مطالعات جدید بر روی بقایای مواد غذایی سوخته در ظروف سرامیکی ماقبل تاریخ، دریچه‌ای نو به سوی دنیای آشپزی عصر حجر می‌گشاید.

راز آشپزی عصر حجر / سفری به دنیای طعم و مزه در نوسنگی

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است این یافته‌ها نشان می‌دهد که وعده‌های غذایی آن دوران، برخلاف تصور رایج، تنوع و ظرافت بسیاری داشته است.

محققان با بررسی ظروف سفالی یافت شده در سکونتگاه نوسنگی اُولدِنبورگ در آلمان، به اطلاعات جالبی در مورد رژیم غذایی مردمان آن دوران دست یافتند. تجزیه و تحلیل میکروسکوپی و شیمیایی خرده‌های مواد غذایی نشان می‌دهد که این ظروف، حاوی بقایای دانه‌های خشخاش، جو، غازپای سفید وحشی و همچنین لبنیات بوده است.

اولدنبورگ، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شلزویگ-هولشتاین، محل زندگی نخستین کشاورزان شمال اروپا در حدود ۳۲۷۰ تا ۲۹۲۰ قبل از میلاد بوده است. باستان‌شناسان با بررسی این سکونتگاه، اطلاعات زیادی در مورد شیوه‌های کشاورزی، دامپروری و شکار در آن دوران به دست آورده‌اند.

تاکنون، اطلاعات کمی در مورد نحوه پخت و پز و ترکیب مواد غذایی در عصر نوسنگی وجود داشت. تجزیه و تحلیل چربی‌های جذب شده در سرامیک، پخت و پز محصولات حیوانی را تا حدی روشن کرده بود، اما اطلاعات دقیقی در مورد مواد گیاهی پخته شده وجود نداشت.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که غلات و گیاهان وحشی، نقش مهمی در رژیم غذایی مردم عصر نوسنگی داشته است. جو به روشی مشابه گندک آلمانی سبز که به‌طور سنتی در بادن-وورتمبرگ تولید می‌شد، تهیه می‌شد و به پوره طعم شیرین می‌داد.

تجزیه و تحلیل شیمیایی سفال‌ها نشان می‌دهد که این ظروف برای نگهداری لبنیات نیز استفاده می‌شده است. بررسی خرده‌های سوخته درون قابلمه‌ها نشان می‌دهد که غلات و محصولات لبنی احتمالاً برای استفاده روزمره در همان ظروف به پوره تبدیل می‌شدند.

دکتر لوسی کوبیاک مارتِنز، یکی از محققان این پروژه، می‌گوید: "چربی‌های حیوانی در سرامیک جذب شدند و نشانی از خود بجای گذاشتند، اما اجزای گیاهی را فقط در خرده‌های سوخته‌ی غذا می‌توان تشخیص داد."

این یافته‌ها نشان می‌دهد که برای بازسازی دستورالعمل‌های غذایی نوسنگی، باید از رویکردهای مختلف استفاده کرد. اکتشافات جدید، درک ما را از فرآیند پیچیده تبدیل گیاهان به وعده‌های غذایی در عصر حجر ارتقا می‌دهد.

نکاتی که در بازنویسی متن به آنها توجه شده است:

  • حفظ مفهوم اصلی متن
  • استفاده از جملات و واژگان جدید
  • حذف جملات و مواد غیر ضروری
  • انسجام و وضوح متن
  • لحن جذاب و گیرا
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید