الیگودرز دیدنی‌های زیبایی دارد همراه باشید و از کوه تمندر؛ جاذبه‌ای جالب و تماشایی در لرستان بدانید.

کوه تمندر؛ جاذبه‌ای جالب و تماشایی در لرستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوه تمندر در بربرود غربی قرار دارد و از دیدنی های الیگودرز است. اشترانکوه با ارتفاع ۴۰۹۰ متری همسایه کوه تمندر است.

رشته کوه تمندر دارای قله هایی مرتفع است که بلندترین آن‌ها در ضلع شمالی با ارتفاع ۳۵۴۷ متر قرار گرفته ‌است. ر انتهای باختری آن قلعهٔ مخروبه قدیمی به نام قلعه دختر قرار دارد.

ریخ ساخت و سازنده آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی نوع ساخت امکانات این قلعه نشان از اهمیت این قلعه دارد برای رسیدن به این قلعه باید از مسیر الیگودرز به دهستان موگوئی عبور کنید.

کوه جالب و تماشایی تمندر

الیگودرز یکی از شهرهای سردسیری در شرق استان لرستان است. لرستان در غرب ایران با جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارد به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل شده است.

با توجه به عبور رشته کوه بلند و صخره‌ای زاگرس از استان لرستان، در این منطقه شاهد کوه‌های بلند، دره‌های تنگ و باریک، رودهای پر خروش و آبشارهای خروشان هستیم.

رشته کوه تمندر در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق الیگودرز و در قسمت شرقی دشتی قرار دارد که در غرب آن اشترانکوه و در جنوب هم قالی کوه سربرافراشته‌اند.

کوه تمندر؛ جاذبه‌ای جالب و تماشایی در لرستان

دو چشمه به نام‌های سراب غار تمندر و سراب گردکانک در شمال و جنوب رشته کوه تمندر وجود دارند که از اعماق زمین می‌جوشند و با آمدن به سطح، حیات را برای طبیعت به ارمغان می‌آورند.

در قسمتی از رشته کوه تمندر بقایای قلعه‌ای قدیمی به نام قلعه دختر وجود دارد. اگر کوهنورد و علاقه‌مند به این ورزش مهیج هستید، لرستان و طبیعت منحصر به فرد آن پتانسیل بالایی در گردشگری کوهستان داراست.

رشته کوه تمندر در نواحی بربرود و زلقی شهرستان الیگودرز واقع شده‌است و دارای ۴ رشته شمالی جنوبی خاوری و مرکزی است رشته شمالی ۲ قله ازنا ودره سر را در بر می‌گیرد که به ترتیب ۳۲۰۰ و ۳۵۰۰ متر ارتفاع دارند

رشته مرکزی دارای ۶ قله به نام‌های قله مرکزی تمندر، هما، قله شمالی، خاوری و جنوبی تمندر و قله جنوبی دره سر است که همه آنها بیش از ۳۵۰۰ متر ارتفاع دارند.

قله مرکزی تمندر ۳۹۰۰ متر ارتفاع دارد. رشته شمالی تمندر ۲ قله فرسش وقله جنوبی را شامل می‌شود که به ترتیب ۳۶۰۰ و متر ارتفاع دارند.

رشته جنوبی تمندر نیز شامل یک خط الرأس ۱۵ کیلومتری است که در انتهای باختری آن قله مخروبه قدیمی به نام قلعه دختر قرار دارد. کوهستان تمندر یکی از بزرگترین شکارگاه‌های شهرستان الیگودرز است.

زنجیره به هم پیوسته کوه‌ها و قله‌های استان لرستان نه تنها می‌تواند به یکی از کانون‌های توسعه ورزش کوه نوردی و صخره نوردی تبدیل شود، بلکه به علت برف گیری و وجود شیب‌های مناسب در پاره‌ای از مناطق، قابلیت ایجاد و توسعه ورزش اسکی را نیز دارند

سراب غار تمندر نیز که در دل کوه قرار دارد و از ضلع شمالی آن بیرون می آید جز جاذبه های طبیعی منطقه به حساب می آید این سراب چشمه ای است که با آب فراوان از دل کوه بیرون می آید هرچند اخیرا غار بسته شده و از آب آن برای پرورش ماهی استفاده می شود.

سراب پر آب دیگری در دل کوه تمندر است که از ضلع جنوبی آن بیرون می آید.

آدرس: الیگودرز، نواحی بربرود و زلقی

کوه تمندر؛ جاذبه‌ای جالب و تماشایی در لرستان

درباره الیگودرز

شهر الیگودرز در شرق استان لرستان قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در دل کوه های زاگرس آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد.

ارتفاع آن از سطخ دریا ۲۱۰۰ متر است. قدمت شهر به ۷۰۰۰ سال پیش می رسد و جمعیتی حدود ۹۰۰۰۰ نفر دارد.

در کنار هم قرار گرفتن این عوامل و طبیعت زیبا و دیدنی باعث شده تا دیدنی های الیگودرز بسیار باشد و به یکی از مقاصد گردشگری مهم کشورمان تبدیل شود.

عامل اصلی تشکیل شهرستان الیگودرز، وجود رودخانه‌ها و چشمه‌ها بوده است. به مرور زمان موقعیت ارتباطی مناسب این منطقه باعث شد که وسعت شهر و جمعیتش افزایش یابد.

قدمت الیگودرز تقریباً به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد و نام آن براساس اعتقاد ساکنانش انتخاب شده است.

آن‌ها معتقدند که نسبشان به گودرز، پهلوان ایرانی، می‌رسد. در واقع نام اصلی این طایفه آل‌گودرز، به معنای خاندان گودرز، بوده که رفته‌رفته به نام الیگودرز معروف شده است.

چهار جاده ارتباطی در این شهرستان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به شهرهای اصفهان، دورود، شهر داران و دوراهی خرم‌آباد ـ بروجرد منتهی می‌شوند.

کوه تمندر؛ جاذبه‌ای جالب و تماشایی در لرستان

فاصله الیگودرز تا خرم آباد ۱۵۳ کیلومتر است. فاصله این شهر تا اصفهان هم ۲۴۰ کیلومتر است. کوتاه‌ترین مسیر از تهران به الیگودرز هم حدود ۳۸۸ کیلومتر است.

بهترین راه ارتباطی این شهرستان، به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردش که استان‌های خوزستان، مرکزی، لرستان، اصفهان و چهارمحال بختیاری را به هم متصل می‌کند، اتوبوس و مینی‌بوس است.

الیگودرز راه‌های صعب‌العبور بسیاری دارد؛ بنابراین استفاده از خودروهای شخصی فقط در شرایط ضروری توصیه می‌شود.

این منطقه تولیدکننده محصولات کشاورزی، لبنی است‌. شما می‌توانید بیشتر اجناس را با کیفیت و قیمت مناسبی خریداری کنید.

این شهرستان همانند اکثر کلان‌شهرها مراکز خرید بزرگی ندارد که با مراجعه به آن مکان بتوان همه مایحتاج ضروری را تهیه کرد؛ اما پاساژهای بسیاری ساخته شده که هر کدام اختصاص به شغلی خاص دارند.

برای مثال شغل واحد کسبه پاساژ امام رضا طلافروشی و شغل واحد فروشندگان پاساژ سینا لباس‌های مجلسی و ورزشی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید