کریسمس امسال برای بیشتر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بدون بارش برف سپری شد و حتی در کانادا مردم با تی شرت آستین کوتاه بیرون آمدند. چرا اینطور شد؟ در دنیا چه خبر است؟

چرا اروپا و آمریکا کریسمس بدون برفی داشتند

در حالی که بارش چشمگیر برف در کشورهایی از جمله سوئد، فنلاند، روسیه و چند کشور اروپاییِ دیگر گزارش شده و دمای هوا نیز بسیار کاهش یافته اما بسیاری دیگر از نقاط جهان از جمله برخی شهرهای اروپا و آمریکا که هر سال در این فصل با حجم قابل توجهی از برف و سرمای زمستانی مواجه می‌شدند، امسال بارش برف کمتر از حد معمول را شاهد بوده‌اند.

به این ترتیب سال نو میلادی در حالی شروع شده که برخی شهرهای دنیا در فصل زمستان هنوز ظاهر پاییزی خود را حفظ کرده‌اند.

در چندین شهر ایالات متحده نیز تا پیش از آغاز سال نو میلادی، بارش برف کمتر از حد معمول بوده و حتی بسیاری از برنامه‌های ورزشی و تفریحگاه‌های زمستانی مانند اسکی که وابسته به برف هستند، تعطیل شدند.

بلومبرگ در مقاله‌ای در این باره نوشت: بیایید خودمان را گول نزنیم، واقعیت این است که «برف» در حال تبدیل شده به پدیده طبیعی‌ای است که به زودی به تاریخ خواهد پیوست.

طوفان‌ها ادامه خواهند داشت اما در بلندمدت، زمستان‌های گرم‌تر با بارش برف کمتر در پیش است که پیامدهای شدیدی از جمله کمبود آب و از دست رفتن فعالیت های اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

چرا کریسمس امسال برفی نبارید؟

عکس: آسوشیتدپرس

همچنین به نوشته «تایم»، در نیویورک نیز شواهد اقلیمی نشان می‌دهد که این شهر مانند برخی دیگر از شهرهای ایالات متحده، تقریبا دو سال بدون برف را پشت سر گذاشته و کارشناسان احتمال داده‌اند که شاید بارش برف طی روزهای آینده بتواند این طلسم دوساله را بشکند.

«مینه سوتا» هم در میانه یک زمستان گرم و بدون برف تاریخی است. بنابر گزارش «ان پی آر»، زمستان امسال در مینه سوتا تا کنون بدون برف بوده و این شرایط، مشاغل کوچکی که به بارش برف وابسته هستند را با مشکل مواجه کرده است. با این حال کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است در روزهای آتی بارش برف به این گرمای زمستانی تاریخی پایان دهد.

اما این زمستانِ بدون برف به آمریکا و اروپا محدود نمی‌شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ان دی تی وی»، در «گلمرگ»، مقصد محبوب توریستی زمستانی در «کشمیر» که به دلیل دامنه‌های پوشیده از برف و جذب اسکی بازان از سراسر کشور و دنیا شهرت دارد، زمستان امسال به ندرت برفی باریده و نگرانی ها را در مورد اثرات گرمایش جهانی بر زمستان‌های هند افزایش داده است.

چرا کریسمس امسال برفی نبارید؟

عکس: NDTV

کارشناسان آب و هوایی می‌گویند تغییرات اقلیمی نقش مهمی در کاهش میزان بارش برف در زمستان امسال ایفا می‌کند، اگرچه خاطرنشان کردند که این یک تصویر پیچیده است و سرمای شدید و «پدیده‌های آب و هواییِ غیرعادی» نیز رخ می‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کارشناسان معتقدند پدیده تغییرات اقلیمی در حال رسیدن به شرایط ناشناخته‌ای است و افزایش دمای جهانی همراه با پدیده «ال نینو» منجر به ثبت رکوردهای جدیدی خواهد شد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۴ به دلیل چرخه آب و هوایی چند ساله ال نینو، رکورد دمای جدیدی ثبت شود.

بلومبرگ به نقل از گروهی از کارشناسان گزارش داد ال نینو ممکن است سازماندهی مجدد بادها را به همراه داشته باشد که احتمالا به معنای روند خشک شدن در مکان هایی است که مستعد بارندگی بیشتر هستند و بالعکس. و البته هر دوی این تغییرات بر کشاورزی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

چرا کریسمس امسال برفی نبارید؟

عکس: آسوشیتدپرس

در همین حال سازمان ملل نیز بازگشت ال نینو را تایید کرده است. آخرین ال نینو بزرگ در سال ۲۰۱۶ رخ داد که گرم ترین سال ثبت شده در جهان است.

در این پدیده اقلیمی،‌ بادهایی که معمولا آب‌های گرم اقیانوس آرام را به غرب سوق می‌دهند، ضعیف می‌شوند. این شرایط، امکان حرکت آب‌ گرم به سوی شرق و پراکنده شدن آن در بخش وسیعی از اقیانوس را فراهم می‌کند. به این ترتیب رطوبت هوا در این بخش‌ها بیشتر می‌شود که چرخه‌های معمول جوی در اطراف جهان را تغییر می‌دهد.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد است.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید