در روز دوم فوریه، یک سیارک غول‌پیکر در سکوت و بی‌خبری از کنار زمین عبور کرد. این سیارک که "۲۰۰۸ OS۷" نام دارد، در فاصله‌ای حدود ۲.۹ میلیون کیلومتری از سیاره ما عبور کرد، فاصله‌ای که تقریبا ۸ برابر فاصله زمین تا ماه است.

عبور یک سیارک غول‌پیکر از کنار زمین

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است با وجود عظمت این سیارک، هیچ خطری زمین را تهدید نمی‌کرد. دانشمندان ناسا با استفاده از یک آنتن رادیویی قوی، به بررسی دقیق این سنگ فضایی پرداختند. آنها اندازه، چرخش، شکل و جزئیات سطح این سیارک را به طور دقیق اندازه‌گیری کردند.

کشف یک سیارک ناشناخته

سیارک ۲۰۰۸ OS۷ در سال ۲۰۰۸ توسط برنامه "بررسی آسمان کاتالینا" که با بودجه ناسا اداره می‌شود، کشف شد. در آن زمان، عرض این سیارک بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر تخمین زده شده بود.

تصاویر راداری شگفت‌انگیز

در روز دوم فوریه، گروه رادار آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا با استفاده از دیش غول‌پیکر "آنتن رادار منظومه شمسی گلدستون"، تصاویر راداری خیره‌کننده‌ای از این سیارک تهیه کرد. این تصاویر نشان دادند که سطح سیارک ترکیبی از نواحی گرد و زاویه‌دار است و یک فرورفتگی کوچک نیز در سطح آن وجود دارد.

تخمین جدید از اندازه سیارک

بررسی تصاویر راداری نشان داد که اندازه سیارک ۲۰۰۸ OS۷ کوچکتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. عرض این سیارک در حال حاضر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر تخمین زده می‌شود.

چرخشی غیرعادی

یکی از یافته‌های جالب دانشمندان، چرخش غیرعادی این سیارک بود. چرخش ۲۰۰۸ OS۷ بسیار آهسته‌تر از سایر سیارک‌ها است.

مطالعات بیشتر برای شناخت بهتر

مشاهده دقیق این سیارک، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار داد. آنها با استفاده از این اطلاعات، می‌توانند مدار سیارک را به طور دقیق‌تر محاسبه کرده و خطرات احتمالی برخورد سیارک‌ها با زمین را در آینده پیش‌بینی کنند.

مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین

مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین (CNEOS) که توسط آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا اداره می‌شود، وظیفه رصد و بررسی اجرام نزدیک به زمین را بر عهده دارد. این مرکز با مطالعه مدار این اجرام، احتمال برخورد آنها با زمین را پیش‌بینی می‌کند.

طبقه‌بندی سیارک ۲۰۰۸ OS۷

با توجه به مدار و اندازه سیارک ۲۰۰۸ OS۷، این سیارک به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک طبقه‌بندی می‌شود. با این حال، نزدیک‌ترین فاصله این سیارک به زمین در حداقل ۲۰۰ سال اخیر، در روز دوم فوریه اتفاق افتاده است.

هشدار دانشمندان

عبور این سیارک غول‌پیکر از کنار زمین، بار دیگر ضرورت رصد و مطالعه دقیق اجرام نزدیک به زمین را به وضوح نشان می‌دهد. دانشمندان با هشدار در مورد خطرات احتمالی برخورد سیارک‌ها با زمین، خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه رصد و مطالعه این اجرام فضایی شده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید