شهرهای استان یزد جاذبه‌های تاریخی بی‌بدیلی دارند همراه باشید و بازدید از چاپارخانه میبد را از دست ندهید.

بازدید از چاپارخانه میبد را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: با دایر شدن اداره پست امروزی و پیشرفت روز افزون ارسال نامه ها و کالاها بین شهرها و کشورها دیگر چاپارخانه های اهمیت خود را در جوامع شهری از دست دادند و در حال حاضر تنها ویرانه ای از آن ها باقی مانده که با مساعدت سازمان میراث فرهنگی تعدادی از آن ها نظیر چارخانه میبد مرمت شده اند و از آن ها به عنوان جاذبه های گردشگری مورد استفاده دارند.

این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۷۶۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در حال حاضر ماکت‌ های بسیار زیبایی از پستچیان قدیمی و اسبانی که نگهداری می‌کرده اند به همراه تمبرهای قدیمی، وسایل پست قدیم و اسناد و تصاویر تاریخی مربوط به پست نگهداری می‌کنند.

پیشینه این روش به زمان هخامنشیان می‌رسد و این قدیمی‌ ترین شیوه پست در جهان است؛ از این رو ایرانیان را مخترع پست می‌دانند.

آشنایی با چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، به‌صورت دژ ساخته شده است؛ چراکه از آن برای حفظ و نگهداری امانت‌های دولتی، نامه‌ها و پیام‌های مهم استفاده می‌شد.

این چاپارخانه شامل اتاق‌هایی مخصوص رییس چاپارخانه، پیک‌ها، نگهبانان و مکان‌هایی برای نگهداری اسب‌ها می‌شود.

بازدید از چاپارخانه میبد را از دست ندهید

این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹، با شماره‌ی ثبت ۲۷۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی میبد قابل بازدید است.

در شمال یزد و در فاصله شصت کیلومتری آن قرار دارد، تا چشم کار می‎کند بیابان است، مِیبُد را می‎گوییم؛ مردانش خاک را به نظر کیمیا کردند و ظروفی ساختند و سفال‎هایی که از قدیم ‎الایام تا به حال از شاخصه‎ های مهم میبد محسوب می‎شود.

میبد علاوه بر سفالینه ‎های قدمت‎دارش از تاریخ چندهزار ساله نیز برخوردار است که شاهدش نارین قلعه است؛ قلعه‎ای که قدمت آن‎ به هزاره سوم قبل از میلاد می‎رسد.

این شهر در دوره اسلامی نیز شهری پر رفت و آمد بوده و در کتاب‎های مورخانی چون حمدالله مستوفی و شرف‌الدین علی یزدی آمده است. اما اوج رونق این شهر به قرن هشتم بر‎می‎گردد که «نشیمنِ سران آل مظفر بود».

هرچند بعدها این مقرِ حکمرانی به یزد و کرمان منتقل شد اما میبد هم‌چنان در همه دوره‎ها به حیات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی خود ادامه داده است این را می‎توان از آثار تاریخی به جا مانده در این شهر متوجه شد.

وجود کاروانسرا و یخچالی که قدمتش به دوره صفویه می‎رسد، چاپارخانه‎ای که یادگار قاجار است و بافت تاریخی که کم از بافت تاریخی یزد ندارد، گواهی بر این مدعا است.

چاپارخانه قاجاری میبد که توسط میرزا محمد علی یزدی ساخته شده از نادرترین چاپارخانه‎های ایران است که هنوز سرحال و پابرجا نفس می‎کشد.

هرچند کارکرد خود -که حکم اداره پست کنونی را دارد- از دست داده اما در سال‌ های اخیر به همت انجمن یادگارهای فرهنگی میبد و با مساعدت میراث فرهنگی در طول ده سال مرمت شد.

برنامه این بود که این بنا تبدیل به موزه پست شود که همین طرح اجرا گردیده است و اکنون به صورت امانی به اداره پست استان یزد تحویل داده شده است.

در بافت تاریخی میبد در کنار کاروانسرای عباسی، یخچال و برج کبوترخانه، چاپارخانه‎ای قرار دارد که در روزگاران گذشته یعنی زمان قاجار حمل محموله‎های پستی دولتی و فرامین درباری از پایتخت به شهر‎های دیگر و بالعکس را بر عهده داشت.

بازدید از چاپارخانه میبد را از دست ندهید

برای محافظت از این مکان که مرسولات دولتی و فرامین شاه و وزیر در آن، برای ارسال، به امانت گذاشته می‎شد، برج و بارویی ساختند که به صورت دژ، قلعه و دیده‎بانی برای دفاع و حفاظت از ساکنین و محموله‎های پستی در آمد.
معماری این ساختمان مانند بیشتر بناهای کویری تماما از خشت و گل ساخته شده و تنها در سر در ورودی، پشت بام و پای دیوار داخل حیاط آن آجر به کار رفته است.

بنا دارای یک حیاط مرکزی است که همان محوطه روباز است و دورتادورش آخور و پشت آخور اصطبل برای نگهداری اسب‌ها قرار دارد. دو محوطه سرپوشیده نیز دارد که شامل اتاق‎هایی برای استراحت چارپایان، چاپارداران، رئیس آن‎ها و نگهبانان است.
ماکت اصلی این چاپارخانه را با همان سبک و سیاق قجری می‎توان در یکی از اتاق‎های این بنا که تبدیل به موزه شده است ببینید.

این موزه علاوه بر این ماکت در واقع تاریخچه پست و تلگراف در ایران از سال‎ها دور تا حالا را به نمایش گذاشته است؛ از ماکت‎ اسب‎هایی که نگهداری می‎کردند گرفته تا تمبرهای قدیمی، اسناد و تصاویری که از گذشته به جا مانده تا دستگاه‎های قدیمی تلگراف و تلفن دیده ‎می‌شود.

در ایرانِ قدیم برای ارسال نامه و کالا در سریع‎ترین زمان از اسب‌های تیزرو استفاده می‎کردند، این اسب‌ها مسافت طولانی را طی می‌کردند و در این چاپارخانه‎ها با اسب‌های تازه‌نفس تعویض می‎شدند.

به همین دلیل بوده که چاپارخانه‎ها را در میانه راه می‎ساختند. پیشینه این چاپارخانه‎ ها به زمان هخامنشیان در ایران می‎رسد و قرن‎ها ادامه داشته تا اداره پست به سبک جدید وارد حیات اجتماعی ایران شده است.

از آن پس این چاپارخانه‎ها به یک اثر تاریخی تبدیل شدندکه بازدید از آن ما را با تاریخ، معماری و هنر گذشتگان‎مان آشنا می‎کند.

بازدید از چاپارخانه میبد را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید