در سال‌های اخیر، ساکنان کشورهای آسیای مرکزی به شدت عواقب تغییرات آب و هوایی جهانی را احساس کردند، به‌ طوری‌ که این تغییرات، تاثیرات و پیامدهای منفی بر محیط زیست و همچنین جمعیت پرندگان این منطقه برجای گذاشته است.

پیامدهای تغییرات اقلیمی آسیای میانه بر مهاجرت دشوار پرندگان سرگردان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، تغییرات اقلیمی این روزها یک بحران مهم در جهان بخصوص در آسیای میانه محسوب می‌شود. در طی چند دهه، تغییرات آب و هوایی، آسیای مرکزی را به مکان آسیب پذیرتری تغییر کرده است.

یکی از پیامدهای جهانی و خطرناک چنین فرایندهای آب و هوایی ذوب سریع یخچال‌های طبیعی است.

دانشمندان آسیای مرکزی می‌گویند: در طول ۴۰ سال گذشته، مساحت کل یخچال های طبیعی در منطقه حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است که این امر به کاهش جریان آب رودخانه های بزرگ در آسیای مرکزی منجر شده است.

کوه‌ها، ۹۳ درصد از قلمرو تاجیکستان را به عنوان منابع مهم آبی پوشش می‌دهند که نه تنها برای کشور بلکه برای کشورهای همسایه حائز اهمیت است. قلمرو تاجیکستان برای پرندگان مهاجر بسیار مهم است. میلیون‌ها پرنده در تاجیکستان ساکن می‌شوند یا برای ادامه سفر به کشورهای گرم در اینجا توقفی کوتاه می‌کنند.

بیش از ۴۰ گونه پرنده مهاجر در تاجیکستان یافت شده است. بر اساس وضعیت کلی آنها در اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ، آنها به عنوان در «معرض خطر»، «آسیب پذیر» و «به شدت در معرض خطر» طبقه بندی می‌شوند.

در این وضعیت نامطلوب تغییران اقلیمی، مهاجرت یک سفر بسیار خطرناک برای پرندگان محسوب شده است بطوری که در معرض تهدیدات متعدد قرار گرفته‌اند. بسیاری از این تهدیدها ناشی از فعالیت‌های انسانی اعلام شده است.

تغییرات آب و هوایی تأثیرات مختلفی بر پرندگان دارد. این امر به مهاجرت زودهنگام بهاره، تغییر در زیستگاه پرندگان، احتمال انتقال بیشتر بیماری، زمان زودتر تخم‌گذاری، کمتر بودن دسترسی به غذا و کاهش جمعیت پرندگان انجامیده است.

تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی، پراکندگی پرندگان به عرض جغرافیایی یا ارتفاعات بالاتر منتقل و مهاجرت بهاری پرندگان زودتر از گذشته انجام می شود.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که تغییرات اقلیمی تغییرات قابل‌توجهی در تنوع عملکردی پرندگان، با توجه به موقعیت جغرافیایی و صنف تغذیه‌ای متفاوت ایجاد کند. این اثرات پیامدهایی بر عملکرد و انعطاف پذیری اکوسیستم دارند. به طور کلی، تغییرات آب و هوایی چالش های مهمی برای جمعیت پرندگان و زیستگاه آنها در آسیای مرکزی شده است.

با این تغییرات اقلیمی، بیشتر حیوانات وحشی تحت تأثیر قرار گرفته اند و پرندگان مهاجر یکی از قربانیان اصلی این بحران هستند.

چرخه زندگی پرنده بر اساس تغییرات فصلی است. به خصوص پرندگان مهاجر با توجه به تغییرات فصلی، برنامه خاصی برای سبک زندگی خود دارند. نه تنها مکان ها برنامه ریزی شده اند، بلکه سبک اشتها، پرورش و هر نیاز اساسی آنها نیز بر تغییرات فصلی منطبق است.

با تغییرات دما و تغییرات آب و هوایی در آسیای میانه، فصول غیرمنتظره ای رخ داده است. فقط تغییر در این چرخه زیست پرندگان مهاجر می‌تواند به طور قابل توجهی بر چرخه زندگی آنها تأثیر بگذارد. تغییر در الگوهای فصلی سبک زندگی پرندگان مهاجر را مختل کرده است. در حالی که گاهی اوقات این امر منجر به سازگاری پرندگان با تغییرات آب و هوایی می شود، اما بیشتر می تواند یک گونه کامل را تهدید کند. این فرایندهای اقلیمی باعث تغییر در دوره مهاجرت بسیاری از گونه های پرندگان شده است.


روایت ویدیویی تهیه شده توسط روزنامه نگاران تاجیکستان در باره تاثیرات اقلیمی بر پرندگان مهاجر:

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید