مردم چرا فریب کوروش کمپانی و آیفون ۲۰ میلیونی را خوردند؟ آیا مردم ایران در این ماجرا تنها هستند؟

ماجرای کوروش کمپانی: چرا مردم فریب کلاهبردارها را می‌خورند؟+ راه‌های مقابله با کلاهبرداری

سلام نو – سرویس اقتصادی: ماجرای کوروش کمپانی و کلاهبرداری با فروش آیفون ۲۰ اتفاقی است که یک بار دیگر این سوال را پیش روی ما قرار داده که «چرا مردم این‌قد ساده فریب کلاهبرداران را می‌خورند؟» چرا آیفونی که با دلار بیش از ۵۰ هزار تومان قیمتی حداقل ۵۰ میلیونی دارد وقتی ۲۰ میلیون به فروش می‌رسد به جای پرسش از چگونگی فروش کلی مشتری دارد؟

کارشناسان مدرسه کسب و کار دانشگاه نیو ساوت ولز تحقیقی درباره عوامل روانشناختی که باعث می‌شود مردم قربانی کلاهبرداری شوند انجام دادند و راهکاری‌های مراقبتی را نیز پیشنهاد دادند.

پیش از هر چیزی باید بدانید این تنها مردم ایران نیستند که گرفتنار کلاهبرداری هستند. استرالیایی ها سال ۲۰۲۲ چیزی بیش از ۳ میلیارد دلار به کلاهبرداران پول دادند که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد داشته است. این پول معادل هزینه بازسازی سه بیمارستان جدید است. آخرین گزارش کلاهبرداری های هدفمند از کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) نشان از اهمیت مشکل کلاهبرداری دارد.

دکتر کام فونگ (هنری) چئونگ، مدرس دانشکده سیستم های اطلاعات و مدیریت فناوری (ISTM) و ششا جی ماهشواری، دانشجوی پژوهشگر دانشکده ISTM، در مصاحبه ای با دانشکده بازرگانی دانشگاه نیو ساوت ولز بر اهمیت درک عوامل روانی که افراد را در برابر کلاهبرداری آسیب پذیر می‌کند تاکید کردند. کارشناسان می‌گویند که شرایط بد و چشم‌انداز ناامیدانه مالی و عدم آگاهی در مورد تکنیک‌های کلاهبرداری که هر روز در حال پیشرفت است باعث بیشتر شدن کلاهبرداری موفق می‌شود.

چرا مردم گرفتار کلاهبرداری می‌شوند؟

به گفته دکتر چونگ و خانم ماهشواری، شش دلیل اصلی وجود دارد که مردم قربانی کلاهبرداری می‌شوند.

ماجرای کوروش کمپانی: چرا مردم فریب کلاهبردارها را می‌خورند؟+ راه‌های مقابله با کلاهبرداری

ناامیدی و کشلات مالی: مشکلات مالی و نداشتن چشم انداز روشن یک عامل مهم است. هنگامی که نرذن با مشکلات مالی یا تمایل به سودهای مالی سریع روبرو می‌شوند، افراد در برابر کلاهبرداری که وعده پول آسان یا بازده سرمایه گذاری بالا را می‌دهند آسیب پذیرتر می‌شوند. در چنین شرایطی، ناامیدی برای بهبود وضعیت مالی به شکل معمول می‌تواند قضاوت منطقی را تضعیف و انسان را اسیر تله‌های متقلبانه کلاهبرداران کند.

مهندسی اجتماعی: کلاهبرداران در مهندسی اجتماعی سرآمد هستند و از روابط شخصی و ارتباطات برای دستکاری ذهن قربانیان سوء استفاده می‌کنند. با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از رسانه‌های اجتماعی و سایر منابع، کلاهبرداران کلاهبرداری‌های خود را برای هر شخص شخصی‌سازی می‌کنند و باعث می‌شوند که شیوه آن‌ها مشروع‌تر و قابل اعتمادتر به نظر برسند. قربانیانی که فریب این حس اعتماد کاذب که محصول مهندسی اجتماعی است را خورده اند، احتمالا قربانی کلاهبرداری می‌شوند.

عدم آگاهی: کلاهبرداران از تاکتیک های پیچیده‌ای برای فریب قربانیان خود استفاده می‌کنند و بسیاری از افراد به سادگی از انواع کلاهبرداری‌های مختلف بی اطلاع هستند. عدم آگاهی در مورد تکنیک‌های کلاهبرداری جدید مانند تکنیک‌های مربوط به ارزهای دیجیتال و بلاک چین، افراد را آسیب‌پذیرتر می‌کند. افراد با ناآگاه ماندن به طور ناخواسته شانس خود را برای قربانی شدن در کلاهبرداری افزایش می‌دهند.

محرک های احساسی: کلاهبرداران اغلب از محرک‌های احساسی برای دستکاری اهداف خود سوء استفاده می‌کنند. کلاهبرداران با ایجاد احساس فوریت، ترس یا هیجان، ذهن منطقی را مختل و افراد را مجبور به تصمیم گیری های تکانشی می‌کنند. احساسات شدید، ارزیابی عینی وضعیت را برای قربانیان دشوار می‌کند و منجر به نتایج ناگوار می‌شود.

اعتماد و اقتدار دروغین: خودنمایی به عنوان افراد قابل اعتماد یا شخصیت های معتبر تاکتیک رایجی است که توسط کلاهبرداران به کار می‌رود. کلاهبرداران با ظاهر شدن به عنوان مقامات دولتی، نمایندگان شرکت یا چهره‌های معتبر علمی، سیاسی یا دانشگاهی قربانیان خود را برای همکاری متقاعد می‌کنند. اعتماد به این آدم‌ها بدون تحقیق جدی، خطر قربانی شدن در کلاهبرداری را افزایش می‌دهد.

فقدان هوشیاری: سبک زندگی پرمشغله امروز ما و حواس‌پرتی‌های مداوم باعث فقدان هوشیاری شده و باعث می‌شود افراد علائم هشدار دهنده یا رفتارهای مشکوک را نبینند. غفلت از انجام تحقیقات مناسب یا عدم چک کردن اطلاعات و ارتباطات می‌تواند مردم را در تله کلاهبردار اسیر کند.

در تحقیقات مشخص شده که نسل‌های جوان با کنجکاوی و تمایل به ریسک‌پذیری، اغلب بر این باور است که کلاهبرداری‌ها روی آن‌ها تأثیری نخواهد گذاشت و همین اعتماد بنفس آسیب‌پذیری آن‌ها را به خصوص در دنیای آنلاین افزایش می‌دهد.

چگونه قربانی کلاهبرداری نشویم

به گفته دکتر چئونگ و خانم ماهشواری، قربانی شدن در کلاهبرداری نشان دهنده ضعف یا ساده لوحی شخصی نیست، زیرا کلاهبرداران انسان‌های بسیار ماهری هستند که می‌توانند هر کسی را فریب دهند. در نتیجه برای محافظت بهتر از خود در برابر کلاهبرداری های احتمالی، افراد می‌توانند اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهند.

ماجرای کوروش کمپانی: چرا مردم فریب کلاهبردارها را می‌خورند؟+ راه‌های مقابله با کلاهبرداری

در جریان و به روز باشید: در مورد تاکتیک های کلاهبرداری رایج، جدید و فناوری های در حال توسعه به روز باشید و آگاهی خود را حفظ کنید.

شک کنید: با احتیاط به پیشنهادات غیرمنتظره یا ناخواسته نزدیک شوید. مشروعیت ادعاها یا وعده هایی را که درست به نظر می‌رسند را زیر سوال ببرید. از کلیک بر روی لینک‌ها مشکوک، حتی اگر به نظر می‌رسد که از یک "منبع قانونی" هستند، خودداری کنید.

بررسی دقیق ایمیل ها: هنگام رسیدگی به ایمیل ها، به ویژه ایمیل های ارسال کننده ناشناس یا درخواست اطلاعات شخصی یا مالی، مراقب باشید. مراقب اشتباهات املایی، پیوندهای مشکوک و آدرس‌های ایمیلی باشید که با منبع ادعا شده مطابقت ندارند.

محافظت از اطلاعات شخصی: در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی به صورت آنلاین یا تلفنی محتاط باشید. جزئیات حساس را فقط به منابع معتبر و تایید شده ارائه دهید. احراز هویت چند عاملی را برای حساب‌هایی که این ویژگی را ارائه می‌دهند فعال کنید و برای امنیت بیشتر رمزهای عبور را مرتباً تغییر دهید. تلفن‌های ناشناس و ناگهانی که مدعی برنده شدن شما در یک رقابت یا قرعه‌کشی هستند را حتما رد کنید.

در تصمیم گیری های مالی احتیاط کنید: قبل از هر تصمیم مالی، تحقیقات کاملی انجام دهید. از متخصصان مورد اعتماد مشاوره بگیرید و مشروعیت فرصت های سرمایه گذاری را تأیید کنید. هرگز اطلاعات شخصی، از جمله جزئیات حساب بانکی، گذرواژه ها از طریق یا تلفن انتقال ندهید. مؤسسات مالی قانونی از طریق این کانال ها اطلاعات شخصی را درخواست نمی کنند و معمولاً از طریق درگاه های امن ارتباط برقرار می‌کنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید