۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 55279529

ماموریت­های آینده باید به اصلاح این برآوردها کمک کند. مأموریت نقشه بردار ناسا برای شیء نزدیک زمین (NEO)، که قرار است در سال ۲۰۲۶ پرتاب شود، یک تلسکوپ فضایی مادون قرمز است که برای جستجوی امضای گرمای سیارک ها طراحی شده است که می­تواند برای برآورد اندازه آنها استفاده شود.

خطر برخورد سیارک بنو به زمین

بنو، یک سیارک ناهموار و پرتاب کننده سنگ با قطر حدود یک سوم مایل است که به سمت ما حرکت می­کند و در شهریور ماه سال ۲۱۳۵ در مسیر نزدیک شدن به زمین قرار دارد.

دانشمندان ناسا روز چهارشنبه ۱۱ آگوست گفتند: نگران نباشید. اگرچه بنو در نیمی از فاصله ماه قرار می­گیرد، احتمال برخورد سیارک با زمین در قرن آینده و ایجاد ویرانی از نوع آرماگدون بسیار کم است.

این سیارک یکی از احتمال برخورد زمین است. معنی این برخورد برای آینده ما چیست؟

ناسا می­گوید اندازه­گیری­های جدید فوق دقیق نشان می­دهد که سیارک بنو شانس بیشتری برای برخورد به سیاره ما در ۳۰۰ سال آینده دارد.

صدها میلیون سال است که شمع قلوه سنگی به نام بنو در انزوا نسبی به دور خورشید می­چرخد. این سیارک با عرض یک سوم مایل در خط استوا، هیچ خطری فوری برای سیاره ما ندارد. اما صدها سال بعد، شانس کمی وجود دارد که بنو بتواند به زمین ضربه بزند.

مطالعات احتمال ۱ تا ۱۷۵۰ برخورد در آینده را در سه قرن آینده را نشان می­دهند.

تقریبا خطرناک­ترین برخوردها توسط سیارک بنو در اواخر دهه ۲۱۰۰ و اوایل ۲۲۰۰ رخ می­دهد و تنها احتمال این است که بعد از ظهر ۲۴ سپتامبر ۲۱۸۲ رخ دهد.

تیم تحقیقاتی ناسا به سرپرستی داوید فارنوکیا، مهندس ناوبری در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، با تعیین دقیق فاصله بنو از زمین تا حدود ۷ فوت در ده­ها بار بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، به تخمین تجدید نظر شده خود دست یافت. این سطح از دقت مانند اندازه­گیری فاصله است.

ایمی ماینزر، دانشمند سیاره­ای دانشگاه آریزونا، متخصص سیارک­های نزدیک به زمین که در این مطالعه شرکت نداشت، محاسبات "دستکش کاملا سفید" تیم را ستایش کرد. او می گوید: "این تیم  اندازه گیری فوق العاده دقیقی را انجام داده است."

علی­رغم احتمال ضربه کم، خطرات ناشی از بنو نباید نادیده گرفته شود. بیش از ۹۹.۹ درصد احتمال دارد که سیارک بنو در سه قرن آینده به زمین برخورد نکند.

با این وجود، برخورد با بنو از نظر منطقه­ای ویرانگر خواهد بود. این انرژی می­تواند انرژی بیش از ۱.۱ میلیارد تن TNT ، تقریبا دو میلیون برابر انرژی انفجار ویرانگر بندر ویرانگر سال گذشته در بیروت، لبنان را شامل شود.

خطر برخورد سیارک بنو به زمین

مشخص کردن یک سیارک

از زمان کشف بنو در سپتامبر ۱۹۹۹، اخترشناسان مدار این سیارک را با استفاده از تلسکوپ­های زمینی، از جمله رصدخانه نمادین پورتوریکو با دقت ردیابی کرده­اند. این داده ها به ستاره شناسان این امکان را داده است که موقعیت آینده بنو را به طور معقول در قرن آینده پیش بینی کنند.

بنو به عنوان یک "سیارک بالقوه خطرناک" طبقه بندی می­شود، بدین معنی که عرض این جسم بیش از ۴۶۰ فوت (۱۴۰ متر) است و از لحاظ نظری می­تواند در ۴.۶۵ میلیون مایل زمین قرار داشته باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که این سیارک تقریبا ۰.۰۳۷ درصد احتمال برخورد با زمین را بین ۲۱۷۵ تا ۲۱۹۹ دارد .

گرانش سیاره ما می­تواند مدار سیارک را به اندازه ای تغییر دهد که بتواند آن را در مسیر برخورد آینده قرار دهد.

ماموریت­های آینده باید به اصلاح این برآوردها کمک کند. مأموریت نقشه بردار ناسا برای شیء نزدیک زمین (NEO) ، که قرار است در سال ۲۰۲۶ پرتاب شود، یک تلسکوپ فضایی مادون قرمز است که برای جستجوی امضای گرمای سیارک ها طراحی شده است که می­تواند برای برآورد اندازه آنها استفاده شود. انتظار می­رود این تلسکوپ صدها هزار سیارک دیگر را کشف کند و همچنین اطلاعات بهتری در مورد سیارک­های پیدا شده ارائه دهد.

زمین حداقل تا قرن آینده از شر برخورد سیاره آپوفیس در امان است. اما با کنار گذاشتن خطرات آن برای سیاره ما، بازدید از دنیاهایی مانندآپوفیس به دانشمندان چشم اندازها و سرزمین­های جدیدی را برای کاوش و حس وسیع­تری از تاریخ منظومه شمسی می­دهد.

بشریت بیش از یک قرن فرصت دارد تا خطر بنو را در زمین کنترل کند و در صورت لزوم این خطر را تغییر دهد. در حال حاضر، آژانس­های فضایی رویه­ها و فناوری­های مورد نیاز برای خنثی سازی تهدید یک سیارک را آزمایش می­کنند. در سال ۲۰۲۲، فضاپیمای DART ناسا با هدف تغییر در مدار این قمر، به یک قمر با عرض ۵۶۰ پا به دور یک سیارک نزدیک زمین برخورد می­کند.

در مورد اجسامی مانند بنو، که تقریبا ۲۰۰ سال قبل از هرگونه ضربه احتمالی کشف شد گزینه­های زیادی برای دفع خطرات احتمالی وجود دارد.

دانشمندان خاطرنشان کردند که احتمال کمی وجود دارد که این سیارک از چیزی که به عنوان "سوراخ کلید گرانشی" معروف است عبور کند و بتواند آن را بعدا در قرن ۲۲ در مسیر زمین قرار دهد. سوراخ کلید گرانشی منطقه کوچکی در فضا است که جاذبه یک سیاره می­تواند مسیر یک سیارک عبوری را تغییر داده و آن را در مسیری قرار دهد که در آینده با آن برخورد کند.

تبلیغات

ناسا در بیانیه ای اعلام کرد که اگرچه احتمال برخورد آن با زمین بسیار کم است، اما بنو یکی از دو خطرناک ترین سیارک­های شناخته شده در منظومه شمسی به همراه سیارک دیگری به نام DA ۱۹۵۰ است .

محققان اعلام کردند که مهمترین تهدید زمین برای اجرام فضایی، سیارک­های خطرناکی هستند که کشف نشده اند. با این حال، آن­ها گفتند که حدود ۶۰ درصد از موارد مشابه با بنو را شناسایی کرده ­اند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید