و علاقه و وابستگی خاطر را دارد به موضوع ورود کرد تا خیالمان راحت شود این بنا از تهدید تخریب و نابودی نجات یافته است.

گراند هتل قزوین دومین مهمانخانه شهر قزوین همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد و در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب «برزوی شاپور پارسی» که بعدها به مهرشاهی تغییر نام داد بنا شد و محل بنا در شرق خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ صفوی در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع ساخته شده و در سمت خیابان در دو طرف در ورودی چند مغازه داشته ‌است.

گراند هتل که از جانب خیابان دارای دوطبقه و از سمت حیاط سه طبقه بوده دارای راهروها و اتاق‌هایی است که با طاق و تویزه پوشش داده شده‌ و از ویژگی‌هایی همچون: روکش چوبی، ستون‌های مدور با سرستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری برخوردار می‌باشد.

آغاز احیا و مرمت گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی 

ورودی اصلی هتل در ضلع غربی بنا قرار داشت و طرفین آن دارای روکوب چوبی می‌باشد، این ورودی به فضای تقسیم که در طبقه میانی واقع شده منتهی می‌ گردد و این تالارها از سمت غرب مشرف به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستون داری محدود می‌شوند.

 
فضای تقسیم توسط پلکان چوبی به حیاط و طبقه زیرین هتل منتهی می‌شود و اتاق‌های هتل در طبقه اول واقع شده‌اند که راه ارتباطی این طبقه از طریق دو پلکان چوبی است، در این طبقه هجده اتاق وجود دارد که از غرب و شرق با ایوان به خیابان و حیاط مشرف می‌شوند.

در سمت جنوبی بنا و در سال ۱۳۱۰ سالن سینمایی به نام تابستانه ایجاد شد که در سال ۱۳۱۹ دچار حریق گشت و دوباره مرمت شد و تا سال ۱۳۵۶ فعال بود که با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد این بنا هم‌اکنون درمجموعه باغ فرهنگی قزوین قرار گرفته و قرار است توسط بخش خصوصی بازسازی، مرمت و احیا شود.

پشت این عمارت در محل کنونی مدرسه علامه محمد قزوینی بنای عدلیه قرار داشته و این بنا امروز قدیمی‌ترین گراند هتل باقی‌مانده در سراسر ایران است. 

در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضاشاه صورت گرفته‌ است.

آغاز احیا و مرمت گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی 

مرمت و احیای بنای تاریخی «گراندهتل قزوین» کلید خورد 

اسماعیل شعبانی سرمایه گذار فرهنگی این بنای تاریخی است که به آقای فرشید عبداللهی که از متخصصان عرصه مرمت و احیای آثار تاریخی به عنوان نماینده تام الاختیار ماموریت داده این کار ارزشمند را به سرانجام برساند.

آغاز احیا و مرمت گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی 

شعبانی اهل مصاحبه و خودنمایی نبود و همه امور اطلاع رسانی را به همکارش عبداللهی موکول کرد و فرصتی مهیا شد تا در گفتگوی اختصاصی با این متخصص عرصه احیای بناهای تاریخی از علت حضور در این عرصه بپرسیم.

با حضور یک سرمایه گذار دارای اهلیت و علاقمند امیدوار شدیم که حداکثر تا سه سال آینده شاهد بنایی زیبا و تاریخی در محدوده گراند هتل باشیم که می تواند محدوده دولتخانه صفوی و سبزه میدان را به یک مقصد گردشگری تبدیل کند و این موضوع دور از دسترس نیست.

فرشید عبداللهی از همکاران مرمت و احیای بناهای تاریخی کشور به خبرنگار برنا اظهارداشت: 22 سال سابقه اجرا در حوزه احیا و مرمت آثار تاریخی را دارم و تاکنون در احیای بیش از 100 اثر تاریخی مشارکت داشته ام.

وی افزود: بسیار خوشحالم که امروز برای مرمت گراند هتل در قزوین هستیم و می توانیم در بازسازی یک اثر بی نظیر مشارکت داشته باشیم و به مجموعه بناهای تایرخی این شهر اضافه کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: طبق قرارداد قرار است حدود  70 میلیارد تومان برای احیا و مرمت گراند هتل سرمایه گذاری و هزینه کنیم که این مبلغ تا 100 میلیارد تومان هم جای کار دارد.

آغاز احیا و مرمت گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی 

این سرمایه گذار بخش خصوصی در عرصه گردشگری یادآورشد: گراند هتل بنای فاخری است و به نظرم بعنوان یک پروژه جذاب برای سرمایه گذاری محسوب می شود و ما هم در این کار فقط نگاه اقتصادی نداریم بلکه با رویکرد فرهنگی ورود کردیم و همین که بتوانیم یک بنای تاریخی را زنده کنیم و آماده استفاده مردم شود به اهداف خود دست یافته ایم.

عبداللهی در خصوص وضعیت کاربری بنا نیز گفت: کاربری گراند هتل همان موضوع اقامتی و پذدیرایی و فرهنگی است البته هنوز ظرفیت های آن مشخص نشده و پس از ارائه طرح ظرفیت اقامتی و رستوران و سایر خدمات مشخص خواهد شد.

این فعال فرهنگی یادآورشد: ما و سرمایه گذار اصلی بیشتر در زمینه فرهنگی فکر کردیم زیرا گراند هتل در قلب فرهنگی شهر قزوین واقع شده و نگاه ما هم فرهنگی است تا به تقویت و شناساندن هویت فرهنگی این شهر کمک کنیم و این که چگونه با مجموعه دولتخانه کنار بیایم و همراه باشیم و این مجموعه را احیا کنیم بسیار اهمیت دارد.

عبداللهی افزود: در قزوین انچه مشکل است این که لازمه ورود گردشگر به هر شهری بستگی به زیرساختها دارد و متاسفانه این شهر چون محل گذر بوده و هرگز مقصد تعریف نشده و خدمات گردشگری در آن تعریف نشده با کمبودها و چالش هایی زروبروست اما به خود گراند هتل یک نگاه عام داریم و اولین هدف ما این است که یک بنای تاریخی کشور را احیا کرده و یک جاذبه را به دیگر بناها اضافه کنیم و این کار همان تامین زیرساخت است.

وی در خصوص معماری بنا در زمان احیا و مرمت نیز اظهارداشت: سبک معماری بکار گرفته شده هم بر اساس معماری قدیم و موجود همین بناست و تلاش می کنیم در کمتر از سه سال آن را به بهره برداری برسانیم.

عبداللهی افزود: برای مرمت و احیای گراند هتل قزوین هیچ اعتبار و تسهیلات دولتی دریافت نخواهیم کرد و همه سرمایعه لازم توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

آغاز احیا و مرمت گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی 

گراند هتل نگین درخشان مرکز شهر قزوین می شود

با توجه به طرح ارائه شده و ةرفیت بالقوه بنای زیبا و تاریخی گراند هتل و انتخاب سرمایه گذاری دارای اهلیت به نظر می رسد تا کمتر از سه سال آینده محدوده فعلی گراند هتل و دولتخانه صفوی و موزه چهل ستون به یکی از مراکزی زیبا، دیدنی و جذالب شهر قزوین تبدیل شده و ما را به مقصد گردشگری نزدیک کند.

آغاز احیا و مرمت گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی 

ضمن تشکر از همه دست اندرکاران و مسئولان استان بویژه معاون عمرانی، مدیرکل میراث فرهنگی ومدیرعامل صندوق احیا و بخش خصوصی امیدواریم با تسریع در فرآیند مرمت و احیای گراند هتل بزودی شاهد نوسازی و شکوفایی این بنای تاریخی و شکل گیری مرکز گردشگری در شهر قزوین باشیم.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید