معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان شکار پرنده هما توسط محیطبانان استان را تکذیب کرد.

همای سعادت توسط محیط بانان شکار شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، علی اسدی روز دوشنبه گفت: طی چند روز گذشته تصویری از محیطبانان استان به عنوان شکارچی پرنده همای زخمی در فضای مجازی انتشار یافته و به دنبال آن فعالان فضای مجازی، ‌ پیام هایی را در این خصوص درج کرده اند که موجب رنجش محیطبانان و دوستداران محیط زیست استان شده است.

اسدی با تشریح این موضوع، گفت: عکس همای زخمی که در آغوش محیطبانان دیده می شود متعلق به روز هشتم بهمن ۱۴۰۰ است که یک بهله همای زخمی در کوه های شمالی زنجان در ارتفاعات اراضی روستای شیرمشه از توابع طارم توسط کارشناسان و محیطبانان استان امداد و به زنجان منتقل شد.

وی با اشاره به عملیات امداد و نجات پرنده شکاری هما از سوی تعدادی از کارکنان اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: در این روز محیطبانان در پی تماس یکی از کوهنوردان زنجانی دوستدار محیط زیست مبنی بر زخمی شدن یک پرنده شکاری بزرگ جثه، در منطقه حضور یافتند.

اسدی اظهار داشت: کارشناسان و محیطبانان استان بعد از پیاده روی به سمت ارتفاعات اراضی روستای شیرمشه و مشاهده یک بهله هما که متاسفانه با شلیک تیر زخمی شده بود، اقدام به نجات این گونه با ارزش کردند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: جمعیت گونه هما، همچنان در حال کاهش است و در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر (IUCN) بوده و به عنوان یک "گونه در نزدیکی تهدید" تعریف شده‌ است که خوشبختانه طی روزهای اخیر یک گونه از آن در ارتفاعات طالقان مشاهده شد.

وی گفت: پس از گذشت این مدت این خبر در فضای مجازی انتشار یافته و آن را به همای مشاهده شده در طالقان منتسب و محیطبانان این اداره را شکارچی خطاب کرده اند.

اسدی افزود: کسانی که در فضای مجازی فعالیت می کنند، گول این مطالب و پست های بی حساب و کتاب برای جذب بیشتر مخاطب را نخورند.

هما، گونه‌ای پرنده شکاری بزرگ‌ جثه از تیره بازان و راسته بازسانان است که در کوه‌های ‌مرتفع دنیا از جمله ارتفاعات مناطقی از ایران زندگی می‌کند.

این پرنده مانند دیگر کرکس‌ها، اغلب لاشه‌خوار اما عمده غذای آن مغز استخوان است و تنها گونه کرکس بوده که رژیم غذایی آن به طور تقریبی و انحصاری ۷۰ تا ۹۰ درصد استخوان است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید