روستاگردی هیجان‌انگیز و متفاوت است همراه باشید و از تماشایی‌ترین روستاهای سروآباد کردستان بدانید.

تماشایی‌ترین روستاهای سروآباد کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: سروآباد از شهرستان های سرسبز استان کردستان است که دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی است که چشم هر بیننده ای را معطوف زیبایی های خالق هستی می کند. سروآباد به شهرهای به شهرهای مریوان، سنندج و کامیاران محدود است.

این شهر به جهت داشتن مرز مشترک با کشور عراق از نظر سیاسی اهمیت دارد. بیش از ۹۰ درصد از جمعیت شهرستان سروآباد روستانشین بوده و زندگی روستایی را به شهرنشینی ترجیح می‌دهند، بیشتر روستاهای این شهرستان به دلیل صعب العبور بودن، طبیعت آنها دست نخورده و بکر باقی مانده است.

بیساران، پایگلان، ژنین، چشمیدر، دره‌کی، بوریدر و اورامانات (شامل روستاهای هورامان، سرپیر، ویسیان، رودبار و کماله) از روستاهای پرجمعیت شهرستان سروآباد به شمار می‌روند که میانگین جمعیت در این روستاها بالغ بر ۲۵۰۰ نفر است و شغل اکثر مردم در این روستاها صنایع دستی، کشاورزی، دامداری و باغداری است.

روستاهای تماشایی سروآباد

روستای بیساران

روستای بیساران از توابع شهرستان سروآباد در منطقه ی ژاورود یا اورامان شرقی قرار دارد،بیساران از بزرگترین وپرجمعیت ترین روستا های استان کردستان می باشد.

این روستا از دیر باز محل سکونت اقوام مختلف بوده است،وجود غارهای زیاد در اطراف روستا از جمله مرجهول و مرپالنگ ومرعزیزه وغیره حکایت از سکونت انسان در ماقبل تاریخ دارد.

تماشایی‌ترین روستاهای سروآباد کردستان

روستای ژیوار

روستای ژیوار در ناحیه ی هورامان کردستان، شهر سروآباد در جنوب کوه های کوسالان و در کنار رودخانه ی سیروان، قرار دارد.

ژیوار درزبان کردی به معنی زندگی است. روستای ژیوار در میان دره است و این موقعیت خاص باعث شده که سال ها پیش ساخت پلکانی خانه ها را برایش انتخاب کنند.

معماری روستای ژیوار مانند ماسوله پلکانی و ساختمان هایش سنتی است. یعنی حیاط خانه بالایی پشت بام خانه ای است که در ارتفاع پایین تر قرار گرفته است. اما وسعت آن از ماسوله بیشتر است. خانه های آن از سنگ ساخته شده اند.

روستای تفلی

روستای تفلی در بخش سروآباد این شهرستان در استان کردستان واقع شده است. زبان مردم این روستا اورامی است. وجه تسمیه و قدمت این روستا: تِفِه کلمه اورامی است و به معنی توت می باشد و چون در این روستا باغهای توت فراوان وجود داشته به همین دلیل به تفلی مشهور شده است.

روستاهای دزلی و درکی

دزلی و درکی نام دو روستای سرسبز و زیبای کوهستانی می‌باشند که در فاصله ۳۰ و ۳۵ کیلومتری سروآباد قرار گرفته‌اند جاده دسترسی به این تفرجگاه آسفالت بوده و مسیر آن به عنوان ورود به منطقه اصلی اورامان از اهمیت خاصی برخوردار است در فصل بهار به علت روحیه شاد مردم منطقه، گروه‌های موسیقی و رقص کردی بسیاری به صورت خودجوش در این مکان برنامه اجرا می‌نمایند.

کشت آبی و دیم در روستا رواج دارد و عمده محصولات زراعی این منطقه گندم و نخود است و انواع میوه های باغی مثل گردو، انگور، گلابی، گیلاس و یا زردآلو از محصولات این روستاست.

تماشایی‌ترین روستاهای سروآباد کردستان

روستاهای زیبا و دیدنی سروآباد کردستان

نسل

این روستا بدلیل واقع شدن در پای کوه و وضعیت مسیل بودن آن در زبان کردی به معنای ‘که نه ته قیاو’ زمینی که سیل زده باشد و همچنین باعث تخریب آن شده باشد و در جای دیگر به معنی آینده است.
از نظر تاریخی سند معتبری که حاکی از قدمت روستای نسل باشد در دست نیست اما براساس قبور و آثار تاریخی به جا مانده بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد.

روستای بوریدر

روستای بوریدر قبلا(ببری در) نام داشته است محلی که در آن جا ببرهای وحشی زندگی می کرده اند. قدمت آن به دوران اولیه اسلام و زمان عبدالله بن عمر برمی گردد.

مسجد عبدالله در روستا وجود دارد و مردم در آن عبادت می کنند که قدمت آن به سیصد سال پیش باز می گردد.

تابعیت تقسیماتی: روستای بوریدر از نظر تقسیمات کشوری تابع دهستان پایگلان در بخش مرکزی شهرستان سروآباد استان کردستان می باشد.

روستای دیوزناو

دیوزناو به معنی جایی که در آن خرس = دیو زیاد بوده است. مابین رودخانه سیروان و کوه شاهو قرار گرفته است همچنین دیوه زناو از دی وه زه ناو تشکیل شده است یعنی روستایی که در آن درخت گردو وجود داشته است.

تماشایی‌ترین روستاهای سروآباد کردستان

دی یعنی روستا و وهز به معنی گردو می باشد و ناو یعنی درون و داخل می باشد روستای دیوزناو در جنوب غربی استان کردستان و در منطقه اورامانات سروآباد با فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز این شهرستان واقع شده است و پس ازگذشتن از راههای صعب‌العبور در دامنه رشته کوههای شاهو، به این روستا می رسیم، روستایی که دارای قدمتی هزاران ساله است، و به علت وجود قلل مرتفع وگرمسیری بودن این منطقه،مردم این روستا پاییز کم‌رنگی را تجربه می کنند وهرگز بارش برف را به تماشا ننشسته اند.

باوجود طبیعت خشن ومعماری خاص و فرهنگ سنتی ،زندگی با امید واستقامت،در جریان است. در واقع یکی از قدیمی‌ترین روستاهای هورامان که قبلاً به عنوان شهر مشهور بوده« دیوزناو» است.

روستای نوین

هوای معتدل کوهستانی در این دیار ۷۰ هزار نفری شور و شعف به پا می کند و چشمه های فراوان، زایش هر لحظه را، گونه ای به تصویر ذهن می کشاند که هر چه از دیدن آن حظ ببری و پرشوی، هنوز احساس خلأ می کنی و عطش برای سیراب شدن از سراب های آن داری. درخت های پهن برگ بلوط و پسته وحشی نیز، یکی از گونه های بسیار زیبای طبیعت را بر لوح این سرزمین حک کرده است.

گونه های جانوری متعدد و بسیاری مشاهده می شود و زیباتر، سنجاب ایرانی است که در سکوت متین جنگل، با شیطنت هایش، شور کودکی را یادآور می شود.

گل های نیلوفر کبود(زرد) در کنار سراب ها مخیله بیننده را تا جنون زیبا دوستی پیش می برد.

تماشایی‌ترین روستاهای سروآباد کردستان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید